Beste benzine keuze na chippen (b.v. Squadra)

BP Ultimate
62%
29
Shell V-Power
21%
10
Total Excellium
9%
4
Aral Ultimate
2%
1
Texaco Super
Geen stemmen
0
Esso Energy Supreme
6%
3

Totaal aantal stemmen: 47
Gold

Beste Benzine na Squadra chip

vr dec 21, 2007 23:51

Wat is jullie mening i.v.m. de beste keuze in Ron octaan benzine na chiptuning bij b.v. Squadra?

Zo weet ik dat Stephan zelf niet een grote voorstander is van Shell V-Power vanwege de valse ron marketing van Shell in Nederland. Ik weet wel dat Shell zelf claimt dat V-Power de motor erg goed reinigt.

Zo meld deze site:

http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/ ... -excellium

Dat na onderzoek alleen Aral Ultimate100 een concrete 3 pk winst opleverde. Maar of het ook de motor reinigt zoals V-Power?

Maar goed, deze poll is over jullie mening. Let wel bedoeld -ivm- chip tunen.

Anke

RE: Beste Benzine na Squadra chip

za dec 22, 2007 00:04

Ik had zelf een gechipte auto (niet door Squadra maar Madeno) en heb daar 5 jaar mee rond gereden en verschillende soorten benzine getest.
Met V-power begint de auto op den duur te pingelen en weet je niet hoe hard je er weer 98 loodvrij in moet gooien, bah!!!
De Ultimate is helemaal super!!!!! Rijdt helemaal te gek en wil ik je dan ook van harte aanbevelen maar of het de motor reinigt.......V-power wel????? Ik geloof daar niet zo in.
Maar denk erom nooit minder dan 98 tanken en dan valt de V-power dus eigenlijk al meteen af!
Madeno heeft bij mij een speciaal stickertje op de deksel van de benzinedop geplakt met: alleen 98 tanken!!

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 22, 2007 00:11

Omdat ik lang bij BP heb gewerkt had ik nog een tankpas met korting, hierdoor tankte ik altijd BP ultimate, daar liep mijn 155 met squadra chip (1.8 8v) altijd perfect op. Als ik eens bij de shell, een witte pomp of iets dergelijks tankte, dan liep die voor mijn gevoel altijd iets minder soepel, bokte wat, starte minder makkelijk, zeker bij een koude start. En verbruikte meer.

Ik reed/rij mijn tank altijd vrijwel helemaal leeg.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 22, 2007 10:09

ik mis de keuze: het maakt geen donder uit....
(behalve dan dat ik nooit shell tank)

maar de verschillen zijn dermate klein dat je die niet kan voelen (evenals de squadra chip zelf op een ongeblazen motor)

de enige benzine waarbij ik wel (positief) merkbaar verschil voelde was benzine uit Duitsland met ron 102

was ik wel merk is dat het benzine verbruik van een Tenq of witte pomp dermate hoger is
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 22, 2007 10:50

Per type auto maakt het ook nog uit. Als je auto een pingelsensor heeft (TS 16V, en 24V iig) zal je bij lager octaan vermogen verliezen maar zal je auto niet (structureel) gaan pingelen. Als je te laag octaan gaat rijden met een auto zonder pingelsensor kan ie dus gaan pingelen en gaat het fout. Stephan heeft met 98 octaan getuned, er is behalve octaangetal ook nog een factor dat de octaanverhogende middelen anders verbranden dan "gewone" benzine waardoor de mengverhouding lucht/benzine ook nog uitmaakt. Als je er dus anders dan 98 ingooit zal je bij volgas ook misschien kunnen merken dat ie anders loopt. Bij de Tinq koop je exact dezelfde benzine als bij de shell, het komt echt gewoon uit dezelfde tankauto, als je dat verschil merkt moet je betere pillen bij de dokter gaan halen want dan hallucineer je te veel. Wat een goede vergelijking zou zijn is met een auto die netjes z'n beurt heeft gehad, nieuwe bougies en luchtfilter en zo, de ECU resetten en dan eens 5 tanken gaan rijden zodat de ECU voor zover mogelijk kan inleren. Dan een goede rollenbanksessie en het hele verhaal herhalen met andere benzine. Uiteraard zelfde temperatuur en luchtvochtigheid en luchtdruk voor de rollenbanksessie, anders is het niet eerlijk. Ik denk dat je tussen de diverse 98 en hoger benzines niet meer dan 1 of 2% verschil gaat vinden, als je al iets vindt. Onder de 98 tanken moet je gewoon niet doen met een squadrachip, Stephan tuned die dingen redelijk op het randje en je loopt het risico dat je bij plankgas laag in de toeren, warm weer, vieze bougies of zo iets de boel stukdraait. Ik tank zelf BP ultimate omdat die om de hoek zit en het goedkoopste tankstation in 20 km omtrek is, maar als het een total was geweest had ik nu exellium getankt hoor.

