Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 21:14

Het is een beetje off-topic op dit forum, maar aangezien dit een drukker forum is dan het Matra-forum ben ik benieuwd of er hier meningen over zijn... En er gaat toch een Alfa-blok in dus het mag hier toch wel?

Ik heb de wagen nu dus zo goed als klaar om het oude blok eruit te halen. Dit moet onder de wagen uit gedaan worden, dus de auto over het blok heen tillen. De draagarmen achter moeten eraf om de motor vrij te krijgen en dus moet hij achter op blokken. Assteunen kan ik niet echt kwijt op deze plaats en dus heb ik besloten om het op te lossen op een simpele goedkope en (volgens mij) veilige manier mat een stevige hardhouten balk en twee stapels tegels.

Nu wordt er mij dus verteld dat dit een levensgevaarlijke situatie is omdat een auto zo door de stapels tegels zou kunnen komen.... Vind ik zelf een beetje een sterk verhaal, maar ach.. Japanse karate-specialisten slaan ze ook wel eens in een keer door de midden.

Vraag is dus: veilig of niet:

Afbeelding
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 22:02

Die tegels vertrouw ik wel maar die balk ! :schrik:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 22:36

Met zulke balken worden hele viaducten verplaatst.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 22:41

Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 22:43

Ik wil dit niet promoten, maar met de stabiliteit zit dit wel snor. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 23:03

niks aan de hand, de tegels breken niet als de auto al erop rust, ze breken juist als je hem er op laat zakken....

en dat balkje hoeft toch alleen te steunen op de tegels (geen kracht die in het midden komt als ik de foto goed bekijk.....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 23:06

Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
valt 6cm naar beneden?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 23:14

ja oke, mocht hij (als er nog 20 olifanten per ongeluk op je auto gaan zitten) door dat balkje gaan, dan zal door de schok die stenen het ook begeven...

maar als ie er nu al opstaat is er toch niets aan de hand....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 23:20

Ik wed dat als er 20 olifanten op gaan zitten dat ie nog niet breekt, ga er vanuit dat t hardhout is.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 23:32

wat is die V6 vet aan de onderzijde... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.

di jan 09, 2007 23:41

Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
valt 6cm naar beneden?
Als je eronder ligt ! Komop mensen, er is ooit een video uitgebracht "Faces off death" daar stonden op 1 tape van 2 uur vier van zulke 'veilige' constructies. Kan je wel zeggen dat een mensengezicht er niet fraai uitziet als ie onder de auto vandaan gehaald word ! Maar iedereen moet het voor zichzelf weten ! Denk ook wel dat het 99 van de 100 keer houd maar ja ,die ene keer dat het fout gaat. :?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

wo jan 10, 2007 00:06

Nee ik zou er ook liever van die gamma assteuntjes onder zetten :?






NOT
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Stevige ondersteuning van een auto.

wo jan 10, 2007 00:43

De reden van de (inderdaad Hardhouten, hij is bijna niet te tillen zon zware kwaliteit is het) balk is om de auto steeds een stukje omhoog te krikken met de garagekrik die dan in het midden van de balk gezet wordt. Ik moet wel zeggen dat de voorwielen zelfs al meer speling krijgen omdat de wagen net voor het blok opgelift wordt op deze manier. Dit in combinatie met de geweldige gewichtsverdeling zorgt ervoor dat er vrij veel gewicht op de constructie staat.

Gelukkig hoef ik er niet meer onder te komen nu, enkel de draagarmen verwijderen en de rest gaat van boven uit, maar de wagen zal er nog wel een tijd zo bij staan voor ik daar aan toe kom. Maar inderdaad lijkt mij dit wel ietwat steviger dan de assteunen die je zo bij de Gamma/Aldi etc voorbij ziet komen. Als ik eronder moet zal ik voor de zekerheid de krik erbij zetten. Een gewaarschuwd mens.... enfin, dat spreekt voor zich.

Gelukkig is het V6 blok schoon, weg met die vette rotzooi!!!! :evil:
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.

wo jan 10, 2007 08:36

De reden van de (inderdaad Hardhouten, hij is bijna niet te tillen zon zware kwaliteit is het) balk is om de auto steeds een stukje omhoog te krikken met de garagekrik die dan in het midden van de balk gezet wordt. Ik moet wel zeggen dat de voorwielen zelfs al meer speling krijgen omdat de wagen net voor het blok opgelift wordt op deze manier. Dit in combinatie met de geweldige gewichtsverdeling zorgt ervoor dat er vrij veel gewicht op de constructie staat.

Gelukkig hoef ik er niet meer onder te komen nu, enkel de draagarmen verwijderen en de rest gaat van boven uit, maar de wagen zal er nog wel een tijd zo bij staan voor ik daar aan toe kom. Maar inderdaad lijkt mij dit wel ietwat steviger dan de assteunen die je zo bij de Gamma/Aldi etc voorbij ziet komen. Als ik eronder moet zal ik voor de zekerheid de krik erbij zetten. Een gewaarschuwd mens.... enfin, dat spreekt voor zich.

Gelukkig is het V6 blok schoon, weg met die vette rotzooi!!!! :evil:
Inderdaad ,krik erbij als je er onder moet .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Stevige ondersteuning van een auto.

wo jan 10, 2007 09:03

Er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en......
valt 6cm naar beneden?
Als je eronder ligt ! Komop mensen, er is ooit een video uitgebracht "Faces off death" daar stonden op 1 tape van 2 uur vier van zulke 'veilige' constructies. Kan je wel zeggen dat een mensengezicht er niet fraai uitziet als ie onder de auto vandaan gehaald word ! Maar iedereen moet het voor zichzelf weten ! Denk ook wel dat het 99 van de 100 keer houd maar ja ,die ene keer dat het fout gaat. :?
Ik ben het 100% met je eens dat gevaarlijke situaties vermeden moeten worden, maar kijkende naar deze oplossing staat dat stabiler dan op 2 assteunen, simpelweg omdat de poten van de assteunen dichter bijelkaar staan als de randen van de tegels. Ok al zou er een tegel breken dan is er nog niets aan de had.

Ik vindt wel dat we hier uit veiligheidspunt dergelijke zaken niet moeten promoten, om het simpele feit dat niet elke bedachte constructie vooraf door de "'Forumcomissie" getoetst kunnen worden. Assteuntjes van de "gamma" zijn iig gevaarlijker dan deze constructie.

Investeer gewoon in twee kwaliteits assteunen en een goede garagekrik, dat mag hier voor elke sleutelaar gelden. En hou er terdege rekening mee dat ELK opgekrikt voertuig nu eenmaal stukken onstabieler staan dan ingeval hij met vier wielen op de grond staat, hoe goed je assteunen ook moge zijn. Uit veiligheids oogpunt moet je bij het gebruik van een krik ALTIJD een assteun gaan gebruiken. Als dast echt niet kan leg dan het gedemonteerde wiel onder het laagste punt, dan kom je iig nooit klem te zetten, want de kand dat een auto van de krik afrolt is misschien wel veel groter dan je ooit verwacht had.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”