Pagina 1 van 1
Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: ma jan 01, 2007 18:18
door Sergio
Ik ga het motorblok van mijn 146 boxer uitbouwen, Inmiddels ligt het blok (met bak) helemaal vrij, klaar om er uit te halen.
Wat is de handigste methode om het geheel eruit te halen, aangezien het geheel in een subframe hangt? Ik neig ernaar om het hele subramfe te demonteren en het geheel te laten zakken. Echter, die voorwielophanging zit ook aan dit subrame vast, krijg ik daarna het subframe nog enigszins gemonteerd en wat doen de veren (wat betreft spanning)?
RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: ma jan 01, 2007 19:39
door veur t.s.
Hoi,
Ik heb de motor aan de bovenkant eruit gehaald en de versn.bak gewoon laten zitten, de bumper had ik gedemonteerd en de koplampen (met frame) zo had ik voldoende ruimte om hem eruit te halen.
ik gebruikte een takel omdat ik die bij de hand had maar met 2 man (liefts 3) gaat het ook wel. alles bij elkaar uitbouwen en inbouwen waren we wel 1 1/2 dag mee bezig (beetje rustig aan gedaan)
RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 13:57
door cuoresportivo33
Ik weet dat bij een 33 boxer het zakken van het blok de beste oplossing is.
Hier zit ook de wielophanging aan het subframe.(al wijkt het subframe wel wat af i.v.m. een 146.) terugplaatsen kan een gepiel zijn doordat de rolstabi weer op spanning gezet moet worden.
Re: RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 16:04
door Huib
terugplaatsen kan een gepiel zijn doordat de rolstabi weer op spanning gezet moet worden.
Als beide wielen even ver uitgeveerd zijn staat er geen enkele spanning op de stabi.
@serge
een 146 heeft toch ook gewoon mcpherson veerpoten? Als je die niet uit elkaar haalt heb je geen last van de voorspanning van de voorveren. Ik neem aan dat het jouw bedoeling is om het geheel weer terug te monteren nadat je de motor uitgebouwd hebt zodat je weer een rollend voertuig hebt. Hoewel ik geen ervaring met de 146 heb lijkt me dat geen probleem.
RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 17:37
door Sergio
@ Huib: klopt, i wil puur terugmonteren om het chassis rollend te houden.
Naar boven verwijderen van het blok is geen optie vim de schade aan de neus. Het wordt dus het demonteren van het hele subframe, een lastiger klusje dan bij een 33 maar waarschijnlijk te doen.
RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 18:30
door reijnaje
Kun je niet gewoon wat opgekrulde (en dus onverkoopbare) onderdelen eraf slijpen?
Zo hebben we dat ook gedaan met die rode 33 van Michel bij jou in de schuur. Die hebben we er toen met zijn tweeën uitgepakt na eerst wat balkjes enzo weggeslepen te hebben. Is wellicht minder werk als het subframe er onderuit?
RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 19:42
door Sergio
Jeroen,
het subframe bij een 146 is heel anders dan bij een 33 en loopt als een ring onder de motor en bak door.... Het wordt dus zakken, en plaatwerk heb ik al weggeslepen;)
RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 19:43
door MarkGTV
Gewoon motor en bak laten zakken, dus demonteren van onderuit.
Dit werkt het beste.....

Re: RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 19:58
door reijnaje
Jeroen,
het subframe bij een 146 is heel anders dan bij een 33 en loopt als een ring onder de motor en bak door.... Het wordt dus zakken, en plaatwerk heb ik al weggeslepen;)
Ik weet dat het subframe anders is. Ik bedoelde dus het subframe laten zitten waar het zit en het blok er van boven uit takelen na alles aan de voorkant en bovenkant weggeslepen te hebben zodat je voldoende ruimte hebt. Maar ik ken de constructie van een 146 niet om te weten of dat net zo weinig balkjes zijn om weg te slijpen als bij een 33.
Of bedoel je dat je door het subframe niet voldoende ruimte hebt om het blok te laten kantelen en eruit te takelen?
RE: Tips voor uitbouwen 146 Boxermotor
Geplaatst: di jan 02, 2007 20:18
door Sergio
Klopt, het kantelen is moeilijker en de neus is ingedrukt waardoor he distributiehuis omhoog er niet meer doorheen zal passen. Gewoon benedenlangs ik het eenvoudigste maar voor mij was het belangrijk om te weten wat dit voor gevolgen voor de wielophanging heeft, vooral aan rondspringende veren van een wielophanging heb ik een hekel
