Pagina 1 van 2

Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: vr feb 08, 2008 21:53
door Mark
Mijn 146 1.8 16V verbruikt sinds kort tot 3 liter olie per 1000 km. Enkele malen na het ronden van een rechter bocht een kompleet rookgordijn achtergelaten. Bij controle van het inlaattraject, bleek de gasklep en kunststof inlaatspruitstuk zeiknat van de olie te zijn. Als probeersel de carterventilatie losgehaald en in een losse fles gestoken (slangen aan inlaat zijde afgeplugt). Na 250 km bleek er zich 0.5 liter olie in de fles verzameld te hebben, precies de hoeveelheid die ik op de peilstok verloren ben! Hoe kan dit? Hoe komt de olie in de carterontluchting terecht? Een lekke nokkenas-versteller die een oliestraal precies de ontluchting inspuit?
Er bevindt zich een kamer in het kunststof kleppendeksel, die loopt van carterontluchting, over de inlaatnokkenas, naar de zijde van de olie vuldop. Is hier bv een klep of schotje weg?

Motor draait mechanisch zonder problemen en heeft (behalve tijdens het uitbraken van het rookgordijn) geen vermogensverlies.

Wie weet raad?

Groet Mark

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: vr feb 08, 2008 22:07
door yuri 75 V6
Als het door je carterventilatie komt, heb je veel overdruk in je carter. Versleten zuigerveren?

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: vr feb 08, 2008 23:09
door giulia-tom
Klepjes in jouw deksel zijn niet zomaar weg, want die zitten er niet...Check eerst even bougies - overal gelijk gekleurd? (gewoon 1 per cylinder) compressie ook goed?

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: zo feb 10, 2008 19:18
door Mark
Als de zuigerveren versleten zijn , dan zou er ook met de ontluchtingsslang in een losse fles, olieverbruik via de cilinder moeten zijn. Nu is hoeveelheid olie in de fles gelijk aan het verlies op de peilstok.
Maar goed,ik heb een compressie meter, maar welke procedure moet ik volgen?
Is dit een goede manier: per cilinder, overige 7 bougies erin, op startmotor rondgooien en volgas geven. Om geen brandstof in de cilinders te krijgen wil ik dan de injectors afkoppelen of is er een betere methode om geen storingsmelding in de computer te krijgen.

Groet,
Mark

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: zo feb 10, 2008 22:32
door giuliettaevo
kunt ook een draad rechtstreeks op de startmotor aansluiten. hierdoor kun je hem rond laten gaan zonder dat hij op contact staat... 8)

draai eerst maar eens je olievuldop eraf, als hier flink (beetje een fohn idee..)lucht uitgeblazen wordt onder het lopen dan zullen waarschijnlijk de zuigerveren ver heen zijn.

Als je compressie gaat meten kun je ook nadat je elke cilinder zo gemeten hebt een klein beetje olie in de cilinder spuiten en dan nog een keer meten, de olie dicht dan als het ware de zuigerveren af. als de compressie de tweede keer dan een stuk beter is weet je zeker dat het aan de zuigerveren ligt.

Succes ermee...

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: zo feb 10, 2008 23:43
door jef 75
als je compressie gaat meten moet je de injectoraansturing niet afkoppelen zolang je de bobine s maar afsluit,of je moet willen besparen op je benzina

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: ma feb 11, 2008 02:25
door Performa
Zorg maar dat er niet wordt geinjecteert, want zoveel onverbrand mengsel in je katalysator is niet aan te raden.

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: za mar 01, 2008 19:02
door Mark
Ik heb inmiddels de compressie gemeten, wel met een simpele drukmeter die alleen de maximale waarde vasthoud.Alles meermaals gemeten om een eventueel zwakker wordende accu uit te sluiten.
Cilinder 1 : 14 bar
Cilinder 2 : 10 bar
Cilinder 3 : 12 bar
Cilinder 4 : 12 bar
Cilinder 2 heb ik ook met wat extra olie gemeten en kwam toen aan 12 bar. Ik denk echter dat ik er teveel olie ingegooid heb en de hogere waarde meer komt door de ruimte die de olie in de verbrandingsruimte innam.
De waardes lijken mij eerder te hoog dan te laag dus zuigerveerprobleem lijkt mij niet waarschijnlijk, ook stationair draaien zonder olievulplug veroorzaakte geen "fohn" effect.
De hoeveelheid olie die er uitgegooid word is sterk wisselend. Omdat ik de nokkenasversteller verdenk van lekkage, de aansturing losgehaald en na een 70 km snelwegrit zat er slechts 100 cc in de opvangbak, aansturing weer aangesloten en bij de terugrit is de bak overgestroomd dus meer dan 1 liter! He dit is verdacht!
De navolgende dagen met woon-werk verkeer(10 km provinciaalweg, 10 km snelweg, 10 km stad) is er vervolgens nauwelijks olie in de bak terechtgekomen. Met aangesloten versteller! En nu geen verdacht meer.....

Wie heeft er nog suggesties?


Geschiedenis: 146 1.8 TS 16V bj. 2000 met Vialle LPI-G3 vanaf nieuw
160.000 km aanschaf, stabiel olieverbruik 1:4000
190.000 km koppakking lek, koprevisie, drijfstanglagers en zuigerveren vervangen (cilinders niet gehoond), olieverbruik stabiel 1:4000
vanaf 230.000 km het huidige olie probleem.
Mijn rijstijl: nooit gassen met koude motor (1-ste 10 km <3000 rpm, 1-ste 15 km <4000 rpm), af en toe een sprintje en voor de rest helaas met het overige verkeer meehobbelen.

Groeten Mark.

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: ma mar 10, 2008 20:14
door laroguz
Hoi Mark,

Na maanden op het net te hebben gezocht naar een verklaring voor mijn probleem, zie ik nu dat wij met eenzelfde probleem zitten. Bij mij gaat het om een 2 ltr Perkins turbo diesel uit een Rover Montego (1994). Deze motor zit nu in een Land Rover 109.
Ook bij mij begint deze motor om onduidelijke redenen op een "onduidelijk" moment veel olie uit de carterontluchting te persen.
Enige achtergrondinformatie:
Motor is voor de inbouw helemaal los geweest. Alles is correct afgesteld. Motor is gezond. Heeft praktisch geen carterdruk. Na inbouw zat de carterontluchting via een "Positive crankcase valve" aangesloten op de inlaat tussen luchtfilter en turbo. Op een goed moment merkte ik een zeer hoog olieverbruik. Ik heb toen de slang van de carterontluchting zonder de PCV in een fles onder de motorkap geduwd om te controleren wat daaruit kwam. Dat was veel. Omdat in het ontluchtingssysteem geen enkele vorm van olieafscheiding zat, heb ik een olieafscheider van een stuk buis gemaakt. Rond 60 mm en hoog ca. 250 mm. hierin zit een RVS staalspons. De ontluchting gaat onder de staalspons erin en de uitlaat zit boven de staalspons. In de bodem zit een olieretourleiding die in het carter onder olieniveau eindigt.
Met deze configuratie kan ik normaal woon-werkverkeer en alle kortere ritjes in de buurt zonder problemen rijden. Ga ik echter de snelweg op en en rij daar een kruissnelheid van 90 km/h (let wel, het is een 2 ton zware oude Land Rover), dan begint na 30-40 km de carterontluchting in een keer weer te pompen en gooit er zomaar 1/2 tot 1 ltr uit (in de fles). Het lijkt alsof je over een bepaald breekpunt gaat waarbij het in een keer begint en doorgaat.
Rij ik echter 80 km/h, dan kan ik meestal doorrijden zonder problemen. Maar ook dit is niet altijd het geval. Ik reed een keer van Limburg naar Zeebrugge (255 km) met een kruissnelheid van 80 km/h met een lege autotrailer erachter. Op de heenweg elke 40 km stoppen en olie omkiepen tot 60 km voor Zeebrugge. Daarna, plus de hele terugweg, onder exact dezelfde omstandigheden geen problemen meer. De week daarna, dezelfde rit, dezelfde omstandigheden tot Zeebrugge, geen enkel probleem. Op de terugwegg begon het weer, maar toen stond er wel een andere Land Rover op de trailer en moest hij behoorlijk trekken.
Ik ben er nu nog steeds niet uit of het iets met de snelheid te maken heeft of met de olietemperatuur. Die twee zijn natuurlijk wel aan elkaar gerelateerd. Voor alle duidelijkheid, ik gebruik een halfsyntetische motorolie 10W-40 van Valvoline.

Herken jij hier iets in van je eigen situatie?

met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Re: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: wo mar 12, 2008 18:27
door sparood
Mijn 146 1.8 16V verbruikt sinds kort tot 3 liter olie per 1000 km. Enkele malen na het ronden van een rechter bocht een kompleet rookgordijn achtergelaten. Bij controle van het inlaattraject, bleek de gasklep en kunststof inlaatspruitstuk zeiknat van de olie te zijn. Als probeersel de carterventilatie losgehaald en in een losse fles gestoken (slangen aan inlaat zijde afgeplugt). Na 250 km bleek er zich 0.5 liter olie in de fles verzameld te hebben, precies de hoeveelheid die ik op de peilstok verloren ben! Hoe kan dit? Hoe komt de olie in de carterontluchting terecht? Een lekke nokkenas-versteller die een oliestraal precies de ontluchting inspuit?
Er bevindt zich een kamer in het kunststof kleppendeksel, die loopt van carterontluchting, over de inlaatnokkenas, naar de zijde van de olie vuldop. Is hier bv een klep of schotje weg?

