Mijn 146 1.8 16V verbruikt sinds kort tot 3 liter olie per 1000 km. Enkele malen na het ronden van een rechter bocht een kompleet rookgordijn achtergelaten. Bij controle van het inlaattraject, bleek de gasklep en kunststof inlaatspruitstuk zeiknat van de olie te zijn. Als probeersel de carterventilatie losgehaald en in een losse fles gestoken (slangen aan inlaat zijde afgeplugt). Na 250 km bleek er zich 0.5 liter olie in de fles verzameld te hebben, precies de hoeveelheid die ik op de peilstok verloren ben! Hoe kan dit? Hoe komt de olie in de carterontluchting terecht? Een lekke nokkenas-versteller die een oliestraal precies de ontluchting inspuit?
Er bevindt zich een kamer in het kunststof kleppendeksel, die loopt van carterontluchting, over de inlaatnokkenas, naar de zijde van de olie vuldop. Is hier bv een klep of schotje weg?
Motor draait mechanisch zonder problemen en heeft (behalve tijdens het uitbraken van het rookgordijn) geen vermogensverlies.
Wie weet raad?
Groet Mark