MightyMarcel

ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

wo jan 24, 2007 18:21

het klinkt als een ontzettend domme vraag, en dat is t wellicht ook, maar toch :

bij de apk van mn 33 dacht ik al dat de uitlaat lek was. dat gemeld bij de keurmeester, maar die zei van niet. (en aangezien de auto bij 2 verschillende keurmeesters is gekeurd, zal dat ook wel, dacht ik.)

echter, vandaag stond ik even achter de auto (ik startte, maar moest nog wat in de kofferbak leggen, vandaar). En dat klonk toch wel verdacht brommerig,oftewel, lek.

echter, tijdens t rijden hoor/merk ik d'r weinig of niks van.

en tsja, nu twijfel ik een beetje. nu moet-ie binnenkort toch 's langs (uitlijnen, eigen schuld, stoep meegepikt) - en dan zou ik natuurlijk kunnen zeggen 'kijk ook 's naar die uitlaat'. maar ja, het zijn monteurs en de kerst was ook voor hun duur, dus dan istie natuurlijk sowieso lek...

oftewel, hoe check ik dit zelf nu ? ik bedoel, ik denk dat-ie lek was, maar dankzij de heren keurmeesters twijfel ik daar nu dus nogal aan...

(mocht-ie lek zijn : gezocht : achterdemper 33. ;))

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

wo jan 24, 2007 18:24

Als ie koud is, je hand op het eindstuk houden van je uitlaat.
Dan zie je waarschijnlijk ergens de uitlaat lekken, omdat je uitlaatgassen op dat moment wit zijn door de condens.

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 24, 2007 18:49

Hierboven is idd een oplossing, of je knalt de wagen aan een zijde omhoog en start de motor..en gaat de uitlaatlijn langs..

Speeder

Re: RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

wo jan 24, 2007 19:23

Hierboven is idd een oplossing, of je knalt de wagen aan een zijde omhoog en start de motor..en gaat de uitlaatlijn langs..
Ik neem aan dat je zelf geen brug hebt. Wat ik zou doen is de auto op een stel oprijblokken rijden, assteunen/stenen eronder en dan met lopende motor van voor tot achter checken. Eventueel kan iemand anders dan voor jou nog even de uitlaat wat dicht duwen met een doek of iets...

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

wo jan 24, 2007 20:11

Domme vragen bestaan niet! :wink:

Zoals al gezegd even dichthouden en goed luisteren. Let ook op de bovenkant van de uitlaatdemper (tegen de kofferbak bodem), bijna niet te zien maar ook daar kan hij lek zijn.
Ik had daardoor ooit eens een klein kampvuurtje in de kofferbak.. :shock:
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 24, 2007 20:35

Als er ergens een scheur zit in je uitlaat dan kan hij minder lawaai gaan maken als de uitlaat warm wordt en daardoor uitzet zodat de scheur kleiner wordt. Bij koude motor zal hij weer meer lawaai gaan maken.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 24, 2007 21:15

Je je demper en je kat moeten dacht ik gasdicht zijn voor de APK. Als er in de een van de tussenstukken een klein gaatje zit en dat niet al te veel geluid oplevert is er niet al te veel aan de hand dacht ik...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

wo jan 24, 2007 21:37

Je je demper en je kat moeten dacht ik gasdicht zijn voor de APK. Als er in de een van de tussenstukken een klein gaatje zit en dat niet al te veel geluid oplevert is er niet al te veel aan de hand dacht ik...
Van voor tot achter gasdicht!
Soms wordt er een gaatje of scheurtje over het hoofd gezien, kan gebeuren natuurlijk. :wink:
Ook hier geldt weer, de ene keurmeester is de andere niet. Waar de een al moelijk doet over een zwart spoortje bij een klem, ziet de ander een redelijk rotte demper nog over het hoofd. Ik heb beide meerdere keren meegemaakt. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 24, 2007 22:41

Thanks sander, ik heb zo een fijne keurmeester... 8)

MightyMarcel

do jan 25, 2007 11:31

wat de apk betreft maak ik me ook niet druk, dat duurt nog wel een tijdje ;)

stel nou dat er een gaatje in het laatste stukje buis zit (dus nog achter de achterdemper), mag dat dan ook niet ?

Terug naar “Algemene Technische vragen”