kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

max.5000rpm???!!! v6 motronic probleem

za mar 12, 2005 20:07

mijn 164 v6 wil niet meer als 5000tpm draaien , dan is het net als of de computer uitvalt en de boel opnieuw opstart. de motor loopt verder als een zonnetje , de knippercode geeft ook niets aan (4.4.4.4) wat kan het probleem zijn?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: max.5000rpm???!!! v6 motronic probleem

za mar 12, 2005 20:40

Kennelijk verlies ie ineens zn signaal of krijgt een te zwak signaal. Doet me sterk aan die topic: tricolore denken. :shock: (oude forum)
Sensor schoon? juiste afstand?Massa/ etc etc.

Zou maar eens gaan raadplegen op "tricolore" dan krijg je meer Info dan je lief is...
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Remco S
Guru
Guru

za mar 12, 2005 20:46

Ik heb dit verhaal een aantal keer meegemaakt met de alfa 75 en de fiat panda. Als de motor goed warm was leek het net of de motor al in de toerenbegrenzer liep, de oorzaak was toen de hoofdlagers die enige speling hadden gekregen.

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 13, 2005 20:15

ik heb het oderwerp "tricolore" eens bekeken , de mensen die destijds ook dat probleem hadden, zijn die nog bij een oplossing gekomen? bij mij handeld het om een gereviseerd blok dat trillingsvrij loopt en ook bij koude motor en abrupt gaslos uitvalt....... (ik begin een draadbreuk oid te vermoeden) :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

kroehlur

zo mar 13, 2005 23:17

ehm....

Durf het bijna niet te zeggen maar de oplossing leek verkoop te zijn.

Later is de Tricolore op de sloop belandt. Erg zonde maar ja......

Andretti Molletti

zo mar 13, 2005 23:21

Vraag Sander QV!!

Meet je wisselspanning maar eens van je BDP sensor ... die zal wel wegvallen bij +5000rpm.
Afstand sensor en bedrading is inderdaad de eerste way 2 go.

164 Q4

zo mar 13, 2005 23:28

Charles, we hangen van de week de Alfa tester er wel even aan en dan zien we het waarschijnlijk al wel en anders gaan we even onder het rijden in real-time de gegevens bekijken. Kunnen we dan het automatische onderstel van de QV ook even checken.
Even over de Maserati: Wat voor type inspuiting heb je exact? Want er zijn nogal wat verschillende types. En heb je daar ook een ovalen diagnose stekker voor zitten?

Misschien dat ik het halverwege de week nog druk krijg, dan kijken we wel even in het weekend. Kun jij me mooi nog wat CD's branden :wink: .

164 Q4

zo mar 13, 2005 23:32

Oh ja, en maak het sensortje ook maar even schoon en kijk even of de afstand tussen de 0.5-1.5mm zit. Dan is dat iig in orde en hoeven we daar verder niet meer naar te kijken.

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 14, 2005 09:46

Ik heb al deze mogelijke oplossingen ook al opgesomd...
Kan daar niets aan toevoegen.

Wel heb ik nog wat over de draaboom.
Ik heb onlangs een 164V6 draadboom uitelkaar gehaald voor mn MegaSquirt project.
Wat ik aantrof was dat er van een aantal draden de mantel volledig was verkankert.
Ze viel er zo in kruimels af!
De koperkern zelf was behoorlijk geoxideerd en maakte bij buigen van de boom kortsluiting.
Zolang de draadboom onaangeroerd in de auto was gemonteerd heeft het zooitje wel gelopen maar als je zoals jij een motor uit en weer inbouwt kan dat wel eens fout gaan.

Toch is dit niet de oplossing denk ik. Waarom pas bij 5000rpm ?
Waarom zonder uitzondering altijd weer bij ongeveer dat toerental?
Bij een draadbreuk zou je onvoorspelbaarder gedrag verwachten.

Zoals ik al eerder zei: Ik denk ook aan je krukassensor.
Ook plotseling gas loslaten kan dan een probleem zijn. De ECU weet immers niet hoe snel de motor van toeren verandert en probeert de motor aan de praat te houden mbv de overige sensoren. Deze reageren niet snel genoeg op een zo plotselinge verandering.

Meten is weten.....

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 14, 2005 10:58

Later is de Tricolore op de sloop belandt. Erg zonde maar ja......
Aha, nu begrijp ik het! Dat was dat ding wat ik hier in Zeeland op de sloop heb zien staan.

De 75 TS die ik nu terug gekocht heb heeft ook het zelfde probleem. Ik geloof alleen niet dat het precies bij 5000rpm gebeurd, maar telkens als je iets vermogen vraagd. Maar ook weer niet altijd...

De vorige eigenaar is er mee naar Madeno gereden en die hebben de hele morgen gekeken en gemeten maar konden niets vinden!
Al bokkend door de polder gereden terwijl ze hem aan het uitlezen waren, niets!
Op een gegeven moment waren ze zo ver dat ze onderdelen van hun race 75 over wilde zetten om e.e.a. uit te sluiten. Maarja, dat kunnen we zelf ook en is veel goedkoper.

Er even van uitgaand dat áls het iets electronisch is, Madeno het had gevonden, begin ik maar eens met een paar simpele dingen. Bougie's, rotors en kapjes, kabels, benzine pomp, filter en de injectoren. Dat zijn m.i. dingen waar het ook aan kan liggen zonder dat de electronica het merkt.

Of denk ik nu te simpel? #-o
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

164 Q4

Re: RE: max.5000rpm???!!! v6 motronic probleem

ma mar 14, 2005 13:57

Er even van uitgaand dat áls het iets electronisch is, Madeno het had gevonden, begin ik maar eens met een paar simpele dingen. Bougie's, rotors en kapjes, kabels, benzine pomp, filter en de injectoren. Dat zijn m.i. dingen waar het ook aan kan liggen zonder dat de electronica het merkt.

Of denk ik nu te simpel? #-o
Ja want het gaat er niet alleen om of het ook onder het injectie gedeelte valt maar ook het gevolg van bijv. iets mechanisch wordt zichtbaar met zo'n computer. En het zijn niet alleen een paar getallen die hij aangeeft maar bij een afwijking geeft hij ook in plain tekst aan welke zaken allemaal te controleren zijn en zo circel je ook rare problemen heel snel in. Het ligt wel een beetje aan het injectie systeem die je hebt. Die van de Q4 geeft erg veel aan en bij die zal je het absoluut vinden.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 14, 2005 14:23

Tip ook de sensor.
Sensor en vliegwiel met remmenreiniger besproeien. Check afstand. En meten.
Alfa romeo: The art of the machine!

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 14, 2005 19:40

ik begin een slechte aarding ook als oorzaak te zien........inlaattraject aan cil.kop
@frank, ik hoor het wel wanneer je komt , de maserati heeft een marelli mm ,met aparte ontstekingsmodule (2000 24v) Ik bekijk nog wel even welk type precies

164 Q4

Re: RE: max.5000rpm???!!! v6 motronic probleem

ma mar 14, 2005 20:06

cil.kop
@frank, ik hoor het wel wanneer je komt
Meestal op het hoogtepunt maar of je dat daar al horen kunt betwijfel ik want zo luidruchtig ben ik ook weer niet :wink: .

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 14, 2005 20:10

:schrik:

Terug naar “Algemene Technische vragen”