Pagina 1 van 1

van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: vr feb 02, 2007 21:36
door pieter van baalen
hallo,

heb een waarschijnlijk al meer gestelde vraag;

ik wil de distributie van de V6 gaan vervangen alleen ga ik de hydro(lek) spanner vervangen voor een mechanische nou is mijn vraag zijn er evt foto's in omloop van waar en welke bevestiging

-van hoe de hydro spanner normaal in schone toestand zit
-hoe het er verwijderd eruit ziet
-in welk gaatje ik draad moet tappen om af te dichten en in welk gaatje het tapeindje moet
-en een foto van hoe dan dus die mechanische spanner gemonteerd zit

een link helpt ook al maar ik kon hem niet vinden..... :oops:

alvast bedankt

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: vr feb 02, 2007 21:40
door @lfa@lgra
Gebruik de zoekfunctie eens: Kai heeft daar heel wat over geschreven. :wink:

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: vr feb 02, 2007 21:47
door pieter van baalen
heb ik gedaan alleen denk ik niet het juiste trefwoord ofzo want komt op niks uit daarom ook de vraag voor een evt link.... :roll:

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: vr feb 02, 2007 22:28
door frankalfa

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: vr feb 02, 2007 22:35
door Kurp
Deze vraag is misschien ook al eerder langs gekomen maar wat is nu de reden (of het voordeel :roll: ) van Alfa om zo'n spanner op oliedruk te monteren?

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: za feb 03, 2007 08:03
door pieter van baalen
wat ik begreep was dat je gen olie lekage meer hebt om de 20000 km........

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: za feb 03, 2007 09:49
door pieter van baalen
ok heb het stuk gelezen en ga nu zelf ook maar eens proberen......

als ik het goed begrijp kan ik dus de mechanische spanner monteren na het afdichten en het nw draad eindje te hebben gemonteerd nu is alleen de vraag kan ik de mechanische spanner gewoon op spannen op zijn merk tekens?

dus gewoon het pijltje op het merk teken zetten....... :?:

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: za feb 03, 2007 11:49
door ericj
Is geen moeilijk klusje, ik heb het inmiddels 2x gedaan zonder problemen. Wel voorzichtig tappen, en met een wattenstaafje met spiritus al het vijlsel goed uit het oliekanaal verwijderen. Ik heb de spanner bij Tuijnder gekocht, en die kan een ombouwsetje (nieuwe kortere/massieve tapeinden) erbij leveren, je hebt dan alleen nog een stukje draadeind nodig voor het oliekanaal.

http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019303.htm

http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019304.htm

---
Eric

Re: RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: za feb 03, 2007 13:30
door Kurp
wat ik begreep was dat je gen olie lekage meer hebt om de 20000 km........
Ja dat weet ik. :wink:
Ik bedoel waarom er af fabriek een hydro-spanner op zit en geen normale spanner....

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: za feb 03, 2007 17:21
door Roeltje 164
Typies Alfa, op een gegeven moment zijn ze met de hydralische gestopt in te bouwen af fabriek en vervangen door een mechanische vandaar dat je ze door elkaar tegenkomt!!!, ik heb de mijne hydraulische met een revisiesetje hopelijk weer gangbaar gemaakt, de één wil mechanisch en de ander wil hydraulisch, ti's maar wat je wil.

Re: RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: za feb 03, 2007 17:25
door Leo Veloce
wat ik begreep was dat je gen olie lekage meer hebt om de 20000 km........
Ja dat weet ik. :wink:
Ik bedoel waarom er af fabriek een hydro-spanner op zit en geen normale spanner....
Kurp, op het gevaar af dat ik je niets nieuw vertel: het is een spanner die hydraulisch ONTspant zodra de moter eenmaal loopt. Er zitten 3 veren op de spaninrichting.
1. duwveer tussen grondplaat/-schuifstuk (draait) wordt bij montage voorgespannen en daarna vastgezet (eenmaal vastgezet, is vast),
2. duwveer achter plunjer (inwendig) die de hevel op de spanrol aangeduwd houdt zolang of zodra zonder oliedruk, m.a.w. extra voorspanning tijdens starten,
3. trekveer op de hevel om rek op te vangen zodra de moter loopt.

Zodra de moter loopt, duwt de plunjer de inwendige veer tegen (dus in) zodanig dat de hevel van de spanner ruimte krijgt om rek in de riem op te vangen bij wisselend toerental.

Zelf heb ik geen problemen met de hydraulische spanners meegemaakt, eerder met vast(gelaste) spanners die men wel erg strak had staan. Wel herken ik het probleem van na lange tijd (zoveel kilometers rij ik niet meer met de mijne) dat hij lichtjes wil gaan lekken.

Afgelopen zomer heb ik een tiental duidelijke foto's gemaakt van het monteren van alle ringen etcetera die in een revisiekitje zitten geleverd. Stap-voor-stap. Mocht er interesse voor zijn, wil ik ze wel plaatsen.

RE: van hydro spanner naar mechanisch

Geplaatst: za feb 03, 2007 18:28
door Roeltje 164
Nou dat klinkt interresant, goede technische kennis hoor Leo :thumbs: kom op met die pic's...