Blu Ollandese
Full Member
Full Member

Snelschakel systeem 105 serie

do apr 14, 2005 16:06

Beste mede-addicts,

Momenteel plan ik m'n volgende winterproject, nl. volledige restauratie van het chassis, de ophanging, de aandrijflijn en de versnellingsbak...

Wat de versnellingsbak betreft, plande ik al een volledige revisie van de bak in combinatie met balanceren en verlichten van de tandwielen (minder massa = minder werk voor de synchro's..)...

Mijn hoofddoel is vooral het schakelen sneller en dus aangenamer te maken...

Nu vind ik dit bij Prins Bredevoort: "Snelschakel systeem 105 serie"
Maar zonder verdere uitleg...

heeft iemand ervaring met dit systeem?

http://www.prinsbredevoort.nl/shop/Orde ... G=0.3008.0

Lijkt me wel leuk...maar ja, moet z'n geld wel waard zijn natuurlijk...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Snelschakel systeem 105 serie

do apr 14, 2005 17:31

grappig.. Op Alfa Bb USA staat een uitgebreide topic.

Mijn eigen conclusie (geadviseerd door AG) is dat het nogal een uitgebreide klus is, de bak moet echt VOLLEDIG uit elkaar voor het verlichten, en dit dient ook gelijkmatig met een goede draaibank te gebeuren. Eigenlijk moet het in een CNC bank, dan kan je altijd opnieuw weer het draaiwerk reproduceren.

Aan de hand ook van de discussie op het andere forum ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het voor mij (voor mijn raceauto nb) niet loont, in verhouding tot de winst t.o.v. een gewoon goed gereviseerde bak, en de forse kosten die het met zich meebrengt (maar ja ik ben wat betreft bakken geen doe het zelfer). De laatste bak die gereviseerd is schakelde zo goed dat ik mij niet kan voorstellen dat er nog veel ruimte was voor verbetering.

Wat betreft het snelschakelsysteem, eigenlijk zie boven, de schakelwegen van een alfa bak zijn al kort... Ik heb het overwogen maar ja het onderste punt van de pook komt verder omhoog. Dan zie ik meer in een ander type schakelsysteem, zie de site van Mike Valant o.a. Dan heb je de pook beter onder bereik, met een betere beweging (meer in het horizontale vlak).

Ben wel benieuwd, als je het daadwerkelijk doorzet en een overzicht van de kosten van het draai- en freeswerk hebt hou ik mij wel aanbevolen indien er quantumkorting in zou zitten.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

do apr 14, 2005 17:37

Vv...ging ik net een link naar die topic posten...LOL...ik volg hem ook al enige tijd... :lol:

http://www.alfabb.com/bb/forums/showthr ... ge=1&pp=15

Tja, de kosten zullen er wel naar zijn, maar als je de reacties op het amerikaanse forum leest, lijkt het toch wel een modificatie die de kosten waard is...

Heb in Brussel een goed adres waar het draaiende gedeelte van mijn motor ook al werd gebalanceerd, verlichten doen ze ook, en de prijs was zeker naar behoren...

Snelschakelsysteem spreekt me iets minder aan momenteel, maar mss heeft er iemand op dit forum er enige praktische ervaring mee...was gewoon benieuwd...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

do apr 14, 2005 19:48

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

gtv 105.21
Full Member
Full Member

do apr 14, 2005 20:58

.

blue hollandais

ik heb zon snelschakelsysteem liggen zo goed als nieuw.

als je intresse hebt stuur me maar een mail.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Terug naar “Algemene Technische vragen”