Pagina 1 van 2

Koelproblemen Bertone

Geplaatst: zo jan 21, 2007 13:51
door duke
Het koelsysteem van mijn Bertone doet raar.
Het is er nog eentje met schroefthermostaat en zonder expansievat. In het begin werd de motor niet warmer dan 60-65 graden.
Toen ik de thermostaat wilde vervangen bleek er geen in te zitten ! Toen maar een thermostaat en radiatordop gekocht en geplaatst. Het probleem is nu dat de temperatuur weer te hoog oploopt, namelijk tot 110 graden. Het duurt ook heel lang eer de motor warm is, van zodra de thermostaat opengaat schiet de temperatuur als een pijl terug naar ongeveer 75 graden. In het begin had ik geen waterverlies, maar nu plots 2 liter op 30 km ! Komt dit doordat de druk te hoog oploopt? Is er dan wat mis met de thermostaat of de radiatordop? Het overloopslangetje hangt nu in de lucht. Trekt het koelsysteem dan geen lucht in de radiator? Waar ontlucht die? Scheuren in de radiator of slangen zijn er volgens mij niet want alles is droog en lekt niet als de motor draait.

Kan iemand mij uit de nood helpen?

Alvast bedankt

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: zo jan 21, 2007 14:31
door duke
Nog een vraagje over dat ontluchten.

Indien de motor te heet loopt wordt er water naar buitengegooid via de radiatordop langs een slangetje. Als dit gebeurt dan bestaat de kans dat er lucht in het systeem komt via dat slangetje. Is het een goede oplossing als ik dat slangetje in een flesje water steek? Waarvoor dient de bout in het inlaatspruitstuk? Is dat om te ontluchten?

Afbeelding

Afbeelding

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: zo jan 21, 2007 16:50
door Alessandro
Die bout is iid geval goed te gebruiken om te ontluchten. :idea:

Lijkt er ook op, dat ie daar voor bedoeld is, maar dat weet ik n iet zeker. Ik ken enkel de jongere types, met thermostaat op het inl.spruitstuk (voorzijde blok) met daarnaast de ontl.schroef. :wink:

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: zo jan 21, 2007 17:23
door @lfa@lgra
Als ik jouw probleem zo lees zit je thermostaat er verkeerd om in.. :?

Dat slangetje heeft echt geen potje of expansievat nodig. Gewoon lekker naar beneden laten hangen. Wat er teveel aan vloeistof inzit gooit ie er wel uit en daarna zal ie pas bij hoge uitzondering eens wat vloeistof op straat druppelen.

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 14:15
door duke
Het gaat om een schroefthermostaat en ik kan die maar op 1 manier monteren. Het was-element zit namelijk in het inlaatspruitstuk.
Mij lijk het er ook op dat die niet lekt langs het overloopslangetje. Ik vrees dat ie begint water te verliezen doordat de druk te hoog oploopt in het koelsysteem omdat de thermostaat te laat open gaat.
Ik heb de thermostaat getest en hij gaat mooi open bij een temperatuur van naar schatting 85 graden. Het water was nog zeker niet aan het koken.

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 14:31
door bert
Komt er warme lucht van de kachel??

Het kan zijn dat lucht is opgehoopt achter de thermostaat en dat is makkelijk te verhelpen door klein gaatje te boren in thermosaat maar dat is niet echt noodzakelijk. Eerst systeem eens goed ontluchten?

Edit:Verwijder de belachelijke fles!

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 14:32
door bralfa
Heb je na het plaatsen van de thermostaat je systeem wel ontlucht??? Ontluchten doe je idd met vernoemde bout met draaiende motor. Indien niet ontlucht zit hier je probleem..

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 14:43
door juultje
En bij het ontlucht je verwarming openzetten...

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 14:46
door bert
Duc-heb je geborrel en gerochel uit het koelsysteem bij koude start dan heb je waarschijnlijk veel lucht in je systeem. Het grote nadeel van het niet hebben van een expansievast is dat na het uitzetten van de motor plaatselijk hotspots kunnen ontstaan en dus stoom en na afkoeling heb je dus lucht. Het zou een verklaring zijn omdat lucht beter samendrukbaar is dan vloeistof dat na een aantal keer het koelsysteem steeds meer lucht bevat er ook steeds koelvloestof wordt uitgegooit. Leg echter niet te snel oorzaak bij het ontbreken van een expansievat zoals gebruikelijk bij latere Alfa's!

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 18:49
door Andretti Molletti
dat slangetje hoort los.
Kan het niet zijn dat je thermostaat er scheef in geschroefd is of kenlt waardoor die digitaal gaat werken?
iig zit het probleem bij je thermostaat als ik het zo lees...
Is je koelsysteem wel schoon van binnen?

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 19:52
door duke
Soms werkt de kachel goed en andere keren duurt het lang eer de kachel warmte afgeeft.
Ik vraag mij alleen af waar het waterlek zit, want het komt niet uit het slangetje. Wat voor mij ook een raadsel is dat de temperatuur oploopt tot 110 graden eer de thermostaat opengaat. Maar als ik hem in een kommetje water doe en het water verwarm schat ik dat die opengaat bij een temperatuur van 85 graden.
De fles is ondertussen verwijderd :lol:
De schroefthermostaat zit er recht ingeschroefd en past mooi aan.

Dat ontluchten. Is dat de motor starten, moer losdraaien en lucht eraf laten, dichtdraaien, motor stilleggen en dan waterbijvullen?
En dit enkele keren herhalen neem ik aan?

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 20:07
door Bartman
Motor laten lopen, kachel open zetten, dan bout los/eruit en wachten tot het water eruit stroomt. Dan weer dichtdraaien en water weer bijvullen indien nodig. Klaar.

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 20:30
door duke
Nog zo'n vraag waar ik al lang mee zit. Zolang de motor koud is, blijft de radiator afgesloten. De pomp pompt dan het water rond dat in het motorblok zit. Hoe kan het dan dat het waterpeil in de radiator zakt als je het systeem ontlucht?

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: di jan 23, 2007 20:48
door duke
Ik heb het systeem net ontlucht, maar er zat haast geen lucht in het systeem. Ik heb de motor stationair laten draaien en de bout eruit gedraaid en ik zag het water in het inlaatspruitstuk staan. Eruit lopen deed het niet, wel als ik wat gas gaf. Maar niet dat het eruit stroomde. Het systeem heb ik destijds eens gespoeld met een product om het koelsysteem te reinigen. Wel voelt de binnenkant van het inlaatspruitstuk wat vettig aan.

RE: Koelproblemen Bertone

Geplaatst: do jan 25, 2007 22:09
door Andretti Molletti
Zet je voorwielen dan eens op een paar stoeptegels.. Je radiatuer moet hoger staan dan de rest van de motor.
Vettig is geen probleem, de meeste moderne koelvloeistoffen zijn iets vettig.