BabyFace

Stotter Stotter 33 1.7

wo apr 13, 2005 15:13

Hoi hoi heb een alfa 33 1.7 IE 16V en die stottert en houd in of de motor nu koud of warm is maakt niet uit,hij knalt in de uitlaat bij het los laten van het gas en een soort sis (lucht)onder de motorkap nu heeft de vorige eigenaar mij verteld dat hij is afgesteld voor de apk en dus aan de mengschroeven is gedraaid nu is mij verteld dat dat helemaal niet mag [-X omdat de mengschroeven zijn geborgt vanuit de fabriek en alleen daar dan ook weer goed gesteld kan worden is dat zo?
Is het niet zo :idea: dan zou ik graag een oplossing van jullie horen want het is echt knap irritant om mee te rijden :cry:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Stotter Stotter 33 1.7

wo apr 13, 2005 15:20

Wat is dat met die 33's tegenwoordig ? :schrik:

Zou 't kunnen dat je uitlaat niet gasdicht is voor de lamdasonde (gesis) en dat daarom de lamba foutief meet (en daardoor 't mengel negatief gaat beinvloeden ? )

't is maar een gok hoor !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

BabyFace

wo apr 13, 2005 15:33

Het gesis lijkt mij meer een geluid van iets uit een vacuum maar de uitlaat zelf heeft alleen de kat er nog onder met de lamda sonde uiteraad voor de rest alleen pijp met een dik eind stuk maar wel dicht, maar omdat de vorige eigenaar het zij dat er aan de mengschroeven(4stuks) is gedraaid zal ik het denk ik daar moeten zoeken toch?

Huib
Guru
Guru

wo apr 13, 2005 18:39

Een 16v heeft een motronic injectiesysteem, die heeft helemaal geen mengschroeven. Hooguit kunnen ze aan de schroeven voor het synchroon stellen van de gaskleppen gedraaid hebben maar dan zou je er bij meer als 1/3 gas al geen last meer van moeten hebben.

Controleer je ontsteking, verdeler + kap, bougies en kabels. Een vacuumlek in het inlaat gedeelte kan ook de oorzaak zijn, dus alle slangetjes controleren. Onder het inlaatspruitstuk zit een verdeelstuk met een slangetje naar elke cilinder.

Of zoek een Alfa garage met verstand van zaken (Eric Stevens in Geleen?) en laat een diagnose stellen. Dan weet je waar je aan toe bent en voorkom je dat je lukraak onderdelen gaat vervangen zonder dat het helpt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

BabyFace

wo apr 13, 2005 18:52

Ja ik kan idd even kijken naar de vacuum slangen de rest heb ik al gedaan maar snap er niet veel meer van want de dealer hier (kozole)zei dat verhaal van dat geborgte en dat dat alleen in de fabriek bij kon worden gestelt maar volgens mij stond :^o voor me

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 13, 2005 19:06

Je bent hier net nieuw zie ik ;) Daarom een gouden tip als 't op 33-ers aankomt: geloof Huib nou maar ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

BabyFace

wo apr 13, 2005 19:56

Ja die geloof ik ook ben hier vaker geweest alleen niet als lid maar zag dit probleem nooit voorbij komen maar bedankt voor de tip :D en ben vooral blij dat ik niet meer naar die :^o hoef te gaan.

Mobster

Re: RE: Stotter Stotter 33 1.7

wo apr 13, 2005 20:30

zit een verdeelstuk met een slangetje naar elke cilinder.
Huib, dat zit niet in een 16V voor zover ik weet.

Zal idd wel zoiets zijn. Sommige garages durven zelfs zeggen dat de 'computer' kapot is. :roll:, gelukkig weten wij beter.

Mijn 16V knalt ook wel eens tijdens het schakelen na goed optrekken, vooral als je eerst een tijdje laag in toeren gereden hebt, niets van aan trekken, stotteren mag dan weer niet.

Doe maar zoals huib zegt, dan is je probleem waarschijnlijk opgelost, anders even temperatuursensor & gasklep potentiometer bekijken.

