spider1978

batterijproblemen

do apr 14, 2005 18:40

allereerst hallo!
ik heb een aantal weken geleden mijn eerste spider gekocht. een ivoorkleurig juweeltje uit 1978. nu ervaar ik sinds een paar dagen een probleem...de batterij geraakt telkens leeg wanneer ik gebruik maak van stroomverbruikende functies (radio, lichten,...). ik vermoed dat de alternator stuk is, maar m'n vertelde mij ook dat het de stroomverdeler kan zijn of de aandrijfriem van de alternator die zou slippen.
kunnen jullie mij in de goede richting duwen? hoe kan ik het probleem best zelf localiseren?
hopelijk krijg ik reactie op dit vrij banale probleem :wink: alvast bedankt!
tom.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: batterijproblemen

do apr 14, 2005 20:55

Hallo Tom,

Stroomverdeler heeft hier niks mee te maken (die regelt alleen je ontstekingstijdstip) , slippende riem zou je horen ! tevens zou je laadstroomlichtje dan gaan branden.
Accu zelf al getest ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Dennis33

vr apr 15, 2005 07:29

heb je de stille vernruikers al gecontroleerd? Pluspool losmaken (pas of voor kortsluiting) tussen de bekabeling van de + pool en de +pool van je accu een ampere meter zetten alles uitschakelen en voila je hoort nu dan geen of nauwelijks ampere te meten

spider1978

vr apr 15, 2005 09:08

de accu zelf heb ik reeds getest en terug bijgeladen via het net.
ik hoor het riempje van de alternator inderdaad niet slippen (zeker ben ik echter niet, want de motor en uitlaat maken redelijk wat geluid) maar als de batterij op zijn einde begint te lopen gaat het lampje voor het bijladen wel branden.
ik vermoed niet dat er verlies op het circuit zit, maar zal dit voor alle zekerheid toch maar eens 'the right way' testen met de amperemeter.

alvast bedankt!
tom.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 15, 2005 09:11

Hoe heb je de akku getest? Belast?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: batterijproblemen

vr apr 15, 2005 09:13

gaat het lampje voor het bijladen wel branden.
Dat lampje detecteert alleen of de accu geladen wordt door de alternator. Bij een defcte accu gaat dat niet branden.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

spider1978

vr apr 15, 2005 09:17

nee, uit het motorcompartiment gehaald voor het testen. dat maakt blijkbaar een verschil?
:oops:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 15, 2005 09:21

nee, uit het motorcompartiment gehaald voor het testen. dat maakt blijkbaar een verschil? :oops:
Hoe heb je de akku getest? Met een akkutester?

spider1978

vr apr 15, 2005 09:23

nee, uit het motorcompartiment gehaald voor het testen. dat maakt blijkbaar een verschil? :oops:
Hoe heb je de akku getest? Met een akkutester?
inderdaad!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 15, 2005 09:26

O.k. Mijn akkutester kan ook de laadstroom meten. Wel handig. Het kan zijn dat hij toch te weinig laad zonder dat het lampje gaat branden. 12,5 volt bijvoorbeeld.

spider1978

vr apr 15, 2005 09:28

O.k. Mijn akkutester kan ook de laadstroom meten. Wel handig. Het kan zijn dat hij toch te weinig laad zonder dat het lampje gaat branden. 12,5 volt bijvoorbeeld.
en in dat geval ligt het dus aan de alternator die niet genoeg bijlaadt?

Dennis33

vr apr 15, 2005 09:31

ja het kan zijn dat je koolborstels versleten zijn, maar meestal gaat je laadstroom lampje dan toch wel branden (meestal dan he :shock: ). Is het een onderhoudsvrije accu? of een die je zelf moet bijvullen? Controlleer dan ff of hij niet droog staat.
Laatst gewijzigd door Dennis33 op vr apr 15, 2005 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 15, 2005 09:32

en in dat geval ligt het dus aan de alternator die niet genoeg bijlaadt?
Klopt.

spider1978

vr apr 15, 2005 09:43

ok thanks! ik denk dat ik voorlopig wel even verder kan... 8)

spider1978

vr apr 15, 2005 14:31

nu las ik dat het ook wel eens aan de dynamo zou kunnen liggen, omdat het probleem (voor zover ik weet) enkel optreedt als er stroomverbruikers ingeschakeld zijn. de koolborstels zouden in dat geval gecontroleerd dienen te worden. kan je dit makkelijk zelf? op wat letten? (heb nog nooooit van m'n leven iets als een koolborstel gezien!)

Terug naar “Algemene Technische vragen”