Pagina 1 van 2
Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: ma feb 12, 2007 22:22
door Paliri
schakelaar omhoog, knipperlicht rechts doet het, voor en achteren
schakelaar naar beneden niets aan de linkerzijde, zit ook wat meer speling in. Iemand een idee, uitbouwen en weer gangbaar maken is dat een optie, of jammer dan en een ander scoren...
RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: ma feb 12, 2007 22:57
door stephen
zit er alarm velichting op?doen beide kanten het dan?
anders schakelaar scoren,heb ik evt. wel.
pb anders maar,bij interesse

RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 00:05
door @lfa@lgra
Als je handig bent: Uitbouwen, klinkjes uitboren, Kontaktjes met zoetvijltje lichtjes opzuiveren, zaak weer monteren en meteen een paar relais gaan toepassen.
Egbert heeft vlgs mij een schema of was het nu Michel die er eentje had.

RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 10:04
door Paliri
zit geen alarmverlichting op, tis nog een ouderwetse
waarom een relais?
RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 10:11
door @lfa@lgra
Relais omdat de kontakten de volle stroom schakelen en dus relatief snel inbranden. Met een relais voorkom je dat.

RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 10:16
door Michel
en hop:
(Egbert had dit mooie verlichtingsschema, daar heb ik relais' geinplementeerd, en hij heeft het terug netjes overgetekend, zo zat het ook al weer
)
Zijn Bertone kleurcoderingen, weet niet of deze dezelfde zijn bij een Berlina. Italianen kennende, vermoedelijk niet

RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 11:07
door Paliri
thanks!
RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 13:05
door Egbertone
We hadden er beide een
Er moet ook nog wel ergens een aansluitingsschema van de relais zelf zijn. Als ik tijd heb maak ik er wel even een tekeningetje van.
Re: RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 13:43
door Paliri
We hadden er beide een
Er moet ook nog wel ergens een aansluitingsschema van de relais zelf zijn. Als ik tijd heb maak ik er wel even een tekeningetje van.
ik ben een leek, wat voor een relais moet ik ertussen zetten

Re: RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 13:50
door @lfa@lgra
We hadden er beide een
Er moet ook nog wel ergens een aansluitingsschema van de relais zelf zijn. Als ik tijd heb maak ik er wel even een tekeningetje van.
ik ben een leek, wat voor een relais moet ik ertussen zetten

Gewoon een standaard relais : 1tje voor dimlicht en 1 tje voor grootlicht.
edit: 3 dus, ik zie in het schema dat er 3 gebruikt worden, maar vogens mij kun je de seinfunctie van de verlichting combineren met het normale grootlichtrelais.
Gebruik wel goede kabelschoentjes en een goede kabelschoentang, anders bouw je nmeteen al potentiele storingsbronnen in.

Re: RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 13:56
door Egbertone
ik ben een leek, wat voor een relais moet ik ertussen zetten

Een AlfaRomeo105serieverlichtingsrelais
Da's er zo een die @@ bedoelt

RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 14:01
door Egbertone
Overigens... in tegenstelling tot wat Arjen aangeeft... heb ik de stadslichten en het dimlicht over een relais geschakeld. Stadslichten staan sowieso altijd aan, grootlicht gebruik ik zelden. Misschien als blijkt dat ik het grootlicht vaker gebruik dan gedacht dat ik daar óók een relais op zet.
@ Arjen: Ik zie toch echt maar 3 aansluitingen op het knipperrelais. De 3 relais bovenop zijn van groot-, dim-, en stadslicht.
Re: RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 14:08
door @lfa@lgra
Overigens... in tegenstelling tot wat Arjen aangeeft... heb ik de stadslichten en het dimlicht over een relais geschakeld. Stadslichten staan sowieso altijd aan, grootlicht gebruik ik zelden. Misschien als blijkt dat ik het grootlicht vaker gebruik dan gedacht dat ik daar óók een relais op zet.
@ Arjen: Ik zie toch echt maar 3 aansluitingen op het knipperrelais. De 3 relais bovenop zijn van groot-, dim-, en stadslicht.
Ja das mijn foutje, maar hzien het feit dat grootlicht nogal wat(t) vermogen trekt is een relais niet overbodig. Via de stadslichtaansluiting trek je 2 x 5 en 2 x 10 watt, dus dat gaat wel goed.
(Bij mij doet het stadslichtkontakt het trouwens niet dus heb ik deze bij de dimlichtstand opgeprikt..) Vandaar dat ik het met twee "relaitjes" trek.
Knipperrelais?? die is toch niet achteraf ingebouwd?? Standaard heeft deze ook 3 aansluitingen en in het schema zie ik er ook geen extra relai tussen zitten. ( Niet nodig ook)
Volgens mij zitten we onze vriend Dagmar nu een beetje gek te maken... 
SORRY !!

