gerian

wegligging 105je

zo jan 07, 2007 11:30

Hoi,
Ik ben in het bezit van meerdere alfaas, en redelijk wat sleutel ervaring, maar de auto waar ik nu aan het sleutelen ben krijg ik tot nu toe niet zoals ik het wil. Ik wil eigenlijk niet alles van voor tot achter gaan vervangen als dit niet nodig is.
Het probleen is dat de auto nogal zoekerig is bij rechtuit rijden, perfecte wegligging in de bochten, geen speling in de stuurintichting.
Voor zijn alle fuseekogels en stuurkogels vervangen. Zou dit probleem door de rubberbussen van de onderste draagarmen kunnen komen (waar deze aan het chassis zitten). Of moet ik het ergens in de achteras zoeken.
Bedankt voor de hulp.
Groetjes Gerian

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: wegligging 105je

zo jan 07, 2007 11:51

Tsja lastig zo te zeggen maar gezien feit dat fusee kogels en stuurkogels zijn vervangen zou ik zeggen laat de complete uitlijning eerst eens controleren. En speling controleren op draagarmbussen is natuurlijk niet zo moeilijk om gewoon ff voor dezekerheid te doen. Kan je wat uiitsluiten.
Als de sporing niet goed blijkt te staan kan ik je alvast waarschuwen dat ik het helaas paar keer heb meegemaakt dat gemiddelde uitlijnboer niets weet van goed afstelllen sporing 105 serie. En als je wrkplatshandboek met proceddure mee hebt zijn ze te eigenwijs om die te volgen. Gelukkig zijn er ook goeie natuurlijk maar hou dit even in je achterhoofd.

Mzzl,
DJ

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jan 07, 2007 12:20

Als de stabilisatie redelijk in orde is kun je misschien even kijken naar het rubberwerk in de achterste draagarmen...Die hebben vaak een aandeel in het zwabberwerk.
Inderdaad puntsgewijs eea aflopen en je krijgt de veroorzaker wel te pakken..
Succes 8)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo jan 07, 2007 12:34

Sowieso als eerste die diabolo- rubbers tussen T-Bar en achteras eens vervangen door Powerflex bussen. Dan controleren of de beide andere T-Bar ophangpunten geen overmatige zijdelingse speling vertonen. Daar zitten nl kunstof/rubber schijven tussen die, als ze nog eerste montage zijn, zeker voldoende verteerd en ingesleten zijn. Je kunt deze ringen vervangen, maar dat houdt meteen in dat beide ophangrubbers tijdens het verwijderen ook het loodje leggen. Veel toegepaste truuk is deze zijdelingse speling op te heffen door en vulplaten tussen te zetten. Je maakt dan vulplaatjes net een sleuf erin die je van buitenaf tussen de T-Bar en de lagerbus steekt. Om het geheel op zn plaats te houden kun je er bv een slangklem omheen draaien.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

gerian

ma jan 08, 2007 20:31

Hoi,

Bedankt, dus dan toch maar voor en achter wat rubbertjes vervangen, en dan kijken en ervaren welke de schuldige was.
Ik heb overigens een giuliaatje, welke perfect rijd, de andere is een bertone met een iets mindere wegligging. Ik heb ook nog een 75 2.0 savali een 164 3.0 v6 24v een montreal en een alfetta 2.0.
Groetjes Gerian.

Terug naar “Algemene Technische vragen”