Pagina 1 van 1

Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen?

Geplaatst: di apr 26, 2005 13:22
door Sergio
Ik denk er momenteel over na om Colombo & Bariani nokkenassen in mijn Q4 te monteren maar ben erg benieuwd naar de gevolgen hiervan op de rijdbaarheid van de auto. Op dit moment is het nl. nog niet zeker of ik de auto ook voor dagelijks gebruik blijf rijden of dat hij alleen voor evenementen ingezet gaat worden.

Wie o wie heeft hier ervaring mee of kan er iets over vertellen?

Re: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: di apr 26, 2005 15:53
door Huib
Op dit moment is het nl. nog niet zeker of ik de auto ook voor dagelijks gebruik blijf rijden of dat hij alleen voor evenementen ingezet gaat worden.
Doet hij het al dan?

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: di apr 26, 2005 19:39
door Sergio
Nee:) maar ik weet dat ik meer wil dan de 16v standaard geeft....
Vandaar mijn interesse

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: di apr 26, 2005 20:59
door sjoerdb
er zwerft op internet een bestand rond hoe je behoorlijk veel pk's uit een 1.7 8V kan halen. hoef je alleen nog maar uit te voeren! makkelijker kan niet

Re: RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkena

Geplaatst: di apr 26, 2005 21:25
door ravado
er zwerft op internet een bestand rond hoe je behoorlijk veel pk's uit een 1.7 8V kan halen. hoef je alleen nog maar uit te voeren! makkelijker kan niet
het gaat hier om een 16v :wink:

ligt aan de type nokkenassen die je wilt gaan gebruiken. Hoe "sneller"hoe onrustiger maar gebruik de zoek functie eens want met alleen andere stokken red je het vaak niet...

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: di apr 26, 2005 22:16
door Huib
Het gaat bij tunen om het totaalpakket, zoals ravado ook aangeeft. Om echt wat te winnen moet je behalve de nokkenassen ook het inlaattraject, het uitlaattraject en de verbrandingsruimte aanpassen. En natuurlijk de brandstofinspuiting. Squadra verkoopt die nokkenassen, ik neem aan dat Stephan je ook wel wat kan vertellen over aan te bevelen andere aanpassingen.

Gezien het koppelverloop van een standaard 16v denk ik trouwens ook niet dat er veel te halen is. 'snelle' nokkenassen geven meer lift en klepoverlap. Hiermee wordt het toerental waarbij de cilindervulling optimaal is omhoog gebracht. Optimale cilindervulling = maximum koppel, maal het hogere toerental = meer vermogen. Maar aangezien deze toerentallen voor de 16v al behoorlijk hoog liggen denk ik niet dat er op dat gebied nog veel valt te winnen.

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: wo apr 27, 2005 09:50
door Sergio
Ik heb intussen van Stephan ook een antwoord, ervaring met de nokkenassen heeft hij niet, maar vertelde ook at inderdaad het maximale vermogen bij een wat hoger toerental komt te liggen. Ik heb ook al vernomen dat de nokken nog goed rijdbaar zijn(C&B heeft twee types, de 'normale' versie die ik op het oog heb en de raceversie, die niet meer rijdbaar is en waarvoor je ook mechanische klepstoters nodig hebt.
De auto zal wel opnieuw op de bank moeten (leuk met 4-wielaandrijving.., maar hiervoor heb ik al een schakeling voor uitschakelen gemnaakt) om de chip opnieuw in te regelen.

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: wo apr 27, 2005 20:46
door Mobster
Moet je niet gewoon een relais uittrekken om je 4WD uit te schakelen?

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: wo apr 27, 2005 22:14
door Sergio
dat kan, onder de motorkap zit dat relais, maar een schakelaar is natuurlijk een mooiere oplossing.

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: wo apr 27, 2005 23:10
door Mobster
idd, dacht dat je dat niet wist.

In de APK weten ze dat blijkbaar ook niet zitten, altijd leuk die remtest :D

p.s. Ik heb die C&B milde assen gemonteerd gezien in een 16V, niet slecht, maar ook geen echte aanrader. Topvermogen is stuk hoger, rond de 165 pk dacht ik, maar koppel in lage toeren wel voor een stuk kwijt, ook zéér onrustig draaien van de motor stationair, kortom motor in toeren houden.

Niet dat je ontevreden zal zijn met die nokkenassen, maar als je het écht goed wil doen, dan moet je ook wat aan je kleppen, in-en uitlaattraject doen

Ik zou eerder zeggen, ga voor de carbs-oplossing, daar kun je ook een goede 150 pk mee halen en véél meer koppel onderin, leuker rijden.

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: wo apr 27, 2005 23:18
door Sergio
? welke problemen heb je dan gehad bij de remtest? De 4wd sahakelt zich vanzelf uit bij een vertraging van meer dan 0,2G nl. Een rollenbanktest wordt wel iets gevaarlijker ;)

Overigens heeft een amerikaan die in Duitsland gelegerd was ooit een Q4 van Turbo voorzien en het abs system ook geschikt laten maken voor tractiecontrole, unieke auto!!

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: wo apr 27, 2005 23:45
door Mobster
Nee, dan moeten zu'm buiten gaan testen, ik zeg hen lekker niet waar dat relais zit.

Re: RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkena

Geplaatst: do apr 28, 2005 08:13
door Woody34
er zwerft op internet een bestand rond hoe je behoorlijk veel pk's uit een 1.7 8V kan halen. hoef je alleen nog maar uit te voeren! makkelijker kan niet
waar dan?

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: do apr 28, 2005 20:30
door Mobster
ja,waar?

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

Geplaatst: do apr 28, 2005 21:17
door Rees Cees
simpel antwoord:

NIET DOEN je hebt er NIETS aan onder de 4000 toeren (leuk in de file bij Eindhovuh)

en net als een eerder gemaakte opmerking: eerst RDW :wink: :wink: :wink: