MightyMarcel

beurtje

vr dec 22, 2006 18:45

misschien leuk voor de newbies (waar ik mezelf ook maar gevoeglijk bij schaar ;)) : ik ga mijn autootje een 'beurtje' geven. de moeilijke dingen zijn bij de garage gebeurt (m.n. distributieriemen vervangen, versnellingsbakolie verversen, koppeling+drukgroep vervangen).

wat kan en moet ik nu zelf nog doen ?

ik dacht al aan :
- olie verversen (10w40 ?)
- bougies vervangen
- luchtfilter
- oliefilter (ik heb nog zo'n bandsleutel, gaat dat werken bij een 33 ?)
- brandstoffilter ook ? hoe doe je dat ?
- dynamo vervangen
- thermostaat vervangen (auto komt niet boven 75 graden...)

vergeet ik nog iets ? en tips ivm bovenstaande ?

de bedoeling is om in de auto in degelijke staat te houden/krijgen. ik doe het zelf omdat het me anders te duur wordt. ik beschik over een redelijk goed uitgerustte set gereedschap (lees : garage vol gereedschap, helaas wel ongesorteerd...) en oprijblokjes.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: beurtje

vr dec 22, 2006 20:26

Dynamo vervangen is niet iets wat je normaal gesproken bij ieder beurtje doet... tenzij je er nu problemen mee hebt. Is heel simpel te vervangen!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

MightyMarcel

RE: beurtje

vr dec 22, 2006 20:30

weet ik - maar de huidige dynamo laadt de accu niet helemaal goed meer op.

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: beurtje

vr dec 22, 2006 20:33

Indien de dynoma vervangen moet worden, zou ik meteen de v-snaar meenemen, of deze moet nog in uitmuntende staat zijn. En als de thermostaat eruit moet en een deel van de koelvloeistof eraf gaat, dan meteen kritisch kijken naar alle waterslangen. En zonodig vervangen.

Het brandstoffilter hoeft maar om de 60.000 km, maar als het echt nodig is. Dan de het filter loshalen, de benzineslangen voor en achter het filter afklemmen en van het filter trekken. Dan nieuwe filter monteren, klaar.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

MightyMarcel

RE: beurtje

vr dec 22, 2006 20:36

tsja, ik heb dus geen idee wanneer t filter voor t laatst vervangen is. dat zou dan bij 120k moeten zijn, stand is nu bijna 160k. kwaad zal t dus niet kunnen, denk ik.

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: beurtje

vr dec 22, 2006 23:16

Brandstoffilter van een 33 om de 20.000 km.

Dat ding zit onder de auto tegen het schutbord aan. Eerst de plastic kapjes weghalen, die met een veer geklemd zit. Vervolgens de leidingen losdraaien (onder en boven) met een steeksleutel. Dan de klem losdraaien. Denk erom dat je de nieuwe filter in de juiste richting terugzet en dat je de koperen afdichtringetjes vervangt.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: beurtje

vr dec 22, 2006 23:20

Dat-ie niet boven de 75 graden komt is volgens mij niet eng (is bij een 75 vaak ook een graad of 80-85, maar of dat bij een 33 anders is weet ik niet)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: beurtje

vr dec 22, 2006 23:36

neem het rotorkapje en dat andere ding waar ik de naam nu even niet van weet mee
kost niets en is meestal ook nog nooit vervangen

en die riem is goed op een 33, werkt dus. Anders de slopers manier, schroeven draaier erdoor heen en draaien maar (maar dat doe ik liever niet ivm de rotzooi)

luchtfilter zou ik gelijk vervangen voor een K&N inleg filter
(ik zal eens gaan zoeken, want die moet ik volgens mij nog ergens hebben liggen)

olie is idd 10w40, Ik deed altijd agip sint 2000 erin (om de max 15.000, liever nog eerder)

dan heb je ook nog remblokken rondom controleren, achter alles schoonmaken en smeren en dan het meest vergeten onderdeel is de remolie verversen, geen hond die het doet maar het moet echt binnen de 3 jaar ververst worden

meer kan ik niet zo snel verzinnen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: RE: beurtje

za dec 23, 2006 00:43

Dat-ie niet boven de 75 graden komt is volgens mij niet eng (is bij een 75 vaak ook een graad of 80-85, maar of dat bij een 33 anders is weet ik niet)
Inderdaad, en 75 graden tijdens deze buitentemperatuur lijkt me voor een 33 heel normaal.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: beurtje

za dec 23, 2006 12:05

Oliefilter is ook los te halen met een hele grote waterpomp tang
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3022
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: beurtje

zo dec 24, 2006 00:46

(lees : garage vol gereedschap, helaas wel ongesorteerd...)
Begin dat anders eens te sorteren en netjes op te bergen. Het is ff werk, maar het werkt daarna zoveel prettiger.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

Re: RE: beurtje

zo dec 24, 2006 12:10

Dat-ie niet boven de 75 graden komt is volgens mij niet eng (is bij een 75 vaak ook een graad of 80-85, maar of dat bij een 33 anders is weet ik niet)
Inderdaad, en 75 graden tijdens deze buitentemperatuur lijkt me voor een 33 heel normaal.
Ik blijf erbij dat de buitentemeperatuur geen invloed heeft op de koelwatertemperatuur. Het zal iets langer duren voordat het water zijn bedrijfstempertuur bereikt heeft, maar het zal toch echt minimaal de temp. gaan bereiken waarop de thermosstaat opent (ik dacht 83 graden begin tot 92 volledig open).

Ik weet niet of je ven plan bent een nieuwe dynamo te plaatsen, maar als het een tweedehands is, dan zou ik deze eerrst de velddiodes doormeten. Je wilt er immers van overtuigt zijn dat wat je nu plaatst wel werkt.

Let bij het vervangen van de bougies op dat er niet te veel troep in de verbrandingsruimte komt, dat is wel zo netjes....

Succes.

Speeder

Re: RE: beurtje

zo dec 24, 2006 12:13

Dat-ie niet boven de 75 graden komt is volgens mij niet eng (is bij een 75 vaak ook een graad of 80-85, maar of dat bij een 33 anders is weet ik niet)
Inderdaad, en 75 graden tijdens deze buitentemperatuur lijkt me voor een 33 heel normaal.
Ik blijf erbij dat de buitentemeperatuur geen invloed heeft op de koelwatertemperatuur. Het zal iets langer duren voordat het water zijn bedrijfstempertuur bereikt heeft, maar het zal toch echt minimaal de temp. gaan bereiken waarop de thermosstaat opent (ik dacht 83 graden begin tot 92 volledig open).

Ik weet niet of je ven plan bent een nieuwe dynamo te plaatsen, maar als het een tweedehands is, dan zou ik deze eerrst de velddiodes doormeten. Je wilt er immers van overtuigt zijn dat wat je nu plaatst wel werkt.

Let bij het vervangen van de bougies op dat er niet te veel troep in de verbrandingsruimte komt, dat is wel zo netjes....

Succes.
Hoe meet je de velddiodes door?

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: beurtje

zo dec 24, 2006 13:44

In mijn workshop manual staat dat er drie verschillende merken dynamos zijn voor een type 2, heeft elke type 3 bosch?

Heb nu eventjes haast, na de kerst kan ik het uitgebreid voor je opzoeken.

fijen kerst, ik ga me twee dagen laten verwennen bij (schoon)ouders!!!!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”