Stefan
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

kaalschuren GTV

do feb 08, 2007 22:47

Ik ben met het volgende project bezig:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=18409

De bedoeling is dat de GTV opnieuw gespoten wordt en ik kan de body niet strakmaken en spuiten, maar wil het voorbereidende werk wel zelf doen.
Waarmee kan ik de body het beste kaalschuren en behandelen voordat deze strakgemaakt en weer gespoten kan worden?
Daarnaast ben ik nog op zoek naar een goed adres voor de verdere afwerking ( strakmaken en spuiten ) van de body.
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: kaalschuren GTV

do feb 08, 2007 23:54

Je hebt mooie boorborstelschijven van 3m voor de slechte plekken (plamuur) weer metaalachtig te krijgen :wink:

Voorts is het gewoon noeste arbeid (machines voor op de vlakke delen)
Vraag Berlinista eens voor een goed adres in Almelo (ik meende dat ie laatst daar een auto heeft laten spuiten)
Ik weet een goed adres bij mijj in de buurt maar dat loont voor jou niet.

Succes met de stofbende :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Furrikain
Full Member
Full Member

vr feb 09, 2007 03:05

Ik had gereageerd in het topic uit je link, maar toch maar even naar hier pasten, mocht je het andere topic niet checken:
Het kaalschuren gaat het beste met een staalborstel op de haakse slijper. Je hebt van die borstel met in elkaar gedraaide staaldraden.

Afbeelding

Wat je erna overheen kan spuiten is zinkspray tegen het roesten. Er zijn hier volgens mij mensen die geen fan zijn van zinkspray, maar ik heb er geen problemen mee. Het werkt goed tegen roest (er moet geen roest onder zitten).
Hier kan je inderdaad mee gaan kaalschuren, maar er is iets dat nog een stuk beter werkt:

Afbeelding

Goedkoop zijn ze niet, maar wel super resultaat, overigens zijn die staalborstels nou ook niet echt goedkoop. Die ga je trouwens ook wel nodig hebben voor de kleine hoekjes en kantjes. Als je dat met zo'n 3M schijfje probeert, is er veel kans dat je blijft haken en is je schijfje voor de prullenbak. Google vertelt mij dat die schijfjes 3M Clean & Strip XT Purple heten, ik vraag echter gewoon om paarse 3M schuurschijfjes, een goeie materialenzaak zou daarmee genoeg moeten weten :P

Achteraf zou ik de blanke plaat (gegeven dat ze geheel roestvrij is) inderdaad behandelen met een goeie zinkspray, wat dat betreft is mij altijd spul van Trimetal aangeraden, en dat lijkt goed te werken. Als er wat vliegroest aanwezig is, kan je beter rode menie gebruiken.

Dit verhaal gaat overigens enkel op voor gelakte delen. Als je oude tectyl en dergelijke wil gaan verwijderen, kom je hier niet ver mee. Wat dunne lagen tectyl betreft, "gewoon" indeppen met thinner en na wat intrekken en een tenniselleboog heb je al mooi resultaat. Wat zachtere underbody coating betreft, zou ik voorstellen ze te lijf te gaan met een pneumatische beitel en naaldbikhamer, achteraf de restjes pas met een staalborstel.

Je KAN dit ook meteen gaan doen met een staalborstel, maar zo'n zachtere laag tectyl die lekker warm wordt van je haakse slijper levert wel een serieuze troep op. Er zijn ook allerhande heel erg chemische soorten verfafbijt te krijgen, doen op eigen risico zou ik zo zeggen, proceed with caution ;)

Verder heb ik niet meer veel te vertellen, behalve inderdaad zoals pe1ryx al zei een goeie epoxy primer te gebruiken eens je het stadium grondverf/spuitplamuur/schuurellende bereikt ;)

Uiteindelijk zijn er vast zat mensen hier die het anders doen en ook met goed resultaat, het kan kwestie van eigen voorkeur zijn. Zorg gewoon dat je naar een goeie materialenzaak gaat en duidelijk zegt wat je van plan bent, dan zou je al ver moeten komen :thumbs:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 09, 2007 19:00

Ik zou eerst es op zoek gaan naar een spuiter. In overleg bepalen wat je kan doen en hoeveel het kost. Vaak is het beter om alles aan hunnie over te laten. weet je zeker dat het dan ook 100 % goed komt. Als er dan iets misgaat ( wat dan ook ) zijn zij verantwoordelijk en zullen ze het ook herstellen. Een koets kaalschuren met dit vochtige weer is funest. Dat gaat roesten als de pest en je moet alles zelf in de primer gaan spuiten wat ook niet gratis is. Spuiten en voorbewerken is een vak apart en goed resultaat is alleen verkrijgbaar door vakmensen.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 09, 2007 19:02

Zinkspray is dik en werkt nadelig op het spuitresultaat (reactie met andere delen)

Epoxyprimer en daarna Grondlak (primer) is de oplossing.
Die borstel die Neelis heeft afgebeeld is leuk als je je plaatwerk wilt beschadigen.
Die 3m borstel hierboven bedoelde ik in mijn 1e reactie.

