Pagina 1 van 1

elektrisch vraagje

Geplaatst: wo jan 31, 2007 16:27
door Joop
IK heb de stoelen in mijn 156 vervangen voor leren zetels. In de leren passagiersstoel zit echter geen druksensor voor de voor-airbag. Normaal gesproken registreert die sensor of er iemand op de stoel zit, en zo niet, dan gaat die airbag niet af.

Ik heb nu de hele tijd een storing in het airbag systeem. Overzetten van de druksensor is geen optie, want dat is een hele mat met sensoren die onder de bekleding van de stoel zit, en die krijg je er alleen uit als je de hele boel sloopt. En dat wil ik liever niet.

De vraag is, als ik nu een weerstand zet op de schakelaar, ben ik dan de foutsignalering kwijt? Het zou, dacht ik, een weerstand moeten zijn van 3500Ohm, 5 Watt.

Is er iemand zo technisch, die dit vraagje kan beantwoorden?

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: wo jan 31, 2007 16:58
door Gordon
Ik weet niet wat voor boordspanning jij hebt, maar dat kan niet kloppen. Volgens mij brandt je je billen als daar 5W voor nodig zou zijn 8)

Als 3k5 klopt heb je in ieder geval aan 0,1W meer dan voldoende.

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: za feb 03, 2007 01:41
door easyrider
Je kan inderdaad een weerstand op de stekker onder de stoel zetten van 3500 ohm 5 watt en laten resetten.
Alleen gaat dan bij een aanrijding ook de passagiers airbag af ook al zit er niemand in de passagiersstoel.

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 17:06
door -Pieter-
Ik heb het zelfde probleem, er zijn leren stoelen in mn 156 gezet, en nu blijft het airbag lampje branden. Onder de stoel ligt een losse 3-polige stekker, kan ik dit ook met een 3K5 Ohm weerstand oplossen? Tussen welke polen van de stekker moet deze weerstand dan komen?

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 17:34
door Andretti Molletti
Woow mensen... voor je het weet gaat het serieus mis.. de gele stekkers van het Airbagsysteem zin=jn signaal geel om aan te geven dat dat geen speelgoed is.
Meet eens Ohms op zo'n stekker terwijl er nog een parallel airbag ergens zit en het is BOEM.

Alleen aan werken als je weet wat je doet.
Doormeten van je huidige schakelaar geeft waarschijnlijk in de ruststand 3500 ohm.
Dat betekend dat de stoel niet bezet is en je airbag met een weerstand van 3500Ohm juist NOOIT afgaat...

Dus je vriendinnetje, bloedmooi, zit op die stoel.. jij maakt een stuurfoutje en het is alleen bloed, mooi is niet meer..


De NC en NO weerstanden zijn dus van levensbelang!!

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 18:22
door giuliettaevo
Kun je dan beter de andere stekker doormeten van de stoel waar je op zit? die waarde is dan van een "beladen"stoel zodat de airbagcomputer denkt dat de stoel altijd in gebruik is. :?

In dat geval zouden de airbags beiden afgaan volgens mijn (te) simpele redenatie... :)

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 19:35
door Andretti Molletti
Klopt!

maar je moet wel zeker zijn van je zaak, je krijgt geen herkansing ;)

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 20:05
door giuliettaevo
Gelukkig hebben mijn Alfa's zo'n probleem niet :) , heb meestal geen airbags. :wink:

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 20:45
door Andretti Molletti
real guys die hard!!!


8) :lol:

Re: RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 22:45
door WhizzMan
Gelukkig hebben mijn Alfa's zo'n probleem niet :) , heb meestal geen airbags. :wink:
Universele wet van automobielen: De grootste airbag zit altijd nog achter het stuur. ;)

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 23:01
door Robkg
Eeuh, nieuwsflash: een bijrijders airbag is overbodig, mits gordel juist gedragen wordt zal de bijrijder nooit het dashboard kunnen raken.

Hier is ooit een onderzoek van Volvo over naar buiten gebracht, ik kan em alleen niet meer zo snel vinden. De enige reden dat ze die toch monteren is omdat mensen ernaar vragen. Een airbag voor de achterpassagiers zou veel effectiever zijn.

Re: RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: ma sep 15, 2008 23:08
door yuri 75 V6
Eeuh, nieuwsflash: een bijrijders airbag is overbodig, mits gordel juist gedragen wordt zal de bijrijder nooit het dashboard kunnen raken.

Hier is ooit een onderzoek van Volvo over naar buiten gebracht, ik kan em alleen niet meer zo snel vinden. De enige reden dat ze die toch monteren is omdat mensen ernaar vragen. Een airbag voor de achterpassagiers zou veel effectiever zijn.
O geloof me: iedere bag is nuttig. Echt, IEDERE bag, in IEDERE auto. Het gaat niet alleen om het raken van het dashboard, je wilt de vertraging van de dummy/passagier zo gelijkmatig mogelijk laten verlopen met een zo laag mogelijke piek-G. En daarvoor is een airbag een ONMISBAAR stuk uitrusting, omdat je de dummy/passagier op deze manier een zo lang mogelijk traject kunt laten afleggen ZONDER dat deze het dashboard raakt, of het hoofd op kunt vangen om de nek-load te beperken (ook als je je nek breekt door het knikmoment op je nek ben je erg dood, al heb je het dashboard nooit getoucheerd). Bedenk ook dat de auto voor alle maten mens geschikt moet zijn. Een 5%-ile van 55kg gedraagt zich heel anders dan een 95%-ile van 108kg.

En voor de topicstarter: zonder gedegen werkplaatsinformatie van Alfa Romeo zou ik NOOIT 'zomaar' met weerstandjes in de weer gaan. Zoals Dre al zegt: je krijgt geen herkansing.

En ik geloof best dat Volvo ooit een dergelijk onderzoek heeft laten doen en dat de conclusie was dat achterbags meer levens zouden redden. Maar de passeneger airbag weglaten zonder consequenties voor de veiligheid lijkt me een beetje onwerkelijk.

RE: elektrisch vraagje

Geplaatst: wo okt 08, 2008 14:52
door -Pieter-
Probleem opgelost! Het Airbag lampje brand niet meer! :lol:

Er zitten andere (lederen) stoelen in m’n 156. deze stoelen hebben geen zij-airbags en ook geen passagier detectie voor de bijrijders airbag.

Voor de passagiers detectie heb ik in plaats van de 2-polige connector onder de bijrijders stoel een weerstand gezet van 3500Ohm (220Ohm en 3300Ohm in serie 5 Watt 10% )

Het probleem met de zij-airbags heb ik opgelost met een Airbag dummy weerstand.
Onder de twee voor stoelen zit een 4-polige connector, hier zitten 3 draden aan. (zwart, grijs/zwart en grijs/geel) Tussen de grijs/zwarte en grijs/gele draad heb ik een weerstand gezet van 2,00Ohm (Metaalfilm 2,00Ohm 0,6 Watt 1%). Met de zwarte draad heb ik niets gedaan.

Alles natuurlijk netjes afgeschermd met krimpkous en daarna de airbag computer laten resetten