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: Beste Benzine na Squadra chip

za dec 22, 2007 10:58

Zo weet ik dat Stephan zelf niet een grote voorstander is van Shell V-Power vanwege de valse ron marketing van Shell in Nederland. Ik weet wel dat Shell zelf claimt dat V-Power de motor erg goed reinigt.
Dan begrijp ik niet dat op de site van Squadra het volgende is te lezen:
Helaas is Shell gestopt met de verkoop van RON98 brandstof. Daarvoor in de plaats is er Shell V-Power gekomen. Aan de pomp staat vermeld dat dit een RON95 brandstof is. Maar in werkelijkheid is dit RON97. Bij de wet mag men een brandstof nooit een hoger octaangetal geven dan dat het in werkelijkheid is. En aangezien in Nederland alleen maar RON95 en RON98 mag worden verkocht. Deze Shell V-Power is daarom een prima alternatief voor RON98.
(die onderstreping heb ik toegevoegd)

en op een andere pagina:
note: V-power en vergelijkbare producten hebben een octaangetal van RON97. Deze producten beschikken ook over de goede eigenschappen

Alfa155
Full Member
Full Member

za dec 22, 2007 12:11

staat me iets bij dat het eigenlijk niets uitmaakt aangezien we niet in de bergen zitten :roll:

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 22, 2007 12:40

Bij de Tinq koop je exact dezelfde benzine als bij de shell, het komt echt gewoon uit dezelfde tankauto, als je dat verschil merkt moet je betere pillen bij de dokter gaan halen want dan hallucineer je te veel.
je mag ook vriendelijk blijven :?

maar helaas hallucineer ik dan

ik weet ook wel dat benzine allemaal uit 1 grote opslag van de maasvlakte komt, echter is het wel zo dat de verschillende merken hun eigen toevoegingen aan de benzine doen. Het ron gehalte is een kwestie van een bepaalde toevoeging erbij te doen en wordt niet al in het kraak proces bepaald.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 22, 2007 12:48

Ál de 75's V6 die ik ooit gehad heb (ongechipt overigens) deden/doen het merkbaar beter op BP Ultimate. Met andere Nederlandse benzines is er onder vollast wel eens een pingel waarneembaar, met Ultimate nooit. En het verbruik wordt ook beter (de America van 1 op 7 naar 1 op 8,5 bijvoorbeeld). En dat zit me niet tussen de oren en ik rijd hetzelfde soort ritten met dezelfde rijstijl.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

za dec 22, 2007 12:53

Mijn gechipte 33 loopt het lekkerste op Total Excellium. Nooit BP Ultimate geprobeerd, want die zit hier niet in de buurt.
V-Power was in het begin een drama, af en toe horten en stoten (reinigende effect?). Heb vaak gewisseld van benzine, maar probeer nu altijd bij de Total te tanken. Rij er 1 op 12 mee. Met benzine van de Deltabrug rijd ik merkbaar minder kilometer. M'n vaders Nissan rijdt ook merkbaar minder kilometer op goedkopere benzine.

De benzine die je kiest is deels een religie. Je 'gelooft' erin of niet. Je zou echt op een rollerbank moeten kijken of je vermogen wint met euro 95 van de Deltaburg tegenover Total Excellium. En je zou met een volle tank benzine rondjes moeten gaan rijden op een circuit en kijken hoe ver je komt (Mythbusters-achtige-test), dan kun je echt zeggen welke benzine 'beter' is.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Beste Benzine na Squadra chip

za dec 22, 2007 14:31

Bij de Tinq koop je exact dezelfde benzine als bij de shell, het komt echt gewoon uit dezelfde tankauto, als je dat verschil merkt moet je betere pillen bij de dokter gaan halen want dan hallucineer je te veel.
je mag ook vriendelijk blijven :?

maar helaas hallucineer ik dan

ik weet ook wel dat benzine allemaal uit 1 grote opslag van de maasvlakte komt, echter is het wel zo dat de verschillende merken hun eigen toevoegingen aan de benzine doen. Het ron gehalte is een kwestie van een bepaalde toevoeging erbij te doen en wordt niet al in het kraak proces bepaald.
Dat is de basisbenzine, die komt inderdaad in Nederland voor het overgrote deel uit pernis. Inderdaad, toevoegingen per maatschappij, maar.... Tinq is gewoon van de shell en de benzine is echt 100% hetzelfde, de tankwagen rijdt gewoon langs allebei de stations en er gaat gewoon uit dezelfde kamers in de tankwagen benzine in de grondtanks. Als jij verschil merkt is dus of daar de tank lek en loopt er regenwater/vuil naar binnen, of het ligt niet aan de benzine. Aangezien ze redelijk streng controleren of tankstations vervuilen, lijkt de eerste optie, vervuiling van de benzine, me zo goed als uitgesloten. Bij de Tinq hebben ze geen RON97/Vpower voor zover ik weet, dus je kan alleen de 95 octaan vergelijken. Voor mensen met een squadrachip is dat daardoor allemaal niet relevant. Let op, ik heb het hier nu over de Tinq, bij witte pompen is het soms wel zo dat ze uit de zelfde tankwagen benzine krijgen, maar soms ook niet.

