Pagina 1 van 2
Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 21:14
door matramurena
Het is een beetje off-topic op dit forum, maar aangezien dit een drukker forum is dan het Matra-forum ben ik benieuwd of er hier meningen over zijn... En er gaat toch een Alfa-blok in dus het mag hier toch wel?
Ik heb de wagen nu dus zo goed als klaar om het oude blok eruit te halen. Dit moet onder de wagen uit gedaan worden, dus de auto over het blok heen tillen. De draagarmen achter moeten eraf om de motor vrij te krijgen en dus moet hij achter op blokken. Assteunen kan ik niet echt kwijt op deze plaats en dus heb ik besloten om het op te lossen op een simpele goedkope en (volgens mij) veilige manier mat een stevige hardhouten balk en twee stapels tegels.
Nu wordt er mij dus verteld dat dit een levensgevaarlijke situatie is omdat een auto zo door de stapels tegels zou kunnen komen.... Vind ik zelf een beetje een sterk verhaal, maar ach.. Japanse karate-specialisten slaan ze ook wel eens in een keer door de midden.
Vraag is dus: veilig of niet:

RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 22:02
door Kosta
Die tegels vertrouw ik wel maar die balk !

RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 22:36
door cmva
Met zulke balken worden hele viaducten verplaatst.
RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 22:41
door Kosta
Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 22:43
door @lfa@lgra
Ik wil dit niet promoten, maar met de stabiliteit zit dit wel snor.

RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 23:03
door alfaqv75
niks aan de hand, de tegels breken niet als de auto al erop rust, ze breken juist als je hem er op laat zakken....
en dat balkje hoeft toch alleen te steunen op de tegels (geen kracht die in het midden komt als ik de foto goed bekijk.....)
Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 23:06
door cmva
Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
valt 6cm naar beneden?
RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 23:14
door alfaqv75
ja oke, mocht hij (als er nog 20 olifanten per ongeluk op je auto gaan zitten) door dat balkje gaan, dan zal door de schok die stenen het ook begeven...
maar als ie er nu al opstaat is er toch niets aan de hand....
RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 23:20
door cmva
Ik wed dat als er 20 olifanten op gaan zitten dat ie nog niet breekt, ga er vanuit dat t hardhout is.
RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 23:32
door ravado
wat is die V6 vet aan de onderzijde...

Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: di jan 09, 2007 23:41
door Kosta
Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
valt 6cm naar beneden?
Als je eronder ligt ! Komop mensen, er is ooit een video uitgebracht "Faces off death" daar stonden op 1 tape van 2 uur vier van zulke 'veilige' constructies. Kan je wel zeggen dat een mensengezicht er niet fraai uitziet als ie onder de auto vandaan gehaald word ! Maar iedereen moet het voor zichzelf weten ! Denk ook wel dat het 99 van de 100 keer houd maar ja ,die ene keer dat het fout gaat.

RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: wo jan 10, 2007 00:06
door GiuliaCorse
Nee ik zou er ook liever van die gamma assteuntjes onder zetten
NOT
RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: wo jan 10, 2007 00:43
door matramurena
De reden van de (inderdaad Hardhouten, hij is bijna niet te tillen zon zware kwaliteit is het) balk is om de auto steeds een stukje omhoog te krikken met de garagekrik die dan in het midden van de balk gezet wordt. Ik moet wel zeggen dat de voorwielen zelfs al meer speling krijgen omdat de wagen net voor het blok opgelift wordt op deze manier. Dit in combinatie met de geweldige gewichtsverdeling zorgt ervoor dat er vrij veel gewicht op de constructie staat.
Gelukkig hoef ik er niet meer onder te komen nu, enkel de draagarmen verwijderen en de rest gaat van boven uit, maar de wagen zal er nog wel een tijd zo bij staan voor ik daar aan toe kom. Maar inderdaad lijkt mij dit wel ietwat steviger dan de assteunen die je zo bij de Gamma/Aldi etc voorbij ziet komen. Als ik eronder moet zal ik voor de zekerheid de krik erbij zetten. Een gewaarschuwd mens.... enfin, dat spreekt voor zich.
Gelukkig is het V6 blok schoon, weg met die vette rotzooi!!!!

Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: wo jan 10, 2007 08:36
door Kosta
De reden van de (inderdaad Hardhouten, hij is bijna niet te tillen zon zware kwaliteit is het) balk is om de auto steeds een stukje omhoog te krikken met de garagekrik die dan in het midden van de balk gezet wordt. Ik moet wel zeggen dat de voorwielen zelfs al meer speling krijgen omdat de wagen net voor het blok opgelift wordt op deze manier. Dit in combinatie met de geweldige gewichtsverdeling zorgt ervoor dat er vrij veel gewicht op de constructie staat.
Gelukkig hoef ik er niet meer onder te komen nu, enkel de draagarmen verwijderen en de rest gaat van boven uit, maar de wagen zal er nog wel een tijd zo bij staan voor ik daar aan toe kom. Maar inderdaad lijkt mij dit wel ietwat steviger dan de assteunen die je zo bij de Gamma/Aldi etc voorbij ziet komen. Als ik eronder moet zal ik voor de zekerheid de krik erbij zetten. Een gewaarschuwd mens.... enfin, dat spreekt voor zich.
Gelukkig is het V6 blok schoon, weg met die vette rotzooi!!!!

Inderdaad ,krik erbij als je er onder moet .
Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.
Geplaatst: wo jan 10, 2007 09:03
door @lfa@lgra
Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
valt 6cm naar beneden?
Als je eronder ligt ! Komop mensen, er is ooit een video uitgebracht "Faces off death" daar stonden op 1 tape van 2 uur vier van zulke 'veilige' constructies. Kan je wel zeggen dat een mensengezicht er niet fraai uitziet als ie onder de auto vandaan gehaald word ! Maar iedereen moet het voor zichzelf weten ! Denk ook wel dat het 99 van de 100 keer houd maar ja ,die ene keer dat het fout gaat.

Ik ben het 100% met je eens dat gevaarlijke situaties vermeden moeten worden, maar kijkende naar deze oplossing staat dat stabiler dan op 2 assteunen, simpelweg omdat de poten van de assteunen dichter bijelkaar staan als de randen van de tegels. Ok al zou er een tegel breken dan is er nog niets aan de had.
Ik vindt wel dat we hier uit veiligheidspunt dergelijke zaken
niet moeten promoten, om het simpele feit dat niet elke bedachte constructie vooraf door de "'Forumcomissie" getoetst kunnen worden. Assteuntjes van de "gamma" zijn iig gevaarlijker dan deze constructie.
Investeer gewoon in twee kwaliteits assteunen en een goede garagekrik, dat mag hier voor elke sleutelaar gelden. En hou er terdege rekening mee dat ELK opgekrikt voertuig nu eenmaal stukken onstabieler staan dan ingeval hij met vier wielen op de grond staat, hoe goed je assteunen ook moge zijn. Uit veiligheids oogpunt moet je bij het gebruik van een krik ALTIJD een assteun gaan gebruiken. Als dast echt niet kan leg dan het gedemonteerde wiel onder het laagste punt, dan kom je iig nooit klem te zetten, want de kand dat een auto van de krik afrolt is misschien wel veel groter dan je ooit verwacht had.