Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

Balansassen 2.0 TS 16V

zo jan 14, 2007 17:49

Deze motoren hebben 2 balansassen, toch?

Draaien deze met hetzelfde toerental als de krukas, of met een dubbele snelheid?

Alvast bedankt!
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Balansassen 2.0 TS 16V

zo jan 14, 2007 21:25

Volgens mij draaien ze hetzelfde toerental als de krukas (even grote poelie's) waarvan een van de balansassen tegen de richting indraaid
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

alfaromeo155

RE: Balansassen 2.0 TS 16V

zo jan 14, 2007 22:05

bijde draaien de zelfde richting

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Balansassen 2.0 TS 16V

ma jan 15, 2007 06:24

op dit moment twijfel ik over de snelheid aangezien de krukaspoelie voor de balansas riem groter is dan de krukaspoelie van de distributie riem. WEat betreft de richting, de eerste as draaid met de krukas mee en de tweede as (na de spanner, met de klok mee gezien) draaid tegen de richting in.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Balansassen 2.0 TS 16V

ma jan 15, 2007 20:14

Mmm :-k de krukaspoelie van de balansasriem is groter dan de poelie van de distributieriem. In principe hoeft dit nog niks te betekenen, toch? De poelies van de nokkenassen zijn zodanig dat de nokkenassen de helft van de toeren van de krukas draaien, en de poelies van de balansassen zijn (waarschijnlijk) zodanig dat zij het dubbele toerental van de krukas draaien.

Volgens de theorie zou je nu iig gelijk moeten hebben.
"Primaire massakrachten kunnen bij meercilindermotoren waar ze een probleem vormen ( zoals b.v. drie- en vijfcilindermotoren) worden gecompenseerd door balansassen die met het krukastoerental draaien."
" Secundaire massakrachten worden gecompenseerd met balansassen waarvan de rotatiefrequentie twee keer de rotatiefrequentie van de krukas is." Bij motoren die geen 3 of 5 cilinder zijn, zoals een 2.0 TS 16V?

De theorie laat nog wat onduidelijkheid over en ik vroeg me af hoe het nu in het echt zit.

Waar ik in ieder geval wat aan heb is je uitleg welke as welke kant op draait. :thumbs:
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”