Re: RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 16:34
door Paliri
Als je handig bent: Uitbouwen, klinkjes uitboren, Kontaktjes met zoetvijltje lichtjes opzuiveren, zaak weer monteren en meteen een paar relais gaan toepassen.
Egbert heeft vlgs mij een schema of was het nu Michel die er eentje had.

zie ook het alfaspeedforum
Wat te doen bij storing of geen verlichting als dit in de schakelaar ligt. Zoals al eerder beschreven met behulp van extra relais een prima oplossing maar mijn schakelaar was defect , ik heb de popnagels uitgeboord zodat de schakelaar open komt dan met een schuurpapiertjs de contacten zuiver maken dan de kleine popnagel gaten met boutjes m4 vastzetten, de grote gaan weer vast met de originele schroeven alles weer monteren en klaar is kees. deze operatie duurt +/- 1 uur en is goedkoper dan een andere zoniet aan te komen schakelaar.
maar wat een zoetvijltje nou is

RE: Stuurschakelaar knipperlicht Berlina
Geplaatst: di feb 13, 2007 17:23
door kai
Code: Selecteer alles
Terminal Designations (Excerpts from DIN Standard 72 552)
The terminal designations do not identify the conductors, because device
with different terminal designations can be connected at the two ends of
each conductor. If the number of terminal designations is not
sufficient (multiple-contact connections), the terminals are
consecutively numbered using numbers or letters whose representations
of specific functions are not standardized.
Terminal Definition
-----------------------------------------------------------------------
IGNITION
1 Ignition coil, ignition distributor, low voltage
-----------------------------------------------------------------------
(Ignition distributor with two separate electrical circuits)
1a to ignition contact breaker I
1b to ignition contact breaker II
-----------------------------------------------------------------------
2 short-circuit terminal (magneto ignition)
4 Ignition coil, ignition distributor, high voltage
-----------------------------------------------------------------------
(ignition distributor with two separate electrical circuits)
4a from ignition coil I, terminal 4
4b from ignition coil II, terminal 4
-----------------------------------------------------------------------
15 Switched + downstream of battery
(output of ignition/driving switch)
15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter
-----------------------------------------------------------------------
GLOW PLUG AND STARTER SWITCH
17 Start
19 Preheat
-----------------------------------------------------------------------
BATTERY
30 input from + battery terminal, direct
30a input from + terminal of battery II
(12/24 V series-parallel battery switch)
31 Return line to battery
- battery terminal or ground, direct
31b Return ine to negative battery terminal or ground, via switch
or relay (switched negative)
-----------------------------------------------------------------------
(12/24 V series-parallel battery)
31a Return line to - terminal of battery II
31c Return line to - terminal of battery I
-----------------------------------------------------------------------
ELECTRIC MOTORS
32 Return line
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33 Main terminal connection
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33a Self-parking switch-off
33b Shunt field
33f For second lower-speed range
33g For third lower-speed range
33h For fourth lower-speed range
33L Counterclockwise rotation
33R Clockwise rotation
-----------------------------------------------------------------------
STARTER
45 Separate starter relay, output; starter input (main current)
45a Output, starter I
Input, starters I and II (Two-starter parallel operation)
45b Output, starter II (Two-starter parallel operation)
48 Terminal on starter and on start-repeating relay for
monitoring starting procedure
-----------------------------------------------------------------------
TURN SIGNAL FLASHER
49 Input
49a Output
49b Output, second turn-signal circuit
49c Output, third turn-signal circuit
-----------------------------------------------------------------------
STARTER
50 Starter control (direct)
50a Output for starter control
(Series-parallel battery switch)
50b Starter control with parallel operation of two starters with
sequential control
50c Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50d Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50e Input, Start-locking relay
50f Output, Start-locking relay
50g Input, Start-repeating relay
50h Output, Start-repeating relay
-----------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR
51 DC voltage at rectifier
51e DC voltage at rectifier with choke coil for daytime driving
-----------------------------------------------------------------------
TRAILER SIGNALS
52 Signals from trailer to towing vehicle, general
-----------------------------------------------------------------------
WIPER MOTOR
53 Wiper motor, input (+)
53a Wiper (+), self-parking switch-off
53b Wiper (shunt winding)
53c Electric windshield-washer pump
53e Wiper (brake winding)
53i Wiper motor with permanent magnet and third brush (for higher
speed)
-----------------------------------------------------------------------
TRAILER SIGNAL
54 For lamp combinations and trailer plug connections
TRAILER STOP LAMP
54g Pneumatic valve for additional retarding brake,
electromagnetically actuated
