Pagina 1 van 1

Gebruikte rolkooi

Geplaatst: wo feb 14, 2007 09:24
door MarkGTV
Ik kan aan een gebruikte rolkooi komen om deze te gaan monteren in m'n 75.
Nu is mijn vraag of je, als er een type goedkeuring o.i.d op de kooi zit, er via dat nummer het certificaat te achterhalen is 8)

Graag jullie reactie :wink:

RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: wo feb 14, 2007 10:04
door Aernoudt
Als het een OMP/Sparco (schroef) kooi is bijvoorbeeld, volgens mij wel.

Überrollkäfige
Mit herausnehmbarer Diagonalstrebe.
Gemäß FIA-/DMSB-Spezifikation
Anhang J, Art. 253.8 bis 253.8.3
oder 253.8.5 mit FIA-Zertifikat (DMSB/MSA).

RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: wo feb 14, 2007 10:15
door LENZ
OMP/Sparco hebben geen certificaat :!: , alleen een beschrijving dat hij volgens FIA normen is gemaakt

RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: wo feb 14, 2007 10:23
door Aernoudt
Niet los meegeleverd, maar OMP/Sparco hebben die wel (die gegevens staan ook in de kooi als ik me niet vergis) anders kunnen ze ze niet aanbieden met de FIA keur logo. Als je bij de TC (Technische Controle) aan komt met een auto met een schroefkooi van OMP/Sparco, zul je er geen problemen mee hebben.

Re: RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: wo feb 14, 2007 11:06
door MarkGTV
OMP/Sparco hebben geen certificaat :!: , alleen een beschrijving dat hij volgens FIA normen is gemaakt
Daar ben ik ook al tevreden mee 8)

Re: RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: wo feb 14, 2007 17:51
door Brul(tm)
OMP/Sparco hebben geen certificaat :!:
Ik heb anders wel degelijk een certificaat met een nummer gekregen van Sparco.

Groetjes,
Marc

RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: do feb 15, 2007 00:03
door berlinista
Brul, dat is geen officieel document dat de goedkeuring kan wegdragen bij een race evenement anders dan HARC/ zomeravond regels.
Een officieel document ziet er echt heel anders uit.

RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: do feb 15, 2007 00:07
door frankalfa
Rik, ik heb hier de kooi (+deze auto... :wink: uit Tim de Leeuw zn op Spa gecrashte Alfetta gtv.Daar zit een Omp document bij, dat is géén geldig document? :?
Grtz,fRank

RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: do feb 15, 2007 00:52
door berlinista
laat een foto zien van dat certificaat.
HELE gave bak en supercool projekt.
KNAF certificaat is een wit vel, A4, met tekening kooi, bovenaan KNAF, vermelding kooienbouwer, nummer enz afgifte datum.


Benieuwd!

Re: RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: do feb 15, 2007 08:45
door Aernoudt
Brul, dat is geen officieel document dat de goedkeuring kan wegdragen bij een race evenement anders dan HARC/ zomeravond regels.
Een officieel document ziet er echt heel anders uit.
Ook de BMW challenge etc. rijdt standaard met deze schroefkooi... leuke prijs-verhouding, maar niet vergelijkbaar met een goede gelaste kooi. Wordt veelal toegepast om de kosten van een klasse laag te houden, mar wel aan de FIA regels te voldoen.

Re: RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: do feb 15, 2007 18:42
door Brul(tm)
Een officieel document ziet er echt heel anders uit.
Zou kunnen, maar ik zou dan ook op zijn minst wat stempelwerk op deze papieren en/of aanvullende documenten verwachten dan ;)
Dit omdat dan het een en ander controleerbaar is. Ik heb verders geen plannen om daadwerkelijk te gaan racen in de HARC of wat voor competitie dan ook. is gewoon voor de "fun" zullen we maar zeggen :roll: Dan had ik ook de moeite genomen om het gecertificeerd in te laten bouwen.

Groetjes,
Marc

RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: do feb 15, 2007 21:37
door berlinista
Marc, je kan hoogstwaarschijnlijk je kooi laten certificeren bij de KNAF adhv je Sparco papieren. Zij checken hem dan en geven een certificaat af.

Het belangrijkste verschil tussen zo een kooi en een degelijke gelaste is dit: Geschroefd voldoet aan minimale veiligheidseisen.
Gelast: Maakt de carros stijver daar waar je dat wilt, (want dat doet een schroefkooi nauwelijks) en geeft maximale veiligheid.

Re: RE: Gebruikte rolkooi

Geplaatst: do feb 15, 2007 22:07
door Brul(tm)
je kan hoogstwaarschijnlijk je kooi laten certificeren bij de KNAF adhv je Sparco papieren. Zij checken hem dan en geven een certificaat af.


Das op zich leuk om te weten, maar ik denk niet dat ik gebruik van maken. Ik heb gewoon geen plannen om mijn racelicentie te gaan halen, laat staan dat ik met deze auto dan zou willen gaan rijden. Het is eigenlijk een beetje een uit de hand aan het lopen hobby geworden :oops:
In ieder geval bedankt voor de tip.
Het belangrijkste verschil tussen zo een kooi en een degelijke gelaste is dit: Geschroefd voldoet aan minimale veiligheidseisen.
Die van mij is deels gelast en deels geschroeft. De voeten welke op de grond vast gezet zijn, zitten allemaal gelast in plaats van gebout en verder zijn er een paar schroefpunten in de kooi (voordeel vast aan achterdeel en de dwarsbalken). En inderdaad, de auto is er verschrikkelijk stijf van geworden 8) Was even wennen in het begin, nu wil je niet anders en ben je eigenlijk op zoek naar een volgend verbeterpunt ;)

Groetjes,
Marc