Roeltje 164

RE: Stuurkogel loskrijgen

do jan 25, 2007 00:20

juist die werkt goed..

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1158
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Stuurkogel loskrijgen

do jan 25, 2007 10:29

Koop gewoon een stuurtrekker, als je dan een keer iets los moet halen zonder het meteen te slopen...

Gebruikersavatar
Alfons
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do sep 07, 2006 20:32
Locatie: Roermond

RE: Stuurkogel loskrijgen

do jan 25, 2007 12:36

Los draaien, breekijzer ertussen en een paar flinke klappen geven

Dit is trouwens de reden waarom Kwik-fit nooit tijd heeft als je je 33 uit wilt laten lijnen voor hun vaste tarief.....
Alfasud 1.5 super "81
Alfasud 1.5 super "75
GT Junior "72

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Stuurkogel loskrijgen

do jan 25, 2007 12:44

Los draaien, breekijzer ertussen en een paar flinke klappen geven

Dit is trouwens de reden waarom Kwik-fit nooit tijd heeft als je je 33 uit wilt laten lijnen voor hun vaste tarief.....

Met een goede trekker is het zo gepiept. Lijkt me ook beter dan dat gebeuk met een hamer....

Vanaf '93 (geloof ik) zit er een verstelbaar stuk in de stuurstang zelf, dus hoeven de kogels er niet uit bij het uitlijnen.

Gebruikersavatar
Alfons
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do sep 07, 2006 20:32
Locatie: Roermond

RE: Stuurkogel loskrijgen

do jan 25, 2007 19:15

Stuurkogel hoesje was bij m'n 33 eens het enige punt van afkeur, de garage heeft het toen geplakt, was voor de keuring OK
Alfasud 1.5 super "81
Alfasud 1.5 super "75
GT Junior "72

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Stuurkogel loskrijgen

wo jan 31, 2007 15:59

Tis gelukt!

Kon een stuurkogeltrekker lenen en daarmee ging het prima. Alleen de nieuwe veer om het hoesje heen doen is een vervelend karwei, voor de rest is het prima te doen. Heb ondertussen foto's gemaakt, zodat ik er een How-to van kan schrijven, hier komt ie:

Stuurkogel losmaken en stuurkogel hoesje vervangen.

Afbeelding
Om de stuurkogel makkelijk los te krijgen, kan je gebruik maken van een stuurkogeltrekker.

Afbeelding
Als je het wiel demonteert, zie je de stuurkogel gelijk zitten.

Afbeelding
Draai de moer een stukje los, maar laat hem erop zitten!

Afbeelding
Zet de trekker erop en draai de meeste rechtse bout steeds strakker, tot de kogel losschiet.

Afbeelding
Hier is de kogel los te zien.

Afbeelding
Draai de moer eraf, zodat je het hoesje kunt vervangen. Het is even priegelen om het erop te krijgen, maar uiteindelijk moet het wel lukken.

Afbeelding
De laatste stap. Alles weer gemonteerd, de arm heb ik weer even netjes zwart gespoten. En het hoesje is vervangen, APK afkeurpunt minder.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

wo jan 31, 2007 16:16

nog uitlijnen...
156

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

wo jan 31, 2007 16:22

Lijkt me niet nodig, heb niet aan de kogel lopen draaien ofzo en hij is pas uitgelijnd.

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

wo jan 31, 2007 18:15

Lijkt me niet nodig, heb niet aan de kogel lopen draaien ofzo en hij is pas uitgelijnd.
idd. hij is alleen los geweest bij de veerpoot.

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

wo jan 31, 2007 19:56

Mooi werk! Ik moet er morgen ook mee beginnen. Ik was er al bang voor dat mijn kogeltrekker de hoes zou gaan mollen. Waar heb jij de losse hoes met veren gehaald?
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

wo jan 31, 2007 21:35

Hoes komt bij Sam van Lingen vandaan. Het is een standaard hoesje, die kun je ook bij de Brezan halen. Waarschijnlijk hebben ze daar 3 verschillende soorten, dus het is wel handig als je de oude mee kan nemen. Veel succes met het erom doen van de veer.

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

wo jan 31, 2007 23:31

Hoes komt bij Sam van Lingen vandaan. Het is een standaard hoesje, die kun je ook bij de Brezan halen. Waarschijnlijk hebben ze daar 3 verschillende soorten, dus het is wel handig als je de oude mee kan nemen. Veel succes met het erom doen van de veer.
Dat komt goed uit, wat ik moet morgen toch ff langs Sam :) Heb jij die conische pen trouwens weer ingesmeerd met iets zodat hij er de volgende keer wat makkelijker uitgaat? Of zou dat niet verstandig zijn? Door roestwater kunnen die krengen zoals je merkt vaak toch behoorlijk vast gaan zitten...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
alfalini
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:58

Re: RE: Stuurkogel loskrijgen

do feb 01, 2007 11:14

je zwager rijdt niet alleen leuke alfa's .... hij weet ook wat van sleutelen :wink:

Thanx voor het compliment 8)

een kilo moker tegen een kant van de fusee en met een andere kilo-moker tegen de andere kant van de fusee slaan. (wel slaan en niet zo halfzacht tikken :wink: )
zo'n stuurkogel moet er op deze manier met 2 minuten uit zijn....

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Re: RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

do feb 01, 2007 21:23

Hoes komt bij Sam van Lingen vandaan. Het is een standaard hoesje, die kun je ook bij de Brezan halen. Waarschijnlijk hebben ze daar 3 verschillende soorten, dus het is wel handig als je de oude mee kan nemen. Veel succes met het erom doen van de veer.
Dat komt goed uit, wat ik moet morgen toch ff langs Sam :) Heb jij die conische pen trouwens weer ingesmeerd met iets zodat hij er de volgende keer wat makkelijker uitgaat? Of zou dat niet verstandig zijn? Door roestwater kunnen die krengen zoals je merkt vaak toch behoorlijk vast gaan zitten...
Ik heb niet ingesmeerd oid. Met die kogeltrekker krijg je het toch wel los en het moet ook niet te los zitten, straks schiet het los tijdens het rijden.

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: Stuurkogel loskrijgen - hij is los!

vr feb 02, 2007 16:46

Hoes komt bij Sam van Lingen vandaan. Het is een standaard hoesje, die kun je ook bij de Brezan halen. Waarschijnlijk hebben ze daar 3 verschillende soorten, dus het is wel handig als je de oude mee kan nemen. Veel succes met het erom doen van de veer.
Dat komt goed uit, wat ik moet morgen toch ff langs Sam :) Heb jij die conische pen trouwens weer ingesmeerd met iets zodat hij er de volgende keer wat makkelijker uitgaat? Of zou dat niet verstandig zijn? Door roestwater kunnen die krengen zoals je merkt vaak toch behoorlijk vast gaan zitten...
Ik heb niet ingesmeerd oid. Met die kogeltrekker krijg je het toch wel los en het moet ook niet te los zitten, straks schiet het los tijdens het rijden.
Ik heb hem er inmiddels ook uit, het hoesje is zelfs heel gebleven. Ik moet zeggen dat die kogel wel HEEL erg vast zat! Zelfs met een forse kogeltrekker en de nodige klappen met de hamer kon ik hem bijna niet los krijgen :roll:
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Terug naar “Algemene Technische vragen”