Pagina 1 van 1
drijftstanglager!!
Geplaatst: do mar 31, 2005 13:37
door aaaaaa
hallo,
van onze prachtige alfa 33 1.7 16v '92 is het nodig om de drijfstanglagers te vervangen!
Zijn er mensen die dit vaker hebben gedaan.....
zijn er tips, andere handige dingen om te weten????
of moet je er gewoon niet aan beginnen!!
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: do mar 31, 2005 13:46
door Rens 1.7QV
Is goed te doen en kan denk ik ook wel met ingebouwde motor, maar het zou kunnen dat de oliepomp in de weg zit. Heb je alleen een brug nodig.
Maak je motor goed schoon ook aan de onderkant langs het carter. Zodat er niks eventueel in de motor kan komen via het carter als er daar vuil invalt.
Tap alle olie af. Haal het carter eronderuit. En nu kun je ze omwisselen. Het kan wel even friemelen zijn denk ik, maar dit is denk ik wel de snelste manier.
Zet alles weer goed vast en rijden maar, owja vergeet geen olie bij te vullen
Rens
Weet je trouwens zeker dat het de drijfstanglagers zijn en niet een nokkenas die tikt of een versleten klepstoters?????
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: do mar 31, 2005 14:07
door vV
en goed controleren op schade aan de krukas... is dat het geval moet de krukas geslepen worden (en dus geheel eruit...)
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: do mar 31, 2005 14:08
door aaaaaa
Bedankt voor je snelle reactie!!!
We weten zo goed als zeker dat het de drijfstanglagers zijn... Dat hebben meerdere mensen bevestigd.
Als de motor warm is zit er echt een rammel in, geen getik ofzo. Het is ook zo goed als in 1 keer gebeurd...
Maar je kan het carter er dus zo onder uithalen met ingebouwd blok? Er zit geen subframe of zo in de weg? We hebben de onderkant nog niet goed bekeken, om eerlijk te zijn...
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: do mar 31, 2005 14:47
door Sergio
Je moet je uitlaatspruitstuk in sommige gevallen weghalen (laatste 33's) en dan kan het carter er zo onder vandaan.
Succes
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: do mar 31, 2005 20:45
door Remco S
Er zijn een aantal diktes in de lagerschalen (Gemerkt met kleurtjes, ik geloof rood geel en blauw) toen ik ze bij mij verving heb ik bij mij de blauwe gemonteerd (tussenmaat)
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: do mar 31, 2005 21:29
door Rens 1.7QV
huh dat laatste lijkt me het geval als je ook je krukas hebt laten slijpen. Dan heb je een overmaat nodig.
Rens
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 02:25
door Danny
Ik heb het ook een keer zelf vervangen.
Motorblok kan blijven zitten.
Voorpijp oliecarter en olie pomp demonteren.
Alles goed op schade controleren en een moment sleutel gebruiken met vastzetten.
Kijk ook of er geen rotzooi in je oliepomp zit en ververs je olie en olie filter meteen.
Suc6
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 08:44
door Huib
Oliepomp hoeft er niet uit. Die zou ik ook liever laten zitten omdat deze bij montage precies weer in de juiste positie moet zitten (ivm ontstekingstiming).
Verder geloof ik niet in reparaties waar alleen de lagers vervangen hoeven te worden, vroeg of laat trap je er ze weer uit. Probeer de oorzaak te achterhalen waardoor ze nu versleten zijn. Met te weinig olie gereden? Trappen met koude motor? Een te lange snelle bocht waarbij de smering weg is gevallen?
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 10:43
door Luc33
Hoe merk je eigenlijk wanneer de lagers versleten zijn?

Re: RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 12:17
door Huib
Hoe merk je eigenlijk wanneer de lagers versleten zijn?

versleten lagers merk je aan een lagere oliedruk. Bij versleten lagers komt er meer speling tussen het lagerschaaltje en de krukas. Hierdoor kan de olie er makkelijker tussenuit stromen, waardoor de pomp minder druk op kan bouwen (minder weerstand in het oliecircuit).
In dit topic gaat het waarschijnlijk om defecte (uitgelopen) lagers. Dan wordt de speling te groot (of de smering valt weg) en wordt de lagerschaal kapotgeslagen. Een kapot drijfstanglager hoor je bij stationair draaien meestal weinig van, maar bij meer toeren en bij hogere belasting levert het een flinke ratel in je motor op.
Re: RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 12:46
door Michel
levert het een flinke ratel in je motor op.
Afkomstig van de grote speling = dus geram op je krukas.
lagerschaaltjes alleen vervangen brengt hier dus niks op door opgelopen schade aan krukas, want je speling zal te groot blijven.
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 12:54
door Danny
Als het een uitgelopen lager is kan je beter een sloop blokkie halen.
Bij mij hoorde je ze met warme motor bij 3000 rpm heel ff licht ratelen.
Na vervanging geen problemen meer mee gehad.
Als je het goed wil doen moet je de speling opmeten
Re: RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 18:41
door Luc33
Hoe merk je eigenlijk wanneer de lagers versleten zijn?

versleten lagers merk je aan een lagere oliedruk. Bij versleten lagers komt er meer speling tussen het lagerschaaltje en de krukas. Hierdoor kan de olie er makkelijker tussenuit stromen, waardoor de pomp minder druk op kan bouwen (minder weerstand in het oliecircuit).
In dit topic gaat het waarschijnlijk om defecte (uitgelopen) lagers. Dan wordt de speling te groot (of de smering valt weg) en wordt de lagerschaal kapotgeslagen. Een kapot drijfstanglager hoor je bij stationair draaien meestal weinig van, maar bij meer toeren en bij hogere belasting levert het een flinke ratel in je motor op.
Als de motor warm of koud is? Of beide? En is het een geratel of licht en snel getik alsof je aan het muisklikken bent?
RE: drijftstanglager!!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 19:33
door Rees Cees
wat al eerder geschreven is helpt het niet om alleen de lagers te vervangen. heb je weinig kennis van zake laat het dan door de garage doen.
Krukassen van 33´s kun je niet zondermeer laten slijpen, de krukas moet ook daarna weer gehard worden anders liggen de schalen er weer zo uit (achterhaal de oorzaak zoals Huib al schreef).
ws is de motor al terminaal, een ruilmotor is in geval van lagerschade vaak goedkoper dan revisie van krukas, lagerschalen, pakkingen enz........
NB de 16v motoren hebben wat lagerschade de slechtste reputatie, zelfs nieuw uit de fabriek waren ze al stuk.
succes er mee.