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 22, 2007 14:51

BP of Total
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gold

Re: Beste Benzine na Squadra chip

za dec 22, 2007 19:16

Dan begrijp ik niet dat op de site van Squadra het volgende is te lezen:
Helaas is Shell gestopt met de verkoop van RON98 brandstof. Daarvoor in de plaats is er Shell V-Power gekomen. Aan de pomp staat vermeld dat dit een RON95 brandstof is. Maar in werkelijkheid is dit RON97. Bij de wet mag men een brandstof nooit een hoger octaangetal geven dan dat het in werkelijkheid is. En aangezien in Nederland alleen maar RON95 en RON98 mag worden verkocht. Deze Shell V-Power is daarom een prima alternatief voor RON98.
(die onderstreping heb ik toegevoegd)

en op een andere pagina:
note: V-power en vergelijkbare producten hebben een octaangetal van RON97. Deze producten beschikken ook over de goede eigenschappen

Ja vreemd he, 2 weken geleden zei hij in persoon tegen mij iets anders. Dat het weer niet de allerbeste keuze is.

Leo Veloce
Full Member
Full Member

za dec 22, 2007 21:53

Afgelopen jaar of zeven (en 100dkm) een squadra chip in de 145 boxer (1.4). Standaard niet vooruit te branden, met chip ietsje beter.

Maar... met S-chip loopt die wel duidelijk soepeler door z'n toeren. Brandstof verbruik is om te :cry: met of zonder powerchip. Gemiddeld 1 op 9 a 10, met dagelijks een woon-werk rit van 10 km, stoplicht en wat snelweg. Grootste probleem is volgens mij het te langzaam op temperatuur komen, maar diverse thermostaten verder, de hoop opgegeven. Want langere reis over de snelweg en 1 op 13 a 15 is met 120-140 goed haalbaar, met die "snelle" chip dus.

Veel geprobeerd in het begin met diverse benzinemerken, maar mijn ervaring is dat BP de ENIGE benzine is waarbij hij (vooral 's-zomers) niet pingelt :!: :?:
Met V-power en Tango 98 bijvoorbeeld is het met pijn in de oren knikkeren geblazen als je niet rijdt alsof je op de laatste micrometer van de koppelingsplaat naar huis probeert te komen :angry: Wat af en toe nog wel eens noodgedwongen voorkomt. M.a.w. tegen wil en dank de dure BP's stations in de gaten houden, werk zit namelijk vlak naast een Tango.

Conclusie: van bijna alle RON98's geprobeerd, blijkt BP de beste klopvastheid te hebben.

Off topic: met de huidige benzineprijzen, ben ik vast en zeker van plan tenminste over te stappen op euro 95, waar dit deze chip dus helemaal niet van houdt. Wie interesse heeft in overname van de niet zo heel veel snellere, maar wel aangenaam "soepelere" chip met dure smaak, laat maar weten via pb. (zonder inruil mogelijk).

tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo dec 23, 2007 14:37

Ik heb Shell v-power als reactie op de poll gekozen maar moet hierbij wel aantekenen dat ik daarmee de enige echte V-power bedoel die in Duitsland te koop is.
Was kortgeleden met de Q4 naar de Ring geweest en heb op heen- en terugweg Ron100 v-power getankt.
Auto loopt merkbaar soepeler en zuiniger.
Heb ditzelfde effect ook met mijn 33.

Voor dagelijks gebruik tank ik ofwel Gulf, zit bij mijn werk om de hoek, ofwel Q8 of Excellium vanwege de korting van United Consumers.
Heb voor de Q4 ook BP Ultimate getankt wat goed effect gaf maar voor mij wat duurder is dan merken hierboven.

Het blad Evo heeft een test uitgevoerd met diverse benzine merken.
Stonden leuke grafieken in van de rollenbank waarbij zoals verwacht de race benzine met 102 octaan de beste resultaten gaf maar BP Ultimate hele goede resultaten gaf.
Gek genoeg deed het supermarkt merk van Tesco het ook heel goed in die test.

Ook in Engeland komt de benzine van diverse regionale depots waarbij de tankauto´s diezelfde benzine met verschillende dopes afleveren aan de pomp.
Dus eigenlijk 1 pot nat maar de dopes geven de doorslag.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Terug naar “Algemene Technische vragen”