Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Stuurhuis drama

zo okt 07, 2007 21:45

Nouja... drama dat valt ook wel mee.

1 van de stuurhuishoezen van de SW is gescheurd. Op zich niet zo'n punt, stuurhuis lag er redelijk gauw naast, maar dan begint pas de ellende. Hoe moet in godsnaam die linker stuurhuishoes verwijderd worden? Moet je die over dat schroefdraad zien te wormen?

Andere vraagjes, nu de boel er toch naast ligt, valt er een en ander te reviseren of op te lappen aan het stuurhuis? Kan het geheel verder uit elkaar, zijn er wat dingetjes waar ik op moet letten, opnieuw vetten o.i.d.?

Montage, wat betreft uitlijning etc, eerst de stuurstangen eraan zetten maar weer en dan pas binnen bevestigen aan de stuurstang lijkt mij?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Stuurhuis drama

zo okt 07, 2007 22:15

Het schroefdraad zijn tapeinden, die draai je er dus uit en zo kan je het gehele stuurhuis demonteren.

Je haalt die witte dop eraf en je kan dan het stuurhuis geheel uit elkaar schuiven. Dan ff het oude vet eruit, nieuwe erin, en in omgekeerde volgorde terug monteren.

Afbeelding
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Stuurhuis drama

ma okt 08, 2007 08:05

Luc, hoe heb jij die tapeinden op een gemakkelijke wijze losgedraaid, speciaal gereedschap voor gebruikt?

En het vet, is dat nog iets van bijzonder spul?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Stuurhuis drama

ma okt 08, 2007 12:51

Mocht je het niet los krijgen kan je er ook universele hoezen op gooien. Dan hoeft het stuurhuis niet uitelkaar. Hoes mbv eendebek monteren
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Stuurhuis drama

ma okt 08, 2007 13:46

tapeinden verwijderen door er twee moeren op te draaien en die dan strak te trekken ten opzichte van elkaar. je draait er dus een op tot halverwege of zo en dan de volgende er tegenaan, vervolgens pak je twee sleutls en hou je de ene tegen terwijl je de tweede zo strak mogelijk aantrekt. hierdoor klemmen ze lekaar vast op de draad en kun je het tapeind eruit draaien door aan de onderste moer te draaien.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

mafkees

RE: Stuurhuis drama

ma okt 08, 2007 18:58

ik heb eeb griptang op de draadeinden gehad, gaan ze ook los. :lol:

alleen dan wel oppassen dat je ze niet te veel beschadigd. :wink:

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Stuurhuis drama

vr okt 12, 2007 22:47

Kijk, slimme truucjes, daar heb ik veel aan, bedankt!

Laatste tip,

Welk vet gebruik ik?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Stuurhuis drama

vr okt 12, 2007 23:29

gewoon vet dat bedoelt is voor het smeren van tandwielen... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Stuurhuis drama

za okt 13, 2007 10:55

Een oud projektje van mij

Het draad op de bouten is metrisch fijne draad, ik dacht 1,25 (maar weet het niet zeker). Twee moeren tegen elkaar indraaien is idd een goed begin, al begonnen deze in het begin gewoon mee te draaien. Ik heb toen als laatste redmiddel een griptang gebruikt, zie fotos in mijn topic. Voordat je de bouten eruit haalt, adviseer ik je een markering te maken voor het terugplaatsen ervan. De bouten zaten bij mij ziekelijk vast.

Als de bouten eruit zijn, kan de zwarte cylinder vrij bewegen over het huis. Je moet dan alleen nog de witten dop eraf halen, deze grijpt met 4 tandjes in het huis. Met al het vet kan het wat lastig gaan; ik heb met remmenreiniger wat vet weg gehaald en had toen iets meer grip waardoor het gemakkelijker ging. Daarna is het appeltje eitje. Voor het vastzetten van de hoezen adviseert men oorslangklemmen (jaja), ik heb dat geprobeerd met een speciale tang, zinloos, verstevigde tie-wraps zijn net zo stevig en monteert een stuk sneller.

Omdat ik in het begin niet wist hoe het moest, heb ik het huis volledig gedemoteerd. Dus, met rondsel en al eruit. Het enige dat je zou kunnen controleren is of de tndheugel en rondsel (waar je kruiskoppeling op gaat) schade vertonen. Verder zit dat rondsel in een lager dat mogelijk stuk zou kunnen zijn. Het afstellen vn de rondsel en tandheugel is mij zelf niet met vertrouwen gelukt, en heeft Arie Vreugdenhil (A-repair) gedaan. Verder kreeg ik van Dré de tip dat als je vet gaat gebruiken je ervoor moet zorgen dat het vries bestendig is. Dit vet wordt 'Mos' vet genoemd, het molybdeen erin zorgt voor lage temp. bestendigheid.

Misschien overbodige info, maar dan weet je het, misschien hebben anderen er nog iets aan?

Groet,
Steven

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Stuurhuis drama

wo mei 02, 2012 21:24

Zo even een oud topic opgevist.

Nou ben ik op het moment ook met bovenstaand klusje bezig, het stuurhuis ligt ernaast, de tapeinden zijn eruit en de eerste hoes zit er weer op. Maar hoe krijg je de tapeinden er weer in? Het schroefdraad is onbeschadigd, maar pakt gewoon niet meer.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Stuurhuis drama

wo mei 02, 2012 22:07

Linkse draad??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Stuurhuis drama

wo mei 02, 2012 22:20

Nee helaas, ze zijn er al linksom uitgekomen.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Stuurhuis drama

do mei 03, 2012 15:57

Hebben die tapeinden niet een fijne spoed aan de ene kant en grove aan de andere kant? Dus draai hem eens om en probeer nog eens.
Je hebt die buis met de twee gaten toch wel goed uitgelijnd ten opzichte van de tandheugel?

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Stuurhuis drama

do mei 03, 2012 16:56

Ja klopt, aan de kant met de fijne spoed zitten de moeren van het uitdraaien er nog op. Dus ik probeer nu de kant met de grove spoed er weer in te krijgen.
Wat valt er nog precies uit te lijnen aan de buis? De gaten in de buis zitten voor de gaten in de tandheugel.

Het uitdraaien ging tot het einde toe zwaar, het indraaien zal vanaf het begin ook zwaar gaan ben ik bang. Lastig om een beginnetje te maken.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Stuurhuis drama

do mei 03, 2012 21:14

Als die tapeinden er bij mij moeilijk uit waren gekomen dan was mijn eerste actie om de draad schoon te maken. De tapeinden worden vanuit de fabriek met locktite of iets dergelijks vastgezet en dit laat resten in de draad na. Met de juiste tap kan je de draad in het gat netjes schoonmaken en met een snijmoer het tapeind. En in de gedemonteerde toestand is het gemakkelijk om te testen of de tapeinden er nu wel makkelijk in gaan.
Ook al ben ik geen fan van locktite ik zou het bij montage wel weer gebruiken.
Als je niet de juiste tap of snijmoer hebt dan zal je iets moeten verzinnen. Met een staalborstel krijg je waarschijnlijk de tapeinden wel redelijk schoon. Voor het gat zal je een passende bout moeten opofferen die je tot tap, zoiets als met deze bout (M33) is gedaan maar in jouw geval zal 1 groef wel voldoende zijn.
Afbeelding



Sorry, plaatje was niet kleiner...........................

Terug naar “Algemene Technische vragen”