Motor draait mechanisch zonder problemen en heeft (behalve tijdens het uitbraken van het rookgordijn) geen vermogensverlies.

Wie weet raad?

Groet Mark
HOI MARK ALS IK JOUW WAS ZOU IK DE KLEP RUBBERS MAAR GAAN VERVANGEN GROET HARRIE

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: wo mar 12, 2008 18:55
door Michel
Beste GROET HARRIE,

Zet je even die hoofdletters uit ? Bedankt. :wink:

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: do mar 13, 2008 19:41
door Mark
Wim gelukkig, ik ben niet alleen in een misterie!
Ik heb nog geen verder onderzoek gedaan. Probleem is nog steeds zeer wisselend. Ik denk zelf dat het ook beinvloed wordt door het toerental. Toerental bepaalt de olieflow en wellicht is er een probleem met de oliedrukregelaar. Gaat bv niet correct open met te hoge oliedruk tot gevolg, die ergens eruit moet komen. Simpelweg oliedruk meten, and we know.

Anders voor mijn blok: Wil dit weekend een proef doen: met warme motor toeren draaien, zonder olievuldop. (om fontijn te voorkomen een fles oid erop zetten). Tegelijkertijd de nokkenas versteller in/uitschakelen (stekker los en spanning op solenoid zetten). Hopelijk spuit er olie omhoog. Door meten ontdekt, dat versteller alleen schakelt bij 2100 rpm bij rijdende auto (vandaar rechtstreeks spanning op solenoid, en stekker los).

Dan nog geen idee: klepdeksel eraf en op zoek naar scheur in oliekanaal of lagerkap probleem. Tevens stokken eruit en nieuwe nokasversteller erin. Deze versteller dieselt niet, maar is al wel 100k km oud. En Harrie, klepseals kan ik dan ook inspecteren, maar zal het probleem niet zijn aangezien er geen olie in de verbrandingskamer komt (bougies zijn geheel blank).

Een mogelijk lapmiddel kan zijn , om de carterventilatie op een andere plek uit de kop te laten komen.

Sleutelgroet,
Mark

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: do mar 13, 2008 22:39
door laroguz
Mark,

Ik zie een overeenkomst. Ik heb waarschijnlijk ook een probleem met de oliedrukregelklep. Volgens de Haynes manual moet de maximumdruk 4,3 bar zijn. Ik rij met een warme motor met dik 5 bar. Koud zelfs tegen de 6,5 aan. Ik heb dus de indruk dat deze klep vastzit. Daarom heb ik inmiddels een andere oliepomp liggen die ik wel nog moet inbouwen.
Wie kan iets zinnings zeggen over het verband tussen hoge oliedruk en te warme olie?

Dat verhaal over die nokkenasversteller zegt mij helaas niets. Heb ik er niet inzitten.

groeten
Wim

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v Verholpen.

Geplaatst: wo apr 16, 2008 19:55
door Mark
Goed nieuws! Lek is boven.
Ik had iets raars gevonden tussen kop en kleppendeksels. In de kop zit een 4-kant kanaal, in de pakking zit hier ook een extra 4-kantje,maar in het deksel zit op deze plaats niets! Inmiddels een sloopmotor gekocht en hier zat in het deksel wel een tegenvorm. Heb nu een 1000 km gereden met dit deksel, en in mijn opvangfles komt geen olie meer. Probleem is dus verholpen. Wat er nu prcies uit mijn deksel verdwenen is, weet ik niet. Er is geen breukvlak te zien of een constructie waar iets ingeklemd zat. Het nieuwe deksel heeft hier een ingegoten deel zitten. Maar ale, ik hoef niet meer te hozen. Op de foto staat de sloopmotor met mijn oude deksel.
Met geel het kanaal in de kop en het deel van de pakking met "niets" in het deksel.
Afbeelding
Afbeelding

Mark

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

Geplaatst: wo apr 16, 2008 20:33
door Alessandro
Mooi, dat het opgelost is! :thumbs:

Maar vraag: is dan bij 230.000km het kleppendeksel gewisseld??? Ik bedoel, voorheen had je geen olieprobleem. :-k