TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

reflectorstrip Alfa 75

zo apr 03, 2005 22:43

Vandaag de reflectorstrip van mijn 75 erafgehaald, omdat er roestschilfers uit vielen als ik mijn kofferklep dichtgooide :shock:
Zo'n 10 jaar geleden heb ik de strip ook al eens losghaald en zo goed en zo kwaad als dat ging de roest verwijderd en met roestomzetter behandeld. Vervolgens teruggeplaatst met rubbertjes ter bescherming van de kofferklep.
Nu bleek de strip er zowat vanzelf af te vallen, met slechts 2 van de 6 boutjes zat hij nog een beetje vast. De strip was nu compleet verrot :schrik:
Gelukkig was de kofferklep zelf nauwelijks aangetast.

Afbeelding

Uiteindelijk kon ik de verroestte resten van de metalen strip er redelijk makkelijk uithalen en bleek het kunststof gedeelte verder onbeschadigd:

Afbeelding

Ik had bij "te koop gevraagd" al een oproep geplaatst voor een nieuwe oranje strip, maar twijfel nu omdat die er over 19 jaar wel weer af zal vallen :wink:
Omdat de strip zelf verder onbeschadigd is, lijkt het me verstandiger een alternatieve bevestigingsplaat te maken uit RVS of zo.

Hebben andere 75 rijders ook last van dergelijke zwaar verroestte strips en daar wellicht een alternatief/oplossing voor? Of zijn de latere rode reflector strips van betere kwaliteit?
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: reflectorstrip Alfa 75

zo apr 03, 2005 22:46

Nope, zijn van vergelijkbare kwaliteit,ik heb er nog twee liggen en die ene is ook al aardig krokant....... :wink:

jan

ma apr 04, 2005 15:14

Zou een interessante discussie kunnen worden.
Ik heb de mijne er nog niet af durven halen, heb schrik dat hij er dan niet meet op blijft.
Maar wat als je nu eens een metalen strip ,met boutjes erin, zou kleven aan de reflector, er bestaat van dat spul dat je liever niet op je handen krijgt.
Zou dit een oplossing zijn?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 04, 2005 17:16

Had hetzelfde probleem bij mijn 75 carbs, dus toen ie uit elkaar ging voor een grondige opknapbeurt direct een verse strip gescoord en die vervolgens met zwarte siliconenkit ertegen geplakt, ook rondom de boutgaatjes in de kofferrand en rondom de complete strip aan de buitenzijde.
Nog geen roest gezien maar hij staat dan ook al van '97 binnen... :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Romeo
Full Member
Full Member

ma apr 04, 2005 19:46

Zelfde probleem. Ik wilde ook de oude "vernieuwen" zodat de roest niet weer terug zou komen, maar ben gestopt met denken (daarover :D ) toen ik een nieuwe oranje tegen kwam.
1. Het metaal is van slechte qualiteit en slecht beschermd bovendien. RVS zou een mooie oplossing kunnen zijn, inderdaad.
2. Om condens te voorkomen hebben ze af fabriek in een onluchting voorzien (in de kentekenverlichting), maar daar komt juist vocht door naar binnen, dus dat blijkt half denkwerk. Ik zat te denken aan een holle schroef i.p.v. een van de bestaande, zodat de ontluchting tenminste in de droge kofferbak uit komt.

Projectje?(foto's!!) 8)
Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 04, 2005 23:17

Het plan is om een alternatieve verstevigingsplaat uit RVS te maken, met omgebogen lipjes waar de bevesigingsboutjes aan vast moeten komen.
De bevestiging van de RVS strip aan de balk zou dan middels dubbelzijdige tape of lijm (zoals Jan al schrijft) kunnen.
Hmmm, het lijkt inderdaad wel een projectje te gaan worden. Ik houd jullie op de hoogte.

@Romeo: dat van die ontluchting begrijp ik niet helemaal. Het oranje kunststof gedeelte is bij mij geheel afgesloten, afgezien van de kentekenverlichtingsgaten en de draaddoorvoer. Binnenin het holle gedeelte zitten geen roestende metalen onderdelen (alleen wat karton :shock: en een aluminiumkleurige reflectorplaat).

Romeo
Full Member
Full Member

di apr 05, 2005 08:51

In de twee transparante gedeelten (kentekenplaatverlichting) zit een kleine uitsparing. Dit is voor de ontluchting. Daarom zit het gaatje ook aan de onderkant, dan regent het niet in. Alleen heeft "onze" 75 een achterkant volgens Herr Kamm (recht dus), zeker sinds de spoilerrand er op zit vanaf de TS. Daardoor wervelt de wind achter de auto (en blijft grotendeels "onder" de spoiler), en juist die werveling verstiert de ontluchting. Door de fijne waternevel achter de auto tijdens de regen komt er vocht, via de twee kleine gaatjes, in de reflectorstrip. In de winter is dat dus zout water (en dat is er in de zomer nog niet weer uit)
De strip roest ook van binnenuit, en dat karton: is je opgevallen dat die helemaal kreukelig is door vocht?
Het is in de praktijk bijna onmogelijk iets volledig af te dichten om roest te voorkomen. Als dat zou kunnen waren dorpels niet zo'n groot probleem als ze zijn en was er geen afwatering nodig onder de raamrubbers. Dus ook de reflectiestrip heeft ontluchting nodig. Zeker omdat het een deel is dat in de zomer in de zon kan komen, terwijl de lucht in de strip in de winter een behoorlijk kleiner volume heeft.

