Pagina 1 van 1

164 TS

Geplaatst: ma jan 08, 2007 22:35
door GiuliaFaggio
Weet iemand het verschil tussen een TS uit een 75 en een 164.
Er heeft mij iemand een gratis TS motor uit een 164 aangeboden, en overweeg om deze evt bij te houden voor een Giulia TS project.

Carter: geen probleem, daar er een Nord carter gebruikt wordt.
Oliepomp: ?
Inlaat plemium:daar heb ik reeds een oplossing in gedachten
ECU: ?
Boring in de krukas: Bruikbaar ?
Vliegwiel: ?
.................

Thanks

RE: 164 TS

Geplaatst: ma jan 08, 2007 23:00
door ravado
geen, de TS werden vanaf 1987 zowel in de 75 als de 164 geleverd....
Ik zou dat Gratis TS blokkie met beide handen aanpakken en lekker op stock leggen...

RE: 164 TS

Geplaatst: ma jan 08, 2007 23:05
door yuri 75 V6
Zijn de latere TS-en in de 164 niet verdelerloos? Geen probleem (meer een pre) maar toch?

RE: 164 TS

Geplaatst: ma jan 08, 2007 23:50
door giulia-tom
die verdelerloze zal je qua regelunit en dus deels kabelboom moeten integreren....dus nee - neem dan maar een versie met verdelerkappen, die kun je nog altijd manipuleren.
Als je injectie houdt dan moet je integreren met de bestaande stroomhuishouding en een aanvoer retourleiding maken voor de benzina (en natuurlijk de benzinepomp inbouwen)

O ja - van een 164 motor moet je zeker een toplagergat boren voor de aansluiting op de oude bak. ( dus krukas eruit)
Vergeet je niet een 2 liter Nord vliegwiel? (geen andere - past niet)
Oliepomp moet je ook wijzigen / die is te lang voor een Nord carter...

Gebruik je geen injectie dan hoef je niet te integreren en kun je helaas ook de nokkenvervroeger vergeten. (die is toch belangrijk)
Goedkope alternatieve nokkenassen voor TS ? forget it. dus die 150 pk ga je niet halen, voor zover het blok dat nog kan geven in beste opstelling, dat is in de oude auto met injectie en complete elektronica. Bekijk maar eens goed de koppelcurve van deze motor en zonder vervroeger is ie goed vergelijkbaar met de 2.0 nord.
Je zal een inlaatspruitstuk voor Carbs moeten maken of kopen voor 550 euri of meer....

Een TS in een giulia is natuurlijk wel haalbaar maar niet voor eenvoudig straatgebruik en commonsense even te doen (tenzij je omkomt in reservedelen van 2 liter NORD) en daar even een paar euroruggetjes voor over hebt

Dus wees slim en bouw gewoon een 2.0 NORD in die je desnoods leuk aanpakt qua revisie en wat leuke gein.
nokkenassen te kust en te keur en betaalbaar
Beter geluid - doet niets onder voor een TS die toch niet optimaal gaat werken zonder een vermogen uit te geven of jarenlang te ploeteren .
Ik heb het overwogen en alles in huis voor ombouw in Giulia.....maar ik verrek het en ga dadelijk desnoods de strijd aan met een TS omgebouwde Juul om te laten zien dat het onnodige onzin is....

LANG LEVE 2 liter OUDE NORD - ZE WORDEN VEEL TE SCHAARS!!! mede door de massale 105 ombouw naar TS is dadelijk geen vliegwiel meer te krijgen / en nu al duur! :twisted:


Wil je makkelijke TS ombouw? Bouw het in een transaxle (116) .....

Re: RE: 164 TS

Geplaatst: di jan 09, 2007 00:38
door Stef33
Gebruik je geen injectie dan hoef je niet te integreren en kun je helaas ook de nokkenvervroeger vergeten. (die is toch belangrijk)
Met een simpel schakelingetje kun je m.i. best de versteller laten werken terwijl je wel carbs gebruikt. Iemand die dat ooit geprobeerd heeft? Die schakeling hoeft niet meer te doen dan 12V inschakelen boven de 2000(?) toeren en er onder niet.

Re: RE: 164 TS

Geplaatst: di jan 09, 2007 00:44
door giulia-tom
Met een simpel schakelingetje kun je m.i. best de versteller laten werken terwijl je wel carbs gebruikt. Iemand die dat ooit geprobeerd heeft? Die schakeling hoeft niet meer te doen dan 12V inschakelen boven de 2000(?) toeren en er onder niet.
[-X

Jouw inziens is leuk bedacht maar niet werkend.....maar daar heb je ook op het forum al genoeg over kunnen lezen.... Het is namelijk niet aan-uit op 1 punt.....zie curve.....nou ja, ik ga dat nu niet nog eens uitleggen

RE: 164 TS

Geplaatst: di jan 09, 2007 00:47
door yuri 75 V6
In 'projecten' staat een Alfetta GTV die met zo'n dipswitch werkt (maar dan op de gasklepstand als ik het me goed herinner, ik ga nu niet meer de link zoeken), en die gaat binnenkort kennelijk op de vermogensbank. Ik ben benieuwd, want zo had Alfa de versteller niet bedoeld.

RE: 164 TS

Geplaatst: di jan 09, 2007 00:56
door Roeltje 164
Bouwjaar is belangrijk, latere types TS motor willen nog wel eens problemen geven met de dis ontstekeing en de ECU, als ze niet op elkaar zijn afgestemd.....

zijn verschillende topic's over op het www.alfa164register.nl

RE: 164 TS

Geplaatst: di jan 09, 2007 01:03
door Stef33
Nog even op het forum gezocht, maar ik kan er niet veel over vinden. Een draadje over een TS in een 105 noemt een paar keer 'curve' zonder uitleg. Dan gaat het weer verder over ontsteking, niet over de versteller. Dus als je weet waar ik het kan nalezen, graag.

In het 75 TS werkplaatshandboek wordt als test alleen een lamp aangesloten die boven een bepaald toerental aan moet gaan. Maar goed, dat is testen geen normaal bedrijf.

RE: 164 TS

Geplaatst: di jan 09, 2007 01:09
door Roeltje 164
Ga het voor je zoeken maar nu niet meer, je kan ook nog in het archief kijken, daar staat nog veel meer.....

RE: 164 TS

Geplaatst: di jan 09, 2007 03:47
door berlinista
hee Tom, het licht gezien... ?

:wink:


denkend aan onze discussie laatst.....

8)

RE: 164 TS

Geplaatst: wo jan 10, 2007 09:14
door giulia-tom
Nou het speelde al een tijdje in mijn hoofd en idd laatst werd het nog even bevestigd.....Er zit nu een lekkere 2liter in, die ga ik echt niet slopen voor een TS inbouw....(ik leek wel gek!)Afbeelding Inderdaad, de oude nord uit elkaar en leuk opbouwen....dan weet ik zeker dat die niet onder gaat doen voor mijn nieuwe TS blok die in GTV gaat.

Dus dadelijk wellicht een goed blok die ik uit een achterschade 75 heb gebouwd met 166K achter de kiezen.

In de GTV komt dus wel een TS - maar dat is een nieuwe motor en die ombouw(transaxle) is wel goed te doen.