33 1.4 ie imola 1993
ik ben gisteren tegen een paal aangereden, omdat ik uitgleed in de sneeuw. op het eerste gezicht leek de schade mee te vallen, namelijk alleen een deuk in voorbumper.
het gebeurde vlak voor het arriveren op mn werk, dus ik heb de auto na deze aanrijding weer gestart en verder gereden en vervolgens geparkeerd.
paar uur later nog eens goed gekeken, bleek mn voorbumper ook wat omlaag te zijn gegaan en de radiator verbogen te zijn, met als gevolg dat de ventrilator tegen de v-snaar van de dynamo aanliep. dat dit zeer vervelend is, werd me later verteld. zelf heb ik weinig verstand van hetgene onder de motorkap zit. ik dacht dat het met de ventilator te maken had namelijk, en dat die dus wel even zonder extra koeling kan. zoniet, dan merk ik t wel aan mn dashboard lampje en zet ik de auto in zon geval wel even stil.
savonds na t werk naar huis gereden, geen probleem. alleen een ratelend geluid vanuit de motorkap. ongeveer een uur gereden. volgende dag rij ik sochtends weer weg, niks aan de hand..maar na ongeveer 2 minuten lichtte mijn acculampje ineens op en ging ook niet meer uit. volgens het boekje duidde dit op een v-snaar breuk of anders een storing in het electronisch circuit. volgens het boekje hoefde ik neit onmiddelijk te stoppen dus ik ben dan ook door gereden. ongeveer een kwartier later valt ineens de motor uit en ik kreeg em niet meer gestart (geen startmotor geluid). lichten enzo werkten nog wel.
goed, het zat hem in de de dynamo riem dus. direct 1 besteld, koste me slechts 1 tientje. maar nu wilde ik er hem op gaan zetten, bleek dus dat die ventilator helemaal tegen de snaar aangeduwd zat, dus geen speling ertussen. met een stuk hout heb ik geprobeerd de deuk in de radiator terug te duwen, maar dat was zinloos. ben ik weinig mee opgeschoten. ook heb ik sindsdien wat druppels water op de grond zien vallen. is ie nu lek en zoja moet dat vervangen worden?
de goedkoopste oplossing is om de ventilator eruit te halen, zodat de v-snaar niet meer aan zal lopen en ik de auto met behulp van startkabels weer kan starten. wat misschien ook een optie is, is een kleinere ventilator aanschaffen en die monteren. in de winter moet dit geen probleem zijn neem ik aan aangezien ik meer snelweg e.d. heb dan stadswegen dus minder belastend.
of zal toch de radiator vervangen moeten worden? de accu wordt vanzelf weer opgeladen nadat de v-snaar er weer terug op zit en ik de auto mbv. startkabels ga proberen te starten, neem ik aan? wat kost me dit ongeveer? ik heb er best wat geld voorover, maar momenteel zit ik nogal krap dus vandaar...ik heb die auto wel nodig. en kan ik dit zelf fixen of toch laten doen door een garage?