Omdat de 155 tijdelijk buiten gebruik is (gebroken distri riem en dus motorwissel), heb ik een maandje geleden de 75 (1.8 IE) weer uit de stalling gehaald, na 10 maanden rust.
Na een tweetal weken heb ik de batterij en de aandrijfriempjes van de alternator en de servo laten vervangen, die hadden hun beste tijd gehad. Tegelijk is de alternator uitgemeten, die deed het nog prima. Probleem één dus opgelost.
Een paar dagen later dook het volgende probleem op:
Starten gaat prima. Wanneer je echter wegrijdt, lukt dat vrij goed zolang hij nog koud staat (je voelt echter wel dat hij niet meer lineair optrekt, er zit een aarzeling in). Zodra de motor warmer is, valt alle vermogen weg en slaat de motor af. Opnieuw starten lukt altijd, maar zodra je de motor (belast) in de toeren jaagt, valt het vermogen weg en valt hij uit. Onbelast valt hij minder snel stil (stationair blijft hij 1 à 2 minuten vallen vooraleer uit te vallen, en je kan een paar keer gas geven vooraleer hij stilvalt).
Er is niets speciaals te zien aan de kleur van de uitlaatgassen, en als de motor draait, klinkt hij ook normaal, ik gok dus op een sturingsprobleem, maar welk?
De wagen is naar een garage gesleept, maar de garagist (multimerk met wel veel Alfa's in zijn klantenbestand) wist ook niet direct wat het probleem zou kunnen zijn, dus als jullie kunnen meedenken, graag!
Bedankt!