Als je een compressor hebt en een spuitpistool is epoxy een goede manier.
Let op de vreselijke bende die je maakt met kaalmaken...doe een masker voor (neus en mond)

Furri: - goede reactie !

ALFACENTRO

Afbeelding

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: kaalschuren GTV

vr feb 09, 2007 20:46

Zinkspray is dik en werkt nadelig op het spuitresultaat (reactie met andere delen)

Epoxyprimer en daarna Grondlak (primer) is de oplossing.
Die borstel die Neelis heeft afgebeeld is leuk als je je plaatwerk wilt beschadigen.
Die 3m borstel hierboven bedoelde ik in mijn 1e reactie.

Als je een compressor hebt en een spuitpistool is epoxy een goede manier.
Let op de vreselijke bende die je maakt met kaalmaken...doe een masker voor (neus en mond)

Furri: - goede reactie !
Ik denk dat we zo ongeveer op één gedachtenlijn zitten wat betreft dit soort dingen, die 3M sponsjes zijn echt super. ;) En inderdaad, misschien had ik dit duidelijker moeten zeggen, zinkspray/rode menie kan je wel gebruiken, maar dan alleen lokaal achteraf op delen waar verf is weggehaald om zonder teveel spetters te lassen. Uiteraard niet de hele auto hiermee doen "zomaar om te doen" :P

Het is gewoon handig voor de hobbyist die plek per plek verderwerkt en een paar jaartjes over een restauratie doet; als je écht hard gaat en het in één keer kan, meteen aan de epoxy :thumbs: Geen idee of plek per plek meteen epoxyprimer gebruiken een goed idee is, maar van meerdere malen per weekend je spuitpistool schoonmaken wordt je sowieso ook niet blij :biggrin:

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 09, 2007 21:33

meteen met epoxy-primer aan de gang...niet eerst een washprimertje(rode menie) hierdoor zal onthechting optreden...

succes Rob (spuiter)

Stefan
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 09, 2007 22:21

pe1ryx schreef:
meteen met epoxy-primer aan de gang
Is dit ook te doen als je plek per plek afwerkt?
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: kaalschuren GTV

vr feb 09, 2007 23:44

pe1ryx schreef:
meteen met epoxy-primer aan de gang
Is dit ook te doen als je plek per plek afwerkt?
Als ik zeg plek per plek, bedoel ik dus dat je de auto in de lak laat staan en gewoon lak weghaalt waar er moet gelast worden. Vervolgens rode menie of zinkspray gebruiken op de blank gemaakte plek tegen vliegroest. Dus uiteindelijk moet je na het lassen de volledige auto toch weer afschuren en dan gaat de rode menie er ook meteen weer af, samen met de oude lak.

Dan kan je met epoxy primer aan de slag en hoeft die zinkspray/rode menie geen probleem te zijn.

Erwin
Member
Member

za feb 10, 2007 20:25

Voor die 3M schijven kun je ook ff hier kijken:http://www.nonpaints.com/
Ze staan bij schuurmaterialen, zijn danwel geen 3M maar net zo goed!(spreek uit ervaring)
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 10, 2007 22:32

:?: :?:
Wat bedoel je precies Erwin? Welk merk, welke schijf? Assortiment is nogal groot dus onduidelijk waar jij ervaring mee hebt....

ALFACENTRO

Afbeelding

Erwin
Member
Member

zo feb 11, 2007 10:20

Links kiezen voor schuurmaterialen dan overige merken.
Ongeveer in het miden staan de schuurschijven.
Deze zijn aanzienlijk goedkoper dan de 3M schijven.
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Stefan
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 11, 2007 22:57

Met plek voor plek behandelen heb ik het volgende voor ogen:
De body in gedeeltes kaalschuren en behandelen ( bijv. voorschermen , deuren , achterschermen etc. ), omdat ik gewoon de tijd niet heb om dit in 1 keer te doen.

Even voor de duidelijkheid: Er hoeft aan de body niet gelast te worden. Deze is keihard, maar de lak bobbelt op een aantal plaatsen waar het plaatwerk toch nog geen roest vertoont. Op deze paar plekken is de body al kaal en omdat ze toch al gestript is, wil ik de body maar helemaal opnieuw laten spuiten.
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

Gerrets
Guru
Guru

ma feb 12, 2007 11:02

Vor het kaalschuren prefereer ik toch naar het gewone waterproof schuurpapier je voelt precies wat je doet. het gaat wel iets meer tijd kosten maar vaak is het veiliger. Met een schuurschijf of zelfs schijf met staaldraad kzan diepe groeven veroorzaken.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

cmva
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 12, 2007 20:02

Kaalschuren met waterproof? :blue_lol: Veel vrije tijd?

Terug naar “Algemene Technische vragen”