Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

Alfa 155 V6 zonder compressie??

zo jan 02, 2005 22:21

Wie heeft er ervaring met het volgende probleem:

Mijn vriend belde mij net op, zijn 155 V6 startte niet. Volgens hem klonk het of de startmotor niet pakte en de motor niet rond ging. Ik mopperend er naartoe gereden omdat ik hem zal moeten repareren, en bij zo'n V6 is dat geen pretje om een startmotor er af te halen. Bij de auto gekomen hoorde ik meteen dat de motor wel rond ging maar geen compressie had! De riem zit er nog gewoon op en hij is normaal rijdend weggezet in z'n garage. Ik vermoed nu dat de riem tijdens het starten 1 tandje versprongen is :cry:
Hij heeft de auto al bijna 6 jaar en heeft nu 110.000 km gedraaid, toen hij hem kocht bij 50.000 km is de riem vervangen. Vorig jaar wilde hij hem al laten vervangen maar door omstandigheden is dat niet gedaan. Volgens hem sprong hij bij de eerste poging even bijna aan, en daarna niets meer... Mijn vraag is nu: kan dit gebeuren met starten ( heeft een 155 V6 ook nog een hydraulische spanner? ) en als hij inderdaad maar 1 tandje versprongen is, heeft hij dan meteen schade of hebben we mazzel?

Morgenavond ofzo slepen we hem naar mijn schuur om vervolgens even de kappen van de riem af te halen zodat we kunnen zien of e.e.a. nog op tijd staat.

Ik ben benieuwd...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 22:57

De 155 V6 van 1992 -1993 hebben hydrolische spanner In 1994 zijn er met mechanische spanners. Vanaf 1995 hebben ze mechanische spanners.
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 23:18

Tja makkelijk te zeggen dat de snaar te oud is ...

Maar zoals je al zegt, geen compressie betekend dat er toch wel een paar kleppen beschadigd zijn ben ik bang. Zet je de snaar te vroeg of te laat en zou dat mechanisch kunnen dan loopt de motor nog wel... hetzij moeizaam maar hij loopt.
De klepdeksel eraf dus en en de timing controleren. Is die niet goed (of wel) dan kun je kromme kleppen vaak makkelijk herkennen doordat de klepspeling ineens VEEEL te groot is geworden...


LICHTPUNTJE: misschien liep i de laatste tijd al minder en is nu je klepspeling van de uitlaatkleppen 0 geworden omdat ze al lang nietgesteld zijn??? (tis maar een kleine hoop... maar toch?)

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 23:36

pfffff lekker dan...

Dus ook als de riem 1 tand versprongen is zijn de kleppen meteen al krom? Da's mooi naadje zeg... Had even de hoop dat het nog mee kon vallen. Hij is ten slotte niet aan gesprongen, en ik heb hem niet gehoord over een knal ofzo iets.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 23:39

Volgens mij kan i een tandje hebben maar wie weet rijdt i daar al een tijdje mee...

Heeft i wel standaard nokkenassen??

(een hoge nok belast de riem meer)

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 23:47

Nee hij heeft standaard nokkenassen maar die zijn niet best meer. Hij heeft al andere thuis liggen die bij het vervangen van de riem ook meteen geplaatst hadden moeten worden. Dus begrijp ik dat je met 1 tandje verkeerd gewoon kunt rijden?? Ik stel me voor dat hij dan niet meer loopt omdat de timing verkeerd staat maar ik hoopte dat er dan net niets zou raken. Hoe kan het nou dat tijdens het starten de riem verspringt? Is de riem nu te ver opgerekt zodat hij niet genoeg spanning meer heeft??
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Andretti Molletti

ma jan 03, 2005 00:25

Heb je een mechanische of hydraulische spanner?
Een hydraulische gaat na verloop van tijd lekken en dan heb je kans op verspringen.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 07:32

Euhh, weet ik niet want het mijn auto niet maar volgens Hilbert moet er een hydraulische spanner opzitten. Maar goed, het blijft een verassing dus... Eerst maar de auto hierheen halen en de boel open leggen.

