Pagina 1 van 2

Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 10:35
door edwinvanpoeijer
Dit is het vervolg op mijn item Motor verzopen , de motor slaat in ieder geval weer aan en
ik heb de auto dus een minuutje of 10 warm laten draaien.
Het gaat echter nog niet zo best:

Starten gaat behoorlijk goed, paar keer gas in trappen en daarna met een beetje gas starten. Een keertje extra gas en de motor loopt zei het bokkig wel stationair (+/- 600 rpm).
Even laten draaien, loopt niet mooi, schokt en het lijkt alsof er soms een cilinder niet mee doet.
Motor wordt warmer, beetje gas gegeven motor loopt ineens 1500 rpm en blijft daar draaien, ook weer schokkend en soms lijkt het alsof er een cilinder niet mee doet.
Toch even lekker laten draaien maar hij blijft hetzelfde, soms valt de motor na een tijd wel tussen de 600 - 900 rpm om daar te blijven draaien (maar niet mooi).

Motor uitgezet, dacht ik maar hij gaf nog een extra slag terwijl het contact al uit stond :? , luchtfilter opengemaakt en er kwam rook uit de recht carburateur en er licht benzine
in de luchtfilter bak.

Waarschijnlijk denk ik moet er het een en ander afgeregeld worden...normaal zou ik wel even naar Rijsbergen rijden (wanneer mijn bumpers en stoelen er weer in zitten :lol: ) maar eigenlijk
ben ik bang dat ik ergens tussen zevenbergen en rijsbergen aan de kant van de weg staat...

Hoe pak ik dit nu aan? vanuit de basis instelling proberen de motor te laten draaien en dan verder laten fine tunen of is er meer aan de hand?
Afgelopen zomer zijn al wel de ontsteking en kleppenspeling gecontrolleerd en die stonden perfect..

Wie o wie heeft het antwoord of kan mij helpen..

Eigenlijk moet de Spider voor 7 januari gekeurd worden en voor 18 Mei moet ze weer perfect in orde zijn om trouwauto te zijn :lol:

Alvast bedankt!

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 10:41
door @lfa@lgra
Hmm: de afstelling/ sychronisatie van je Carburateurs lijkt niet te deugen.

Als dat 100 % goed is: De onsteking/onstekingstijdstip al eens bekeken?? De vervroeging kan dan wel eens niet goed werken. Is ie goed gangbaar, blijft ie niet hangen en komt ie steeds weer in de rustpositie terug??

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 10:47
door edwinvanpoeijer
Ontsteking is ook door Barend gecontrolleerd (en een keer door allesandro) en staat goed, zal nog eens onder de verdeelkap kijken maar
voor zover ik weer is de vervroeging ook nog goed.

Omdat de rechter carb eerst overliep (acceleratiepomp zat vast) heb ik ze helemaal schoongemaakt, aan de instellingen heb ik niks gewijzigd dus
het zou goed kunnen dat de instelling niet goed staat maar kan dit benzine in de luchtfilterbak en nadieselen veroorzaken?

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 10:58
door Rob75
Weet je zeker dat na het schoonmaken de vlotters nog goed zijn. Lijkt er op dat er een vlotter overloopt.

Succes,

Rob

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 12:35
door edwinvanpoeijer
Jep, alles zag er nog goed uit. Het is ook niet veel benzine maar genoeg om te zien dat het een beetje nat is.
Dus niet dat het er uit stroomt.

Ik denk dat ik het beste maar weer vanuit de basis instelling de boel een klein beetje goed probeer te zetten en daarna door
iemand met metapparatuur de synchronisatie goed te laten zetten.
Ik zal ook nog even de ontsteking en bougies nalopen, aangezien het soms lijkt alsof de motor even schokt doordat een bougies niet vonkt..

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 15:25
door juultje
Edwin,

wat is er allemaal met de motor gebeurd nadat je bij mij bent geweest ? Is hij er met spuiten uit geweest ?
Klinkt alsof de synchronisatie niet goed is of de gasklep staat bij stationair al te ver open. Controleer inderdaad even goed of de vlotter niet blijft hangen (komt ook nogal eens voor na de/montage)

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 15:35
door edwinvanpoeijer
Ik denk dat het probleem is ontstaan toen de auto met de hogedruk helemaal is schoongespoten.
Er zat over rotzooi tussen, dus ook tussen de heveltjes van de carburateurs, daardoor stroomde denk ik 1 van de carburateurs over.
Hij liep toen ook niet fatsoenlijk meer maar dat kan natuurlijk door het probleem met het acceleratiepomp heveltje.
Daarna heb ik de carbs er helemaal vanaf gehaald, dus waarschijnlijk moet alles opnieuw afgesteld worden, ik hoor net van Sander dat ie woensdag wel even wil kijken.

