Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

laswerk & Inox Spray

do dec 30, 2004 21:26

Misschien heeft iemand hier iets aan:
Overlappend plaatwerk tbv prop- of puntlassen zette ik voorheen altijd in de zinkspray, bij gebrek aan beter. Deze spray heeft de naam lasbaar te zijn, maar in de praktijk valt het soms tegen. De electrische geleiding is in het begin van de las niet goed en als het zink vloeibaar wordt gaat de las spetteren als een gek.

Ik heb nu voor het eerst Inox-Spray geprobeerd, verkrijgbaar bij http://www.rustbuster.nl. Zo uit mijn hoofd is deze spray bestand tegen temperaturen tot 1200 oC terwijl zinkspray tot 500-600 oC gaat.
Ik moet zeggen dat deze Inoxspray een ware verbetering is! Gewoon een goed constante en goed doorgebrande las ipv een hoop spatwerk.
Wat de roestpreventie betreft kan ik nog weinig zeggen, wellicht anderen? Wat lassen betreft in elk geval een echte aanrader!
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4445
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

do dec 30, 2004 22:09

Hoi,

Zink last inderdaad k..t Heb ook wel inox spray geprobeert (ook van rustbuster) maar vind dat ook niet top lassen. Gewoon kaal metaal last het mooist en is nog goedkoper ook. Na het lassen alles laten vollopen met sterk verdunde goede goede kwaliteit primer. Werkt ook goed!! Vervolgens als de hele auto af is en volledig gespoten alle holle ruimtes nog eens goed anit roest behandelen en je auto roest de eerste tig jaar echt niet meer weg. Zeker niet als die voor hobby word gebruikt dus wintrer in goiede stalling staat.

Mzzl,

DJ

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 22:16

Deed jij prop- of puntlassen? Met proplassen kan je de verf plaatselijk uit het gaatje schrapen zodat je daar op blank metaal last. Had je dat gedaan? Eerlijk waar, het laste alsof ik op onbehandeld blank metaal las!
Probleem met verdunnen is of je het echt penetrant genoeg krijgt dat het tot de las tussen de platen vloeit. Ik betwijfel het. Maar idd, als je de zetrand en de naad goed afsluit zal het ook nog wel lang goed gaan. Maar ik gebruik in elk geval niets anders meer dan die Inox Spray.

Grtz Sep
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4445
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

vr dec 31, 2004 14:17

Hoi Sep,

Ik heb gewoon geprop last. En ik heb inderdaa niet de moeite genoemen eerst alle gaatjes schoon te gaan krabben. Dat zal ongetwijfeld wel helpen. Het was ook beetje haast klus aan m'n ring TS. Hoefde niet zo mooi. Gewoon goed vast en snel. En veel ML er over na afloop.

Groeten,

DJ

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 17:13

Ik heb wel eens gehoord dat je aan een verzinkte auto niet meer kan lassen, in hoeverre dat opgaat voor zinkspray?

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

vr dec 31, 2004 17:27

Ja,dat probleem met die zinkspray is me ook bekend. Knettert als een gek.
Ik gebruik het alleen nog aan de binnenkanten waar ik niet hoef te lassen.
Na het lassen gebruik ik RX5 van Caprotech. :D Super spul, roestwerend zeeeer goed penetrerend en overspuitbaar. Het is op basis van lijnolie.
Tevens heeft caprotech een hele reeks van antiroest producten, echt aan te raden! :thumbs:

www.caprotech.nl
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 18:38

Ik heb wel eens gehoord dat je aan een verzinkte auto niet meer kan lassen, in hoeverre dat opgaat voor zinkspray?
Zelfde principe dus. Zoals uit de reacties al blijkt, die zinkspray valt nauwelijks te lassen alhoewel dat wel op het etiket staat. Een getrokken las maken op enkel plaat is idd geen probleem, maar proplassen gaat echt beroerd omdat de vonk slecht om gang komt. Maar wellicht ook omdat de gassen niet makkelijk tussen de 2 platen weg kunnen en het lasbed vervuilen?
Verzinkt plaatwerk kan je ook beter even schuren voor het lassen. Ook beter voor je gezondheid, anders krijg je zo'n giftige witte gaswolk naar binnen.

Ik las in Klassiek en Techniek meen ik een artikel van Norbert Wennink hoe je met speciale draad en gas verzinkt plaatwerk kunt lassen waarbij de zinklaag in tact blijft! Maar zo ver ga ik ook weer niet.
Voor meer over Norbert Wennink http://www.mobylas.nl/

Maar zoals al 3 maal gezegd ;), ik ben echt heel tevreden over die Inox Spray. Absoluut eens proberen!
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: laswerk & Inox Spray

vr sep 09, 2005 00:30

Mijn ervaring is dat er niets zo goed last als op gewoon blank staal. Zowel bij punt als proplassen.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

164 Q4

RE: laswerk & Inox Spray

vr sep 09, 2005 05:38

Moet je dat lasbare primer hebben van Spies Hecker, Priomat nogwat (weet het nummer zo niet meer uit m'n kop). Absoluut topproduct.
Pure CO² ipv het normale CO²/argon menggas is ook minder gevoelig voor verontreinigingen.

164 Q4

RE: laswerk & Inox Spray

vr sep 09, 2005 05:46

Oeps, dubbele posting. Ach ja, het is nog vroeg hé.... :wink:

kroehlur

RE: laswerk & Inox Spray

vr sep 09, 2005 08:58

2004 heeft gebeld.

Ze willen hun topic terug. :lol:

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: laswerk & Inox Spray

vr sep 09, 2005 19:04

Gaat die zinkspray niet werken onder het spuitplamuur e.d? Daar ben ik altijd bang voor. De auto mooi in de lak en dan na een tijdje lelijke ribbels op je las. :?

164 Q4

Re: RE: laswerk & Inox Spray

vr sep 09, 2005 23:33

Gaat die zinkspray niet werken onder het spuitplamuur e.d? Daar ben ik altijd bang voor. De auto mooi in de lak en dan na een tijdje lelijke ribbels op je las. :?
Ik denk ook niet dat zinkspray een geschikte onderlaag voor verdere lakopbouw is. Dat Speis-Hecker spul wel.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: laswerk & Inox Spray

za sep 10, 2005 13:29

Gaat die zinkspray niet werken onder het spuitplamuur e.d? Daar ben ik altijd bang voor. De auto mooi in de lak en dan na een tijdje lelijke ribbels op je las. :?
Dr zijn spuiters die een verzinkte auto (vlamverzinkt etc....) niet willen spuiten owv de chemische reactie die ook ruime tijd na verzinken ontstaan.
Na spuiten kan zich dit na 2 á 3 jaar uiten in aantasting van het spuitwerk (lak).

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: laswerk & Inox Spray

zo sep 11, 2005 17:54

Mijn ervaring:

gewoon lassen op blank staal daarna goed beschermen

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”