-----------------------------------------------------------------------
LIGHTING
55 Fog lamps
56 Headlamp
56a High beam, high-beam indicator lamp
56b Low beam
56d Headlamp-flasher contact
57 Side-marker lamp: motorcycles, mopeds.
Abroad also cars, trucks, etc.
57a Parking lamp
57L Parking lamp, left
57R Parking lamp, right
58 Side-marker lamps, tail lamps, license-plate lamps and
instrument-panel lamps
58b Tail-lamp changeover for single-axle tractors
58c Trailer plug-and-receptacle assembly for single-conductor
tail-lamp cable with fuse in trailer
58d Variable-intensity instrument-panel lamp, tail-lamp and
side-marker lamp
58L Side-marker lamp, left
58R Side-marker lamp, right; license-plate lamp
-----------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR (magneto, generator)
59 AC voltage, output
Rectifier, input
59a Charging armature, output
59b Tail-lamp armature, output
59c Stop-lamp armature, output
61 Alternator charge-indicator lamp
-----------------------------------------------------------------------
TONE-SEQUENCE CONTROL DEVICE
71 Input
71a Output to horns 1 & 2, low
71b Output to horns 1 & 2, high
72 Alarm switch (rotating beacon)
-----------------------------------------------------------------------
INTERIOR
75 Radio, cigarette lighter
76 Speaker
77 Door-valve control
-----------------------------------------------------------------------
SWITCHES
----------(Break-contact and changeover switches)----------------------
81 Input
81a 1st output, break side
81b 2nd output, break side
----------(Make-contact switches)--------------------------------------
82 Input
82a 1st output
82b 2nd output
82z 1st input
82y 2nd input
----------(Multiple-position switches)---------------------------------
83 Input
83a Output, position 1
83b Output, position 2
83L Output, left-hand position
83R Output, right-hand position
-----------------------------------------------------------------------
CURRENT RELAY
84 Input, actuator and relay contact
84a Output, actuator
84b Output, relay contact
-----------------------------------------------------------------------
SWITCHING RELAY
85 Output, actuator (end of winding to ground or negative)
86 Start of winding
86a Start of winding or 1st winding
86b Winding tap or 2nd winding
----------(relay contact for break and changeover contacts)------------
87 Input
87a 1st output (break side)
87b 2nd output
87c 3rd output
87z 1st input
87y 2nd input
87x 3rd input
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88 Input
----------(Relay contact for make and changeover contacts (make side))-
88a 1st output
88b 2nd output
88c 3rd output
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88z 1st input
88y 2nd input
88x 3rd input
------------------------------------------------------------------------
ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR
GENERATOR and GENERATOR REGULATOR
B+ Battery positive
B- Battery negative
D+ Dynamo postive
D- Dynamo negative
DF Dynamo field
DF1 Dynamo field 1
DF2 Dynamo field 2
----------(Alternator with separate rectifier)--------------------------
J Excitation winding positive
K Excitation winding negative
Mp Center point terminal
U,V,W Alternator terminals
------------------------------------------------------------------------
DIRECTION INDICATOR (turn-signal flasher)
C First indicator lamp
C0 Main terminal connection for separate indicator circuits
actuated by the turn-signal switch
C2 Second indicator lamp
C3 Third indicator lamp (e.g., when towing two trailers)
L Turn-signal lamps, left
R Turn-signal lamps, right
------------------------------------------------------------------------
Cross-reference for old and new terminal designations in accordance with
DIN 72 552.
Only terminal designations whose significance has altered are given.
OLD NEW
1 1, 53(wiper), 53e
2 2, 53e
3 53, 53b(wiper)
4 4, 53a, 53b(wiper)
15 15, 49(turn-signal flasher)
15+ 49
15/54 15, 49, 54
16 15a, 15
30 30, 33(motor)
30/51 30, 87, 88(relay)
30f 45
30h 45, 45a
30h I 45a
30h II 45b
30L 33L (motors)
30R 33R (motors)
31 31, 31c, 32(motors)
31a 31a, 31c
31B- B-
50 50, 50b, 50f, 50h
50a 50, 50a, 50e, 50g
50b 50d
50k 50d
50 II 50c
51 51, 59, B+
51 - 59
51a 59
51B+ B+
54 54, 53a, 54g
54/15 15
54d 53(wiper)
54e 33b, 53b(wiper)
54L 49a
58 58, 58L, 58R
58b 58b, 58d
59 59a
85d 31b(alarm switch)
B+30 B+
B+51 B+
D+/61 D+
D-/61 D-
H 71
HL L (L54b)
HR R (R54b)
K C
K0 C0
K1 C, C2
K2 C2
K3 C2, C3
K4 C2, C3
L54 L (L54)
N 55
P C, 57a
PL 57L
PR 57R
R R, 75
R54 R, (R54)
R54b Rb
S 49a, 53(wiper)
S4 49a
SBL (L54)
SBR (R54)
VL L
VR R
+ 15, 49(turn-signal flasher)
53, 53a(wiper)
+2 53a
+15 49
- 1 (ignition coil), 31
------------------------------------------------------------------------
and, while i'm at it, here's some interesting stuff:
Power consumption of vehicle electrical leads (average values)
Backup lamps 25W
Battery ignition 20W
Blower motor 80W
Cigarette lighter 100W
Fog lights 35W each
Fog warning lamp 35W
(red fog light on rear)
Glow plugs 100W each
Headlamps, low beam 55W each
Headlamps, high beam 60W each
Heated rear window 120W
Horns and fanfare horns 25W...40W each
Instrument-panel lamps 2W each
Interior lamp 5W
License-plate lamp 10W
Parking lamp 3W...5W
Radio 10W...15W
Side-marker lamps 4W each
Starting motor for truck 2.2kW...12kW
Starting motor for car 0.8kW...3kW
Stop lamps 18W each
Tail lamps 5W each
Turn-signal lamps 21W each
Vehicle heater 20W...60W
Windshield wiper 90W