Pagina 1 van 2
Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 10:55
door Neelis
Ik heb nu een open luchtfilter op m'n 33 16v, maar die gaat eraf. Hoor van veel mensen dat het slecht is voor m'n blok. Daar heb ik een standaard luchtfilter gekocht, deze opgeknapt en ga hem binnenkort plaatsen, maar ik heb nog een vraag.
Op zit plaatje is slang nr. 15 te zien, ik vraag me af waar deze heen gaat. Ik mis nu namelijk de slang nog en wil een slang kopen en deze dan ergens heen leiden, maar ik weet niet waarheen. Ik kan een lange slang nemen en die achter de bumper plaatsen voor zo veel mogelijk frisse lucht (maar dan heb je een lange slang, dus meer weerstand). Ik kan ook een kortere slang plaatsen, waardoor hij waarschijnlijk minder frisse lucht krijgt (maar wel een kortere slang, dus minder weerstand).
Wat zouden jullie doen met de slang? Kort, lang of weglaten?
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 11:00
door alfaqv75
gaat naar je bumper toe, maar in je bumper zit geen gat
Koop dus een snoerdoorvoer ding wat in een bureau zit, maak een passend gat, doe de snoerdoorvoerputje erin en maak daaraanvast een slang, dan heb je koude lucht toevoer
een open luchtfilter is niet slecht, als je maar een goede neemt (K&N, GREEN, etc) en heb op de juiste manier gebruikt en onderhoud (dus niet schoonblazen met perslucht en dergelijke).... Maar dit is ook een eindeloze discussie, gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen, want over een 33 is al veel gezegt mbt luchtfilter en vpb
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 11:02
door Neelis
Ok, bedankt voor je tip.
In mijn ogen heeft een open filter op een non-turbo blok bijna geen invloed, maargoed daarover zijn de meningen inderdaad verdeeld.
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 11:11
door Thijs-arnhem
Je gasklep is de grootste restrictie, geloof ik. Daarom heeft een open lucht filter niet zoveel zin.
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 11:19
door alfaqv75
hoe drinken jullie het makkelijkst, uit een rietje of zonder een rietje?
met andere woorden, als de gasklep open staat wordt er lucht aangezogen, als je dit uit een beperkte ruimte moet doen of als je dit veel gemakkelijker kan doen door een open filter..........
(even warme lucht buiten beschouwing, want dat is ook een eindeloze discussie)
bovendien is deze discussie al vaak gevoerd en kwam er iemand ook met test gegevens en wat bleek, vermogen toename (2 a 3 pk, niet voelbaar dus)
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 11:20
door Steven 33
Rechts van je raditeur zit een stuk chassis. Daar zit een plastic bevestiging aan vast waar je het voorste einde van "slang 15" aan vast maakt door middel van eenslang klem. Op deze wijze wordt koelere licht in je filterhuis geleid. Het achterste einde monteer je op gelijke wijze aan de zwarte stalen filter box. De plastic bevestiging is de standaard manier. Wat gekke ouwe gerwin beschrijft kan natuurlijk ook, alleen moet je wel bereid zijn een gat in je bumper te maken.
Misschien zit het plastic bevestigingstuk er nog en hoef je alleen ffkes de diameter op te meten en een stuk standaard slang te kopen (dat wel een beetje hitte werend is, anders leid je immers warme lucht je filterhuis in).
Een andere optie, die ik nog niet zo vaak hoor is de volgende:
Je monteert idd je standaard filterhuis met de bijbehorende stadaard aanzuiging of een aanzuiging zoals gerwin die beschrijft. Ipv het standaard luchtfilter monteer je een K&N vervangingsfilter in je standaard luchthuis. Het vervangingsfilter heeft minder weerstand waardoor je blok makkelijker lucht aanzuigt, maar de aangezogen lucht is veel koeler en misschien ook wel schoner aangezien de lucht niet direct uit het motorruim komt?
(P.S.: Waarom een openlucht nu zo heel slecht is voor je blok wil ik wel eens van iemand uitgelegd krijgen......MAAR niet hier.)
Succes, Steven
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 11:25
door Alfa33
Al zou de vermogensopbrengst met een openlucht filter 0 zijn, dan heb je nog altijd het veel mooiere geluid!!

RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 11:59
door alfaqv75
wil er nog wel even iets over zeggen, als je een open luchtfilter monteerd op een auto met carbs en deze niet opnieuw afsteld, dan is het mogelijk dat je na een tijd lang volgas gereden te hebben te veel lucht hebt aangezogen en dat je kleppen verbranden...
Injectie is dus geen probleem, die regelt tot een aantal percentage toch alles bij.
Schonere en koude lucht met dicht filter? Doe je raam eens op een kiertje, hoeveel wind vang je dan al niet. Het enige is file rijden, dan voel je inderdaad minder vermogen en zuigt ie warme lucht aan, in alle andere gevallen is het onzin......
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 17:26
door Steven 33
...laten we de discussie maar niet starten Gerwin

....
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: vr dec 22, 2006 23:30
door alfaqv75
ok, ik houd me mond weer voor zover....

RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: za dec 23, 2006 17:46
door Neelis
Ander filter zit erop:
Oud:
Nieuw:
Niet merkbaar vermogen ingeleverd, sound is in de lage toeren iets minder geworden, maar dat vind ik wel goed. Heb een slang naar voren geleidt, zal een keer een foto maken van waar hij hangt.
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: za dec 23, 2006 20:14
door Gerrets
Wat is dat trouwens voor slang die rechts langs het filter naar de motor loopt?
gr Tom
Re: RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: za dec 23, 2006 20:49
door funkyflex
Je gasklep is de grootste restrictie, geloof ik. Daarom heeft een open lucht filter niet zoveel zin.
daarintegen wel heel leuk..
bij vol gas natuurlijk
ps @ tom: leiding is van je stuurbekrachtiging
Re: RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: zo dec 24, 2006 12:01
door Steven 33
Wat is dat trouwens voor slang die rechts langs het filter naar de motor loopt?
gr Tom
stuurbekrachtiging....
RE: Origineel luchtfilter 33 vraag
Geplaatst: zo dec 24, 2006 19:27
door jeroenbos
mijn 33 is met carbs en er zit nou nog een inleg mat van k&n in maar zit er aan te denken om er losse potten op te zetten van k&n
iemand hier meer ervaring mee