twan
Full Member
Full Member

radiator verbogen door paal aanrijding; v-snaar gebroken

do dec 30, 2004 02:40

33 1.4 ie imola 1993

ik ben gisteren tegen een paal aangereden, omdat ik uitgleed in de sneeuw. op het eerste gezicht leek de schade mee te vallen, namelijk alleen een deuk in voorbumper.

het gebeurde vlak voor het arriveren op mn werk, dus ik heb de auto na deze aanrijding weer gestart en verder gereden en vervolgens geparkeerd.

paar uur later nog eens goed gekeken, bleek mn voorbumper ook wat omlaag te zijn gegaan en de radiator verbogen te zijn, met als gevolg dat de ventrilator tegen de v-snaar van de dynamo aanliep. dat dit zeer vervelend is, werd me later verteld. zelf heb ik weinig verstand van hetgene onder de motorkap zit. ik dacht dat het met de ventilator te maken had namelijk, en dat die dus wel even zonder extra koeling kan. zoniet, dan merk ik t wel aan mn dashboard lampje en zet ik de auto in zon geval wel even stil.

savonds na t werk naar huis gereden, geen probleem. alleen een ratelend geluid vanuit de motorkap. ongeveer een uur gereden. volgende dag rij ik sochtends weer weg, niks aan de hand..maar na ongeveer 2 minuten lichtte mijn acculampje ineens op en ging ook niet meer uit. volgens het boekje duidde dit op een v-snaar breuk of anders een storing in het electronisch circuit. volgens het boekje hoefde ik neit onmiddelijk te stoppen dus ik ben dan ook door gereden. ongeveer een kwartier later valt ineens de motor uit en ik kreeg em niet meer gestart (geen startmotor geluid). lichten enzo werkten nog wel.

goed, het zat hem in de de dynamo riem dus. direct 1 besteld, koste me slechts 1 tientje. maar nu wilde ik er hem op gaan zetten, bleek dus dat die ventilator helemaal tegen de snaar aangeduwd zat, dus geen speling ertussen. met een stuk hout heb ik geprobeerd de deuk in de radiator terug te duwen, maar dat was zinloos. ben ik weinig mee opgeschoten. ook heb ik sindsdien wat druppels water op de grond zien vallen. is ie nu lek en zoja moet dat vervangen worden?

de goedkoopste oplossing is om de ventilator eruit te halen, zodat de v-snaar niet meer aan zal lopen en ik de auto met behulp van startkabels weer kan starten. wat misschien ook een optie is, is een kleinere ventilator aanschaffen en die monteren. in de winter moet dit geen probleem zijn neem ik aan aangezien ik meer snelweg e.d. heb dan stadswegen dus minder belastend.

of zal toch de radiator vervangen moeten worden? de accu wordt vanzelf weer opgeladen nadat de v-snaar er weer terug op zit en ik de auto mbv. startkabels ga proberen te starten, neem ik aan? wat kost me dit ongeveer? ik heb er best wat geld voorover, maar momenteel zit ik nogal krap dus vandaar...ik heb die auto wel nodig. en kan ik dit zelf fixen of toch laten doen door een garage?

psillen
Guru
Guru

do dec 30, 2004 10:20

Ik heb geen idee wat 33 onderdelen nog kosten. Je zou ook eens op de sloop kunnen vragen, of kijk op Marktplaats of er mogelijk een radiateur -met ventilator- te koop is.

Ik zou vooraf wel eerst de prijs controleren bij de dealer, dan heb je in ieder geval een richtpunt.

Zodra je aan de kromme radiateur gaat buigen, wordt de klans op lekkage vrij groot.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 10:39

@Twan:

Om een andere radiateur kun je niet meer heen. Heb je geen kennis, of forumlid in de buurt wonen die er even naar kan kijken????Als is het alleen om je even op weg te helpen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Huib
Guru
Guru

do dec 30, 2004 11:40

bumper eraf halen, radiateur eruit. Dan kun je kijken of de balk waar de radiateur op staat nog recht is. Indien nodig deze recht buigen (met een koevoet tegen het subframe).

Een tweedehands radiateur voor een 33 is makkelijk te vinden. Je hebt helaas niet de moeite genomen om in te vullen waar je vandaan komt, anders had ik misschien een tip kunnen geven waar te zoeken.

Als je dynamosnaar gebroken is draait ook de waterpomp niet meer mee. Als je daar mee doorrijdt heeft de motor niet genoeg koeling en begeven je koppakkingen het (of erger). Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt, toen zat de ventilator tegen het deksel van de distributieriem aangedrukt. Al was ik daar mee doorgereden was de riem gebroken met als gevolg forse motorschade. Wat ik hier mee wil zeggen: rij niet zomaar door als er iets gebeurd is of als er een lampje brandt. Als je er zelf niet zoveel verstand van hebt laat dan even iemand kijken die er wat meer vanaf weet.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Alfa4ever
Full Member
Full Member

do dec 30, 2004 11:57

Ik heb met mijn 33 eens een gebroken v-snaar gehad op de A10. Acculampje ging direct branden en ik heb snel de vluchtstrook gezocht. Daar ging misschien een km overheen maar genoeg om de koelvloeistoftemperatuur tot in het rood te laten schieten en de oververhittingslamp te laten branden! Overigens zonder gevolgschade daar ik direct na het oplopen van temperatuur de motor uit had gezet tijdens het uitrollen, terwijl de rijwind nog wat koelde. Zoals Huib al zei, als de v-snaar blokkeert of breekt draait de waterpomp niet meer mee.