BabyFace

wo apr 13, 2005 20:35

Ga idd kijken naar wat huib heeft gezegt en laat dat dan wel weten en zal ook naar de sensor en meter kijken en laat dat dan wel weten of het op gelost is en weer normaal kan :driving:

Luc33
Guru
Guru

wo apr 13, 2005 22:38

Er komt onder ( of boven ) je bobine ook een leiding uit de carroserie tevoorschijn. Deze moet aangesloten zijn met een leiding die linksvoor bij het blok vandaan komt. Als deze eraf ligt gaat hij ook raar lopen.

Het zit wel in mijn hoofd en ik weet hem goed te vinden maar het is lastig uit te leggen. Zoek in elk geval eens of er in de buurt van je bobine geen leiding los hang die aangesloten moet zijn.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

BabyFace

do mei 05, 2005 18:03

Hoi hoi hier ben ik dan weer ben er een tijdje tussen uit geweest (ziek ziek).
Heb de vier slangen wat Huib zei nagekeken en ja er was er 1 lek maar hij loopt er nog steeds niet goed op,nou heb ik hem ook door iemand aan een 1 of andere tester gedaan en hij zag dat ik geen goede vonk heb en een co van 6% :shock: en al wat te lezen was niet oke is ??????maar het probleem word nu nog erger nu is het wanneer ik hem start (koud/warm maakt nog steeds niets uit)en bij ligt gas geven het al het stroom uitvalt dus ook de comp.denk ik, de relais ratelen erop los,lampjes op het dashboard gaan aan uit.
Nu is het zo dat als er wat langer gas geef het minder word maar bij korte gas stootjes de stroom weer weg is
:idea: heb voor zover ik kan alle bedradingen nagekeken en waar nodig schoon gemaakt maar maakt niks uit.(wat een verhaal he).Als ik er mee rij op een bobbel in de weg valt de stroom ook uit.
Loopt de motor niet dan heb ik nergens geen last van kan aan alle draden trekken,bijwijze van tegen het dashboard aan trappen maar dan gaat er niks uit :!:
iemand weer raad???? ik ben de DRAAD kwijt.

Remco S
Guru
Guru

do mei 05, 2005 20:14

Wat je zal kunnen doen is kijken of het brandstof relais en het motormanagment relais goed functioneren, misschien vuile contacten (ivm het verhaal over de hobbelweg)

deze kun je vinden onder de motorkap (onder de rechterruiten wisser in de accu bak onder een zwart kapje.

Je zou ook kunnen kijken of de massa aansluitingen op het blok nog goed vast zitten (deze vind je naast de ontsteking op een beugeltje die op je startmotor is bevestigd (2 M6 moertjes, kijk ook gelijk even ofdat de de bout door de startmotor goed vastzit, daar zit het beugeltje op vast.)

De 4 vaccuumslangetjes die jij al hebt nagekeken komen op een verdeelstuk samen waar ook een 5e vaccuumslang opzit, die naar je brandstofdamp absobtie filter gaat, misschien hier nog een lekje in.

Heb je de Gasklep en stationair stappenmotor al gereinigd (wil ook een hoop helpen)

Als je een verdelerkap hebt, kijk dan even ofdat deze aan de binnenzijde niet is gescheurd, ofdat het koolstof staafje kapot of gebroken is. Kijk ook gelijk naar de contactjes en de rotor.

Kon trouwens degene met die tester ook je lambda sonde testen? Anders moet je dit ook laten doen denk ik.

Maar misschien kan je dit probleem wel bij de injectoren vinden (geen goede massa)

BabyFace

do mei 05, 2005 20:32

die 2 relais heb ik ook nagekeken en schoon gemaakt maar kan er niet 1 kapot zijn???
de massa aansluitingen heb ik ook schoon en vast gezet
het 5de slangetje zit ook geen lekje maar die absobtie filter zat er ook niet goed op heb het rubber goed op zijn plek gezet en het filter erweer goed opgedaan???
Maar toch :-k dit alles heeft met de motor werking temaken, maar de stroom valt weg en reageerd de comp ook op dacht ik, maar is er geen relais die dat centraal regelt die misschien los of kapot is???

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 05, 2005 22:27

Doet je dynamo het nog wel?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Remco S
Guru
Guru

vr mei 06, 2005 05:58

heb je al gekeken of je plus en min pool op je accu goed vastzitten?

Terug naar “Algemene Technische vragen”