Mmm

de krukaspoelie van de balansasriem is groter dan de poelie van de distributieriem. In principe hoeft dit nog niks te betekenen, toch? De poelies van de nokkenassen zijn zodanig dat de nokkenassen de helft van de toeren van de krukas draaien, en de poelies van de balansassen zijn (waarschijnlijk) zodanig dat zij het dubbele toerental van de krukas draaien.
Volgens de theorie zou je nu iig gelijk moeten hebben.
"Primaire massakrachten kunnen bij meercilindermotoren waar ze een probleem vormen ( zoals b.v. drie- en vijfcilindermotoren) worden gecompenseerd door balansassen die met het krukastoerental draaien."
" Secundaire massakrachten worden gecompenseerd met balansassen waarvan de rotatiefrequentie twee keer de rotatiefrequentie van de krukas is." Bij motoren die geen 3 of 5 cilinder zijn, zoals een 2.0 TS 16V?
De theorie laat nog wat onduidelijkheid over en ik vroeg me af hoe het nu in het echt zit.
Waar ik in ieder geval wat aan heb is je uitleg welke as welke kant op draait.