Absuluut vervangen die radiateur. Als hij verbogen is kan je erop wachten tot hij gaat lekken. Ik heb er nog een liggen, mag je gratis hebben. Is niet meer in superstaat, maar wel lekvrij. Ik woon in Purmerend.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

reijnaje
Guru
Guru

do dec 30, 2004 13:33

Een radiator inclusief ventilator heb ik wel staan voor je. Dat ding monteren kun je best zelf. V-snaar monteren is ook een fluitje van een cent...

De radiator staat er al even, en er is weleens was op gevallen, maar als het goed is is hij nog niet lek..... maar dan moet je alleen wel ff naar Breda komen om dat ding op te halen.

twan
Full Member
Full Member

do dec 30, 2004 17:12

haha das toevallig, ik woon zelf ook in Breda!
maar hoe dan ook, voor geen geld kom ik hem graag ophalen!

ik stel jullie reacties erg op prijs, ik ben nu een stuk meer op de hoogte. echter, hoe zit het met de waterpomp? is die nu ook aan vervanging toe volgens jullie, of?

ik moet trouwens zeggen dat gisteren toen het acculampje oplichte, mijn " verwarmingslucht" ook maar lauw aanvoelde.

ps: de deksel van de distributieriem is niet beschadigd, heb ik nagevraagd vandaag. de schade valt dus toch wel mee in principe (als er tenminste niet meer aan de hand is dan ik denk).

ps: reijnaje, als je me mee zou willen helpen met een andere (jouw?) radiateur in te bouwen, dan sta ik daar natuurlijk voor open. en daar heb ik best wat voor over.

Alfa4ever
Full Member
Full Member

do dec 30, 2004 18:29

ik moet trouwens zeggen dat gisteren toen het acculampje oplichte, mijn " verwarmingslucht" ook maar lauw aanvoelde.
Dat klopt. Als de waterpomp stil staat heeft de kachelradiateur ook geen doorstroom van warme koelvloeistof meer.
Als de poelie van de waterpomp niet geraakt is, is er met de waterpomp niets aan de hand hoor. Althans niets dat veroorzaakt zou kunnen zijn door het ongeluk en nasleep.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 30, 2004 20:06

Is die balk waar de radiateur op rust niet verbogen? Een radiateur buigt niet zo maar. Ik vermoed dat er meer beschadigd is achter de bumper. Dat moet gericht worden waarna de radiateur weer in de oude positie terug komt. Ventilator eruit is geen optie omdat je met filerijden in de problemen komt.

twan
Full Member
Full Member

do dec 30, 2004 20:25

of die waterpomp nog in orde is, laat ik wel nakijken door iemand. denk het wel.

@kas: voor zover ik gisteren kon zien niet...in de radiateur zit gewoon een diepe deuk, ongelofelijk. ik ga even aan mn pa digicam vragen, dan post ik zo misschien wat foto's.

andere vraag... ik heb vanmorgen met mijn pa, mijn auto gesleept naar huis terug (ongeveer 5km). is slepen niet slecht voor de auto?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 30, 2004 20:28

andere vraag... ik heb vanmorgen met mijn pa, mijn auto gesleept naar huis terug (ongeveer 5km). is slepen niet slecht voor de auto?
Misschien wel voor het trekkende voertuig :D maar niet voor je auto. Waarom?

twan
Full Member
Full Member

do dec 30, 2004 20:34

geen idee, ik ben een leek :wink:

gino
Member
Member

do dec 30, 2004 22:21

Als je onderdelen zoekt dan heb ik nog een complete 33 voor je staan. Wat je nodig hebt mag je er voor een redelijke prijs vanaf halen.

twan
Full Member
Full Member

ma jan 03, 2005 18:51

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 03, 2005 19:23

de oude is er inmiddels uit, nu ga ik morgen de nieuwe erin zetten. alleen nog even koelvloeistof kopen (wel prijzig trouwens, 17,50 per 4 liter @ Shell).

het is helemaal goed verlopen, alleen zie ik dat de onderste balk waar de radiateur op steunt erg verbogen is, en bijna het onderste tandwiel raakt.. die ga ik dus ook nog terug proberen te buigen met een koevoet.

ik houd jullie op de hoogte

ps: hier nog wat foto's (vanmiddag gemaakt) www.deho.nl/alfa
Zie je wel dat die balk krom is. Dat kan ook bijna niet anders. Zoveel kan dat niet hebben.

Terug naar “Algemene Technische vragen”