Red passion

APK komt eraan, moet dingen vervangen, maar hoe?

di mar 29, 2005 19:04

Hoi allen,

Mijn katalysator was slecht, deze heb ik een tijd geleden dus eronder uit gekregen, en nu heb ik tweede hands een katalysator op de kop getikt voor € 95.

Een net bedrag toch?

Hierna is mijn auto vrijwel APK keuringswaardig, op één ding na heb ik mij laten vertellen een tijd geleden toen mijn auto voor een onderhoudsbeurt bij de garage stond.

Mijn mistlampen zouden ook een afkeuringspunt zijn.
Ze doen het allebei wel, alleen het mistlicht links is gescheurd, althans in het glas.
Is dit echt een afkeuringspunt?

Zo ja, dan wil ik op een of andere manier aan een nieuw glas komen voor mijn mistlamp, maar daarvoor moet ik eerst weten hoe ik uberhaupt die mistlamp los krijg, want dit lijkt zo simpel maar ik kwam er toch niet helemaal aan uit.

Dus; even voor de duidelijkheid:
- Is dit écht een afkeuringspunt?
- Hoe kom ik aan zo'n nieuw glaasje, en hoeveel zou mij dat dan kosten ongeveer? (waarschijnlijk op de sloop)
- Hoe krijg ik dat glas eruit gewipt, uit de voorbumper?

Alvast bedankt!

Andretti Molletti

RE: APK komt eraan, moet dingen vervangen, maar hoe?

di mar 29, 2005 19:07

Als ze erop zitten moeten ze werken... beide even weghalen en de bedieningsknop eruit en je kan een apk sticker halen... daarna repareer je de boel eventueel.
Glaasjes zijn zelden los te krijgen... komplete slooplamp is de goedkoopste optie

Raimon
Guru
Guru

di mar 29, 2005 19:35

Alleen oud-Hollandse mierenneukers keuren een auto af op een kapot mistlampglaasje... De 146 van mijn zwager is van de week ook gewoon goedgekeurd met kapotte glaasjes...
156 SW 1.9 JTD

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di mar 29, 2005 19:41

een 33 die ik een tijd terug had is ook gewoon goedgekeurd met een kapot glas en daar zat wel meer dan 1 scheur in.
Heb er nooit van gehoord dat het een afkeur punt is.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 19:49

Kapot glas is geen afkeurpunt. Ze moeten het wel doen. Anders plak je ze beide af. :wink:

Remco S
Guru
Guru

di mar 29, 2005 19:58

Ik keur een kapot mistlampglas nooit af, tenzij er losse stukken glas in hangen (APK Boek)

noot over werking van verlichting volgens aPK boek

ART 5.2.55

De glazen van verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beinvloed

Art 2.10.12- Niet toegestane beschadigingen

1 De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
2 De glazen van de verlichtingsarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: APK komt eraan, moet dingen vervangen, maar hoe?

di mar 29, 2005 21:01

Alleen oud-Hollandse mierenneukers keuren een auto af op een kapot mistlampglaasje... De 146 van mijn zwager is van de week ook gewoon goedgekeurd met kapotte glaasjes...
Was het nu de mistlamp waarvan het glaasje stuk was of de bril van de keurmeester.
Ben ff het draadje kwijt :roll:

steven

di mar 29, 2005 22:56

Afplakken, dan ist goed als je de APK heb trek je de teep er weer af .
Is bij mijn 155 ook gedaan.
Je kan ook het hele lamphuis er uit halen, wat er niet zit hoeft ook niet te branden , als ten minste geen verplichte verlichting is.
En mistlampen voor zijn da niet.

Red passion

di mar 29, 2005 22:56

:D het ging om het glaasje van de mistlamp voor, maar wellicht is het glas van de bril van de keurmeester ook wel aan vervanging toe hoor!

Als ik jullie reactie's zo lees is het een nogal op geld belust figuur, wie weet wat hij voorgaande jaren al onterecht heeft gedeclareerd.

Wellicht dat ik maar naar een andere garage ga.....

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 23:07

:D het ging om het glaasje van de mistlamp voor, maar wellicht is het glas van de bril van de keurmeester ook wel aan vervanging toe hoor!
Als ik jullie reactie's zo lees is het een nogal op geld belust figuur, wie weet wat hij voorgaande jaren al onterecht heeft gedeclareerd.
Wellicht dat ik maar naar een andere garage ga.....
Het kan ook zijn dat de keurmeester niet helemaal op de hoogte is van de regels. Wie werkt maakt fouten tenslotte. En je kunt altijd in beroep mocht je het niet eens zijn met een afkeur, of goedkeurpunt. :roll:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 30, 2005 09:26

Tuurlijk wie werkt maakt fouten......

Maar je kunt ook fout werk leveren :wink:

En das echt fout :!:

Red passion

wo apr 06, 2005 11:59

Vandaag moest mijn auto dus APK gekeurd worden en............................

GOEDGEKEURD!

De mistlampen waren uiteindelijk geen probleem, wél moe(s)t er een draagarm rechtsvoor vervangen worden a € 110,- excl. arbeidsloon.

Maar dit is een bekende Alfa kwaal geloof ik.

Mooi, kan ik weer een jaar genieten!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 06, 2005 18:18

Super :thumbs:

MarcoSprint
Full Member
Full Member

do apr 07, 2005 10:21

Mijn 33 is afgelopen maandag goedgekeurd terwijl de mistlampen van voren allebij niet werken. Voor mij een gelukje, maar zo zie je maar weer dat de regels betreft mistlampen niet echt duidelijk zijn bij keurmeesters. Overigens kwam de 33 zonder problemen of opmerkingen door de keuring! Ciao!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 07, 2005 12:23

Mijn 33 is afgelopen maandag goedgekeurd terwijl de mistlampen van voren allebij niet werken. Voor mij een gelukje, maar zo zie je maar weer dat de regels betreft mistlampen niet echt duidelijk zijn bij keurmeesters. Overigens kwam de 33 zonder problemen of opmerkingen door de keuring! Ciao!
Wellicht dat ze op de hoogte zijn van de regels maar deze zelf anders interpreteren.
De een is er makkelijk in de ander juist niet :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”