vuurspuwer

vonkende uitlaat alfa 147

za apr 09, 2005 23:12

Hoi,

Ik heb me eergisteren een alfa 147 1.9jtd 85 kw van 2002 met 100.000 kms aangeschaft. Om het vermogen even voluit te testen heb ik vandaag op de autosnelweg even de limiet van de wagen opgezocht (200km/h), het was ook de eerste keer dat ik in het donker reed met de wagen.

Tot mijn grote verbazing zag ik in mijn achteruitkijkspiegel dat er vonken van achter de wagen kwamen. Ik ben dan vertraagd en heb me een paar minuten later aan de kant gezet. De pot van de uitlaat bleek helemaal verkleurd. Ik ben dan verder gereden en er kwamen nog steeds vonken uit de wagen. Ben dan van de autosnelweg gegaan en heb nog rustig een kwartiertje in lage toeren verder gereden...geen vonken meer..oef! Heb dan toch nog een paar keer hard doorgetrokken, en daar waren die vonken weer.

Licht dit aan mijn wagen, of is dit een probleem eigen aan de 147? Kan iemand dit verklaren, en een oplossing geven?

Alvast bedankt!!!!

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: vonkende uitlaat alfa 147

za apr 09, 2005 23:31

Mogelijk roet/koolaanslag dat door je rijstijl flink wordt opgewarmd en losgeblazen?

Misschien heeft de vorige eigenaar altijd aardslui gereden, of heeft de motor een slechte verbranding. Je zou je uitlaatgassen eens kunnen laten meten.

Tot zover de wilde gok van een leek ;)

En....: gefeliciteerd met je aanwinst :thumbs: en welkom op het forum :D

van G
Guru
Guru

zo apr 10, 2005 00:03

Afbeelding Welkom eneeh leuke toepasselijke nickname Afbeelding
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

vuurspuwer

zo apr 10, 2005 11:23

Hoi,

Ik heb ondertussen verder gezocht op internet en ben het volgende tegengekomen:

"Vonkende uitlaat

Mijn Alfa 147 1.9 JTD uit augustus 2000 heeft nu 93.000 km gereden. Bij snelheden boven 160 km/h, komen er vonken uit de uitlaat; als je dan rustiger gaat rijden (100 km/h), blijft het nog een tijd vonken. In de garage denken ze dat het roetdeeltjes zijn, die uit de uitlaat loskomen. Kan dat, of is het iets anders en wat kan eraan gedaan worden?
F. Litjens

Deze 'vraag & antwoord' is eerder gepubliceerd in AutoWeek nr. 52 van 2003."
bron: http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?ID=1 ... atalysator

Heeft er toevallig iemand autoweek nr 52 van 2003?

Grtzz

Lennart
Member
Member

zo apr 10, 2005 12:56

Het lijken mij ook roetdeeltjes in de uitlaat en misschien ook roetaanslag op de zuigers. Ik kan me dit goed voorstellen als er hiervoor lui mee is gereden.
Ik denk niet dat het kwaad kan en het gaat waarschijnlijk vanzelf over. Ik zou het alleen niet forceren, maar gewoon over de komende tijd de belasting opbouwen en niet proberen het zaakje in één keer schoon te branden. Een lange rit zal waarschijnlijk ook erg helpen.

164 Q4

zo apr 10, 2005 13:54

IK WEET HET!

De vorige eigenaar heeft er zo'n kitje in gestopt: http://www.gotflames.net/ 8) :wink:

Remco S
Guru
Guru

zo apr 10, 2005 14:12

Dat er vonken uit de uitlaat komen bij een jtd is normaal, dan worden de roetdeeltjes die in het roetfilter zitten verbrand. Dit is niks om je zorgen over te maken!!!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 10, 2005 16:03

Ik vind het niet handig om een auto, die lange tijd een nadere bestuurder heeft gehad, meteen zo op de staart te trappen. Gewoon allemaal langzaam opbouwen. (Wennen aan je rijstijl zeg maar zoals Lennart ook zegt) Als er inderdaad sprake is van ernstige koolaanslag/ vervuiling moet dit er geleidelijk uitbranden. De kans is anders aanwezig dat je een gat in een van je zuigers brandt dat lijkt me niet de bedoeling.

Zit er wel een roetffilter op??? Dacht et niet. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

vuurspuwer

zo apr 10, 2005 18:50

Hoi,

Misschien een belangrijke nieuwe vaststelling. Ik heb gezien dat een deel van de verf op de knalpot weg is. Kan het zijn dat het de verf is die door de hoge temperatuur wegbrandt en loskomt?

Ik weet nu wel niet meer of dit al was of niet toen ik hem gekocht had.

Wat betreft het normaal zijn van roetdeeltjes die vonken. Het was best wel veel. Je kan het best vergelijken met een cirkelzaag op een stuk metaal (niet zo erg, maar wel in die orde van grote)

Bovendien was mijn vorige wagen een 156 1.9jtd, en ik heb nooit last gehad van vonkende roetdeeltjes uit de uitlaat, heb er nochtans ook goed mee doorgereden, en ik was ook niet de eerste eigenaar. Bij die wagen wist ik trouwens dat de vorige eigenares er als een oma mee heeft gereden.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: vonkende uitlaat alfa 147

zo apr 10, 2005 20:58

Ik vind het niet handig om een auto, die lange tijd een nadere bestuurder heeft gehad, meteen zo op de staart te trappen. Gewoon allemaal langzaam opbouwen. (Wennen aan je rijstijl zeg maar zoals Lennart ook zegt) Als er inderdaad sprake is van ernstige koolaanslag/ vervuiling moet dit er geleidelijk uitbranden. De kans is anders aanwezig dat je een gat in een van je zuigers brandt dat lijkt me niet de bedoeling.
Idd, zoals reeds werd gezegd rustig inrijden weer en niet vol op het gas.
Zou jij ook niet willen als je revaliderende was :roll:

Dat van die lak op de uitlaat lijkt me onwaarschijnlijk :!:

Andre

vr apr 15, 2005 09:56

Hallo vuurspuwer,

Ook ik heb in mijn vorige 147 JTD 1 maal last gehad van een vuurspuwende uitlaat. :twisted:

Ik reed op dat moment ongeveer 200 km per uur op de duitse autobahn. :D

Direct nadat ik was gestopt op de vluchtstrook (motor laten draaien) heb ik gegeken in de uitlaat die helemaal rood gloeiend was. Na 10 minuten wachten rustig naar huis gereden. :(

De volgende dag heeft de dealer de uitlaat los gehad en bekeken en wat bleek? In de uitlaat zit een rooster met allemaal fijne gaatjes, hierop ontstaat normaal roet aanslag en deze aanslag is dus weggebrand toen de temperatuur hoog opliep. :?

De uitlaat was dus "brandschoon"

Ik was de 1e eigenaar ben geen rustige rijder. Maar na enkele weken veel stadskilometers is het gewoon een keer goed om de auto goed op temperatuur te laten komen. 8)

Neemt niet niet weg dat ik het wel een raar verschijnsel vindt. :x

Groetjes André

Terug naar “Algemene Technische vragen”