Ik had alleen graag gehad dat iemand had gezegd dat er met 1 tandje verschil geen schade zou zijn.. [-o<

Inderdaad is de riem veel te oud maar ja, je weet hoe dat gaat. Verder natuurlijk wel gewoon jaarlijks onderhoud maar omdat het qua kilometers nog wel meeviel... Nouja, tis nou toch al te laat.. ](*,)

Ik denk dat ik mijn eigen auto's ook maar meteen onder handen neem!!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

ma jan 03, 2005 12:32

Weet je zeker dat de motor wel rondgaat, en niet alleen de startmotor? Maw. schiet het tandwiel van de startmotor wel in de starterkrans? Of is dit een hele domme vraag? :shock: In ieder geval zou dit het probleem een stuk eenvoudiger maken..... :D

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 12:52

Ha was het leven maar zo simpel... :D

De motor gaat écht wel rond en heeft écht geen compressie meer.

Voorlopig rijdt de eigenaar rond in het 106je van mijn vriendin (jaja ik weet het, maar dat autootje komt nog uit een vorig leven :-$ ) en ik ben bang dat dat nog wel even gaat duren. Mijn vriendin pikt tegenwoordig liever 1 van de 2 Thema's mee, ze houdt nogal van opschieten zullen we maar zeggen, dus de Peug stond al een tijdje werkloos op de stoep.

Ik denk alvast een beetje vooruit; iemand enig idee wat 2 kop revisie's kosten van een 2.5? Ik ga er vanuit dat alleen de kleppen vervangen hoeven te worden gezien de lage kilometerstand, en dat kunnen we zelf. Maar stel dat ook de zittingen en geleiders aan de beurt zijn, waar moeten we op rekenen dan?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 17:43

Nou, de auto staat in de schuur en ik heb vanmiddag even kunnen kijken. De riem stond inderdaad erg slap en de spanner zeiknat van de olie dus tot zo ver zaten we goed... Mijn vraag is nu: Waar staan de merktekens bij een 155V6? Ik wil eigenlijk eerst alles weer even op tijd zetten om te kunnen zien wat de schade is. Ik zag eigenlijk nergens puntjes ofzo staan en bij de krukas zogauw ook geen pennetje. Nadat ik alles weer op tijd heb staan wil ik de motor eens tornen en de compressie meten, daarna misschien proberen te starten. Ik weet dat op de nokkenassen merktekens staan maar "even" de klepdeksels lichten is ook zo'n werk. De nokkenassen worden nu toch vervangen door betere dus alles moet toch los maar ik ben zo benieuwd hoe groot de schade is... Kan iemand mij daarmee helpen?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

wo jan 05, 2005 18:21

Ik heb mijn GTV uit italië opgehaald met een riem die een tandje verkeerd stond...Ik dacht al direct toen ze m starten; dit klinkt niet als de gtv6n die ik ken. Net niet goed. Maar hij liep wel. Tja, en een weekend is dan kort, dus dan ga je na wat gesoebat en een bord spaghetti wel op pad...Echt hard ging ie niet (heb het tot de 160 gehouden). En het loopt gewoon niet fijn, dus dan is het zowieso nix.
Direct in NL laten checken (niet alleen op dat punt), bleek ie inderdaad 1 tandje ernaast te staan. Dus 1 tandje kan! :-$
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8061
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

wo jan 05, 2005 19:46

@Ronald; Als blijkt dat de 2.5 zware averij heeft opgelopen, kun je wellicht er een 3.0 of gekker in takelen??? :wink:
Het noodzakelijke met het aangename combineren zeg maar, sleutelen moet je dan toch!
Grtz, suc6, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 20:14

Ja IK moet sleutelen inderdaad!! :shock: Nee, ik hoop dat het allemaal meevalt zodat hij volgende week weer ( na een grote beurt ) weer rijdt! :driving:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

wo jan 05, 2005 20:32

Volgens Autodata (thx Gino) staat er een merkteken op het krukastandwiel en dan enkel op de nokkenas. Niet op de nokkenas-tandwielen.

Als dit klopt, zal je kleppendeksels toch moeten verwijderen !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”