Pagina 1 van 1
vliegwiel giulia 1e serie
Geplaatst: vr mar 11, 2005 00:02
door alfaman
Ik wil een 2.0 liter in mijn Giulia inbouwen ,maar heb staande pedalen en mechanische koppeling. Ik heb niet zo veel zin om deze om te bouwen naar hydraulisch
Daarom zoek ik naar een 1300/1600 vliegwiel met 6 boutgaten voor montage op de 2.0 liter motor. Weet iemand of deze ergens verkrijgbaar zijn? Of is er een andere methode om de mechanische bediening te houden?
Alvast bedankt!
RE: vliegwiel giulia 1e serie
Geplaatst: vr mar 11, 2005 08:14
door Alfisti
Je hebt een PB.
RE: vliegwiel giulia 1e serie
Geplaatst: ma mar 21, 2005 16:52
door Joel
Ik ben wel benieuwd wat er in dat PB-tje stond!
Is het zo makkelijk, ander vliegwiel? Ik heb vorig jaar mijn Giulia naar hydraulisch omgebouwd.
RE: vliegwiel giulia 1e serie
Geplaatst: wo mar 23, 2005 23:59
door alfaman
Ik hoop het wel. Ze moeten er volgens mij wel zijn hoor. Ombouwen naar hydraulisch is wel mooier/beter. Je bent dan meteen van de kopplingskabel af die de bak en motor van zijn ophangrubbers probeert te trekken.

Een mechanische koppeling heeft ook een kleinere diameter, dus minder frictiemateriaal en zal sneller slippen. Je hebt al dat werk dus niet voor niks gedaan. Ik ben wel benieuwd of ik gewoon de startmotor van de 2ltr kan gebruiken.
Hoe heb je de koppeling omgebouwd? Ik ben namelijk van plan om dat ook bij mijn brievenbusje te doen. Je hebt volgens mij dan een andere bellhouse van de versnellingsbak nodig + 2ltr koppeling met vliegwiel + koppeling cilinders. Het grootste probleem lijkt mij: hoe maak je de kopplingscylinder aan het pedaal vast. De slangen en leidingen aanleggen kon ook nog wel eens een probleem zijn.
RE: vliegwiel giulia 1e serie
Geplaatst: do mar 24, 2005 11:06
door vV
voor ombouw naar hydraulisch heb je ook de complete pedalbox van een een auto met hydr. koppeling nodig.
RE: vliegwiel giulia 1e serie
Geplaatst: do mar 24, 2005 12:31
door Joel
@ Alfa Man:
Er zijn 2 manieren:
1-Ombouwen naar hangende pedalen (zoals vV zegt): Stuk schutbord nodig uit late 105 serie en hele mik overzetten.
2-Behoud van staande pedalen (zo heb ik het gedaan): Zoek een belhouse voor hydraulische koppeling met bijbehorende bak (prise as is iets langer heb ik me laten vertellen). Hulpkoppelingscilinder is makkelijk te vinden, hoofdkoppelingscilinder voor staande pedalen echter niet. Ik heb hem nieuw bij AR parts vandaan. Deze monteer je onder de auto aan de andere kant van de langsbalk waar de hoofdremcilinder al aan zit. Pedalenbak uitbouwen, alles van mechanische bediening smijt je weg, behalve as die aan je koppelingspedaal zit. Die draai je als het ware om, boor een gat door chassisbalk en hup, as + hevel kan je dan zo aansluiten op je nieuw geplaatste hoofdkoppelingscilinder. Beetje vogelen met overbrenging zodat je slag groot genoeg is en pedaalkracht niet te hoog is. Ik zal wel eens wat foto's maken. Lengte van leidingen even bepalen met touwtje en op maat laten maken met juiste nippels bij automaterialen zaak (1 leiding is dikker dan standaard) Die kan je zelf makkelijk netjes in de juiste vorm buigen. Oja, ik heb dmv zelfgemaakt T-stukje leiding aangesloten op remvloeistofreservoir. Je kan ook een apart vaatje voor koppelingsvloeistof maken natuurlijk.
Al met al best wel wat werk, maar wel te doen.
Als je besluit de boel mechanisch te houden (kleine drukgroep geeft bij standaard 2L denk ik nog geen probleem, misschien wel als je die nog gaat tunen naar 150 pk ofzo): Ik heb nog een nieuw in doos koppelingsplaat liggen voor mechanisch. Was best duur, moet eens opzoeken hoeveel precies. Mag je voor de helft hebben als je wilt.
Trouwens, bij mij was er al een 2L ingebouwd, en hadden ze er een hydraulische drukgroep op gezet en dan de mechanische bediening daarop pas gemaakt... Met zelfgemaakt lagerhuis voor druklager enzo, dat was rommel en functioneerde niet goed.
Succes,
RE: vliegwiel giulia 1e serie
Geplaatst: do mar 24, 2005 14:21
door vV
ik bedoelde eigenlijk de pedalenbox van staande pedalen, met hydraulische bediening....
Anders wordt het wel een erg grote ingreep. Voordeel van hangende pedalen is wel dat je gelijk een dubbel remcircuit hebt...