Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

Verschillen 2.5 en 3.0 24v

di mar 22, 2005 11:00

Eigenlijk hoort het bij Projecten thuis, maar eigenlijk ook nog niet, want het is nog geen project. Eerst informatie, dan eventueel project.

Als je een 156 2.5 V6 wilt voorzien van een 3.0 24v blok, waar zitten dan de verschillen?
Ok, inlaatbuizen en voeten zijn anders, zo ook het spruitstuk. Maar verder heb ik aan het blok zelf nog geen verschillen ontdekt.

Van Stephan (Squadra Tuning) heb ik begrepen dat je de injectoren en ecu van de 156 (2.5) het beste kunt gebruiken.
Ik wil graag zelf het 3 liter blok reviseren, maar moet dan wel voor aankoop weten of ik moet letten op bepaalde kenmerken (164 24v blok, 166 voor of na bep.datum, gtv blok)

Cordiali saluti,
Mario

P.s. Tegelijk ben ik aan het uitzoeken of een Alfa V6 in een Lybra past, maar een 156 met 3 liter is "plan B", en dat zou ook zeker niet slecht zijn... :wink:
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Titus
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 15:01

RE: Verschillen 2.5 en 3.0 24v

di mar 22, 2005 14:21

Waaauw... leuk project!
Stephan van Squadra-tuning is iemand die dit soort dingen in zijn vrije tijd ook doet.... Een 'Lotus Seven' met een 3-liter V6 enzo...

Er gaaf.
Laatst gewijzigd door Titus op ma apr 18, 2005 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
(Oo=V=oO) & (O_v_O) & (oo-V-oo)

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Verschillen 2.5 en 3.0 24v

di mar 29, 2005 09:46

Op dit forum is zo veel kennis aanwezig, dan moet er toch meer over te zeggen zijn?? :?:
Heb geen idee, maar Stephan van Quadra weet dit soort dingen inderdaad.
Zie daarom Squadra-tuning.nl
Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Verschillen 2.5 en 3.0 24v

di mar 29, 2005 11:05

Bij nieuwe versies is aandrijving oliepomp per ketting??? In ieder geval heeft modificatie
plaatsgevonden aan de distributie waardoor breken van riem of het verspringen van riem
1 a 2 tanden op met name 4de nokkenastandwiel minder snel kan plaatsvinden. De oude 164 V6 24V is in ieder geval vrij kwetsbaar. Ik weet te weinig hierover maar wellicht kunnen anderen vertellen over de verschillen tussen de nieuwe V6 24V t.o.v. oude.

Scuderia 1

RE: Verschillen 2.5 en 3.0 24v

ma apr 18, 2005 03:09

Je kunt het beste een motor van een 166 nemen omdat die het dichts in de buurt komt van de 156
wel zul je de distributie eraf moeten halen om het motorsteun dat om de inlaatnokkenas zit
bij cyl 1,2 en 3 over te zetten die is anders

bij een 156 is de motor gekanteld

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Verschillen 2.5 en 3.0 24v

ma apr 18, 2005 11:03

Wagenborgen? Ben ik een keer bij jou geweest om een 3.3 blok op te halen uit een op de kop gezette 155?
bij een 156 is de motor gekanteld
Betekent dit nog iets voor het carter/de oliepomp?

Kan iemand bevestigen dat de versnellingsbakken van een 166 2.5 en een 156 2.5 identiek zijn? Qua overbrengingen wel, maar kan ik probleemloos een 166 bak in een 156 zetten?
Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Scuderia 1

RE: Verschillen 2.5 en 3.0 24v

ma apr 18, 2005 11:21

Hey ja dat ben ik leuk zeg

wel leuk jou project een snelle 156 bouwen
mocht je een blok zoeken weet mischien iets

Terug naar “Algemene Technische vragen”