De strip plakken zou me geen goed gevoel geven. Zeker als ie nieuw is moet ie nog bijbuigen om goed op de kofferklep te passen, waardoor er veel kracht op de lijm komt te staan. Liever iets demontabels, dan kan je daarachter tenminste af en toe schoonmaken.
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

jhereijgers
Newbie
Newbie
Contacteer: Website

di apr 05, 2005 10:44

de oplossing is vrij eenvoudig: rvs stripje maken en de hele boel weer met Sikaflex vastzetten. Dat vastzetten is een beetje lastig omdat de koffer niet precies recht is. Met 2 dunne latten (die meebuigen) en wat lijmtangen kom je een heel eind.
Bij mij zit het er al weer 5 jaar op en ziet er nog keurig uit!

groeten,
jan
-------------------------------------------------------------------------------------
scarb 4785
75 2.0 TS, Giulia 1.6, Bertone 2.0, Giulia Sprint 1600, 916 3.0

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

di apr 05, 2005 19:00

Bedankt voor het meedenken.

@Romeo: Dat de holle ruimte ontlucht wordt is me wel duidelijk, maar staat dat niet los van de roestende strip? Die zit namlijk niet in de holle ruimte , maar juist daarbuiten. Alle regen/pekel komt tussen de kofferklep en de strip en juist daar zit het PB metaal, een ideale roestbron dus.

Op zich lijkt me bevestigen dmv kitten/lijmen aan de kofferklep een prima oplossing, en dit dicht ook gelijk af, maar ik wil de strip nog wel makkelijk kunnen demonteren.
Ik wil de RVS strip aan de kunststof balk lijmen/tapen, en het geheel dan gewwon weer aan de kofferklep schroeven. Denk ik. :-s

christian75
Member
Member

di apr 05, 2005 22:51

Ciao,

Ik heb er nu een aantal bij mijn 75 ers afgehaald en idd de meeste hebben een roest probleem. Het beste is idd om zelf een rvs plaatje te maken en die op een of andere manier op de carrosserie vast te maken. Kitten ben ik geen voorstander van :wink: Als er vocht onder zit dan roest de kofferbak weg :( Zon idee heb ik daar een beetje van. Maar ieder voor zich natuurlijk :D
Alfa75greetz

Christian75

- Peugeot 106 Xsi (snel en blijft het doen)
- Slopel Vectra vd zaak

Komt snel: Volvo S40 T4

Romeo
Full Member
Full Member

do apr 07, 2005 14:02

@Romeo: Dat de holle ruimte ontlucht wordt is me wel duidelijk, maar staat dat niet los van de roestende strip? Die zit namlijk niet in de holle ruimte , maar juist daarbuiten. Alle regen/pekel komt tussen de kofferklep en de strip en juist daar zit het PB metaal, een ideale roestbron dus.
Als dat het enige probleem was zou je met een goede primer en een goede coating een heel eind zijn, toch? Naast het roesten vanaf de buitenkant, roest het PB metaal ook van binnenuit. De strip is dus zelf de holle ruimte, net als een dorpel, die ook niet ergens in zit, maar zelf de holle ruimte is. Door de ontluchtingsgaatjes ventileert het te slecht om het water snel te laten verdampen, dus is de strip van binnen bijna altijd nat. Het karton helpt natuurlijk ook niet echt, in dat opzicht.
Het metaal roest dus van beide kanten.

Mario
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

za jun 25, 2005 17:08

Uiteindelijk is er toch een nieuwe reflectorstrip op gekomen 8) .

Ik heb nog wel wat pogingen ondernomen om de oude reflectorbalk met een RVS strip te verstevigen en deze te monteren. Het probleem was dat de kofferklep op deze plek dubbelgekromd is (zoals jhereijgers al aangaf), en mijn RVS strip te dik was om deze goed in vorm te krijgen. Ik kreeg het geheel niet mooi passend.
Toen ik gisteren echter wat onderdelen ging halen bij Henk Prins, bleek deze zowaar 2 reflectorbalken op voorraad te hebben (alleen oranje, nieuw in doos). Toch maar gekocht en gemonteerd nadat ik eerst de beruchte roestgevoelige metalen plaat met heel veel holle ruimte wax ingespoten had.

Alleen blijkt nu wel dat het oranje van mijn achterlichten de afgelopen 19 jaar behoorlijk verkleurd is :shock: .

Aubrey H
Full Member
Full Member
Contacteer: ICQ

zo mei 20, 2012 22:21

Hallo,

Een paar jaar later haak ik nog even in op dit topic.

Ik ben nu ook bezig met de reflectorstrip, aangezien er aan de bovenzijde wat roest achter vandaan komt.
Mijn eerste vraag is hoe ik de strip het beste los kan maken? De dubbelzijdige tape ertussen is vrij taai. Iemand toevallig een geniaal idee?
Ik lees ook dingen over een metalen strip die ertussen zit en vaak krokant is. Is dat de standaard situatie en is de mijne al een keer aangepakt?

Groeten!
Alfa 33 1.7 i.e. 1992
Alfa 75 3.0 V6 QV 1992

SCARB nr. 8639

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 21, 2012 14:58

Denk t wel, standaard zit er geen dubbelzijdige tape volgens mij. Die ijzeren strip wodt via de binnenkant vastgehouden door tapeindjes met moertjes (su6 met loshalen indien aanwezig)

Grtz,fRank

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 21, 2012 17:56

Er zit altijd dubbelzijdige tape op, althans die welke ik allemaal heb gedemonteerd wel. :wink:
Kan mij niet herinneren dat er eentje tussen zat zonder, gaat er nog lastig vanaf ook.
Veelal is hij aan de reflectorkant los geroest :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”