Pagina 1 van 1

75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: di jan 30, 2007 22:18
door _Pieter_
Beste transaxle-kenners,

Ik ben van plan om vrijdag de versnellingsbak van mijn 75 TS te wisselen. De reserve bak die eronder moet heb ik al los liggen.
En bij het losgooien van de hulpkoppelingcylinder liep ik tegen iets aan. Ik heb ik een aantal vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen [-o<

1. Bij het wisselen van de bak moet de leiding van de hulpkoppelingcylinder los. Klopt dit? En kan je m weer ontluchten dmv het koppelingspedaal, of is dit niet aan te raden?
2. Hoe krijg je de hulpkoppelingcylinder van de versnellingsbak af? Na het lossen van de 3 bouten kreeg ik m niet langs de koppelingshevel. En de koppelingshevel kreeg ik niet zo 1-2-3 van zijn plek. Er moet een truc zijn, wie weet hoe je dit doet?
3. Hoe kan ik checken of de de hulpkoppelingcylinder nog OK is? Mag ie lekken als je de zuiger voorbij de koppelingshevel hebt steken, of is ie dan al kapot?
4. Indien de hulpkoppelingcylinder niet ok is, zijn er revisiesetjes beschikbaar, of moet je m vervangen? En in beide gevallen, loop ik weer tegen vraag 2 aan.

Ik zou erg dankbaar zijn voor jullie hulp!

Groeten, Pieter

RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: di jan 30, 2007 23:48
door frankalfa
Pieter, hier wat antwoorden;
1) Ja klopt die moet los. Vind t zelf t handigst om m los te maken op de plek waar de stalen leiding aan de rubber slang vastzit (min of meer in de cardantunnel) Ontluchten kan na montage door a) te zorgen dat je reservoirtje volledig gevuld is (en goed op niveau blijft!!!) met vloeistof en b) dan alvast de ontluchtingsschroef een slagje open draaien op je hulpkoppcilinder. De vloeistof zal dan ahw de lucht al grotendeels verdringen. Moet de auto wel vlak staan uiteraard; omhoog kruipen doet zelfs remolie niet...! :wink: Als ie dan lekker begint te druppelen door de ontluchtingsnippel kun je deze dichtdraaien en iemand anders de koppeling laten bedienen;Paar keer de volledige slag maken en daarna ingedrukt houden terwijl jij de ontluchtingsnippel opent om de overtollige lucht (en olie >mind your eyes! :shock: ) te laten ontsnappen. Herhaal dit ritueel tot t koppelingspedaal nagenoeg geen vrije slag meer heeft.Ook nu weer ;hou het niveau van de remvloeistof in de gaten en regelmatig bijvullen. Als t eenmaal onder niveau komt bij het intrappen ben je gezien en zit er weer lucht in je leiding...

2)Als je de rubber slang loshaald van de leiding ( of van de cilinder wat jou makkelijker lijkt) zul je door het wegvallen van de druk in die leiding de plunjer terug in de cilinder kunnen drukken , je kunt nu het cilindertje ertussenuit nemen.

3) Als je de rubber afdichthoes (waar de plunjer doorheen steekt) wegneemt en er zit al olie achter (meestal zwart en vies) vóór dat de plunjer uít t cilindertje is geweest kun je er wel van uitgaan dat de rubber cupjes (de ringetjes binnenin die de afdichting tussen cilinderwand en plunjer vormen ) naar de gallemiezen zijn.
4)Reviseren kan ,dr zijn setjes voor maar vaak is de cilinder aan de binnenzijde ingevreten door water oid.In dat geval ben je beter af met een vers compleet cilindertje . Kost ook de kop niet, denk een tientje of 4 in euro's ? (AD vestiging hier in de buurt kon ze iig vorig jaar nog leveren en anders de bekende adressen zoals tuynder etc)
Suc6 ermee, grtz, fRank

RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: wo jan 31, 2007 01:09
door Bertoontje
kan het niet beter aanvullen.

een puntje bij het verwisselen van de bak. Je moet de dion-as redelijk ver laten kantelen. Dat ging goed...echter bij het in elkaar zetten moet je de vier bouten waarmee de dion vastzit weer goed kunnen centreren, zodat je achteras weer recht staat. Bij mij was dit een grote ellende....eerst rechtzetten en vervolgens had ik er drie bouten goed in echter die laatste wilde er net niet in...scheelde maar een mm. Uiteindelijk heb ik de krik onder de bout gezet waarmee met niet al teveel kracht de bout erin ging. Hier moet een betere oplossing voor zijn?! wie weet hem!

De baksteunen loshalen en monteren was ook nog een heel karwei kan ik me herinneren... zijn hier ook nog goede tips voor?

En als je toch bezig bent....vernieuw meteen de baksteunen en rubber ophanging van de bak!

Su6!

RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: wo jan 31, 2007 01:10
door Bertoontje
of waren het nu zes bouten ?? :oops:

RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: wo jan 31, 2007 06:20
door ravado
het zijn 6 bouten.

Ik haal bij het wisselen van de bak altijd de hele as eronder uit. t is net zoveel werk maar het sleutelt zoveel makkelijker.
verder heeft Frank het weer prima vertelt!

RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: wo jan 31, 2007 08:19
door bralfa
Koppeling kan gewoon blijven zitten als je alleen de bak wisselt.

Pas wanneer je het koppelingshuis / koppeling mee wisselt zal de hkc los moeten.

Re: RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: wo jan 31, 2007 09:21
door _Pieter_
Koppeling kan gewoon blijven zitten als je alleen de bak wisselt.

Pas wanneer je het koppelingshuis / koppeling mee wisselt zal de hkc los moeten.
Dat is interessant, want in principe hoef ik alleen de bak wisselen, want de koppeling is nog OK.
1. Hoe gaat dit in zijn werk? Klopt het dat je nog steeds het subframe moet laten zakken en het cardan moet lossen? En kunnen de baksteunen dan blijven zitten?
2. Kan je gewoon ongestraft de bouten van het koppelingshuis lossen? Of schiet het dan uit elkaar en heb je geen mogelijkheid meer om het weer in elkaar te krijgen? Hoe zit het met de schakelstang die door het koppelingshuis steekt naar de bak?
3. Is dit eenvoudiger dan de bak incl koppeling te wisselen?

Mijn excuses voor de vele vragen maar ik weet hier niets van af, en de werkplaatshandboeken zijn niet echt duidelijk.
Jullie tips daarintegen zijn top! :thumbs:

Groeten, Pieter

RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: wo jan 31, 2007 11:42
door Bertonebianco
Pas ook gedaan!
Ontluchten hulpKC ging moeizaam vanwege vaste montage met 2 boutjes waarbij nippel omlaag wijst (ongelofelijk maar is echt zo)
Er is echter ook een uitvoering van de hulpKC die met 2 ringen is opgesloten. Die kun je dus gewoon draaien met de nippel naar boven

Tip van ervaren 75 sleutelaar (niet ik dus):
Ontluchten voor montage, dan kun je de ontluchtingsnippel naar boeven richten.
Anders ontluchten met de hulpKC helemaal teruggedrukt, er blijft dan een erg klein volume lucht over waarvan je het grootste deel nog eruit krijgt.

Let wel ik heb ontlucht met zo'n pomp erop die het systeem op druk zet en bijvult (ideaal)

Eric

RE: 75 wisselen versnellingsbak

Geplaatst: wo jan 31, 2007 12:15
door Rob75
Het alleen wisselen van de bak kan ook en dan hoef je geen bouten van de koppeling te halen.

De procedure staat beschreven in de handleidingen zoals je die vindt via www.alfa75.info.

Succes,

Rob