Het andere probleem is dat ik er net achterkom dat het steuntje van het asje van de vlotter is afgebroken, zat al een scheurtje in denk ik want ik zou het anders niet weten
hoe dit is gekomen. Ik kwam hier achter omdat ik de vlotterstand wilde controleren (wie weet me trouwens te vertellen hoe je dit meet?).
Dus dat is een serieus probleem.... heb nu wel het steuntje weten te repareren zodat de vlotter weer vasthangt maar of dat nu de beste oplossing is? In ieder geval denk ik wel de goedkoopste :oops:

Ik schroef zometeen de vlotters er weer op en dan wacht ik tot woensdag Sander is langsgeweest, dan kijken we samen wat er aan de hand is, maar idd de afstelling zal er wel aardig naast staan.

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: wo dec 20, 2006 19:04
door edwinvanpoeijer
Ok, vandaag samen met Sander gekeken naar de Spider:

- Gasklep stond te ver open.
Gasklep weer afgesteld, dit was waarschijnlijk ook de oorzaak van het te lage vacuum wat Sander gemeten had.

- Motor komt slecht op temperatuur.
Thermostaat is defect, nieuwe kopen en monteren, de motor komt dan ook beter op temperatuur en zal sneller fatsoenlijk stationair draaien.

- Bij stationair komt er op de duur wat benzine in de luchtfilterbak.
Vermoeden is dat de benzine druk te hoog is (was ook al het idee wat Andretti had).Bij hogere toeren/snelheid is er niks aan de hand.
Dit klopt ook wel met mijn bevindingen dat bij lage snelheid/stilstaan er een benzinelucht hangt (ook in de auto) en bij hoge niet en kan ook weleens de
oorzaak zijn van het inhouden bij het intrappen van het gaspedaal. Als ik de 2e keer intrap (op de snelweg) dan accelereerd de auto goed, bij de eerste keer intrappen houd ie een beetje in.

Dus, hoe los ik dit op?
Volgens mij heb ik 2 benzinepompen, een opvoerpomp in de tank en de hoofdpomp.
* Kan ik de auto alleen op de opvoerpomp laten draaien?
* Moet ik de bestaande pomp vervangen door een van een carburateurversie (en m eteen de retourleiding laten vervallen, scheelt weer een hoop slangen).
- Drukregelaar plaatsen?

Wat is volgens jullie de beste maar ook de betaalbaarste methode?

Sander, in ieder geval hardstikke bedankt voor de hulp!! :D :thumbs:

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: wo dec 20, 2006 20:14
door Andretti Molletti
Ik denk dat je het beste die pompen kan vervangen door:

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2760

en idd de retour dichtgooien...
Of je nog een drukregelaar nodig hebt is simpel te testen: pomp spanning geven en dan moet het tokke tokke (zo noemen ze die pompen nou eenmaal bij ons ;) ) stoppen nadat de carbs gevuld zijn, dus de vlotter sluit dan goed af en kan de druk weerstaan.

Re: RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt n

Geplaatst: wo dec 20, 2006 20:16
door Andretti Molletti
Het andere probleem is dat ik er net achterkom dat het steuntje van het asje van de vlotter is afgebroken, zat al een scheurtje in denk ik want ik zou het anders niet weten
hoe dit is gekomen. Ik kwam hier achter omdat ik de vlotterstand wilde controleren (wie weet me trouwens te vertellen hoe je dit meet?).
Dus dat is een serieus probleem.... heb nu wel het steuntje weten te repareren zodat de vlotter weer vasthangt maar of dat nu de beste oplossing is? In ieder geval denk ik wel de goedkoopste :oops:

.
heb je een carburateurdekseltje nodig?? en zo ja van welk type? Ik heb wel wat reserve spul liggen....

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: wo dec 20, 2006 20:41
door edwinvanpoeijer
Het vlottersteuntje is opgelost :lol: , een heeeeel klein gaatje geboord en daarna met een heeele kleine tap schroefdraad getapt.Daarna met een klein schroefje
het afgebroken stuk vastgezet, dus zit weer perfect :)

In ieder geval bedankt :)

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: zo dec 24, 2006 13:56
door edwinvanpoeijer
Heb net nog even in de technical manual zitten snuffelen van de Spica injectie en inderdaad zijn er volgens mij geen aanpassingen gedaan aan het benzinefilter (dus geen druk regeling of een slecht ingestelde?).

Ze dachten het op te kunnen lossen door de benzinetoevoer en de retourleiding aan elkaar te koppelen en daarop een aftakking te maken naar de carbs. Ik denk dat ze zo de druk minder
dachten te maken. In principe zal er wel wat minder druk zijn maar de drukval is niet genoeg.Als de vlotters dicht gaan dan zal de druk op de carbs gewoon de pomp druk zijn.

De hoofdpomp bij het spica systeem heeft een druk van minimaal 16 psi , volgens mij las ik ergens iets dat de druk voor dell orto zo rond de 2.5 - 3 psi moest liggen.

De opvoerpomp die in de tank zit moet trouwens minimaal 3.5 psi geven volgens de technische manual.
Misschien dat ik eens probeer om de auto alleen op de opvoerpomp te laten draaien om te kijken of dit beter is.

Er zal in de heel nabije toekomst in ieder geval een goede brandstofpomp worden gemonteerd, ik neem nl aan dat alles op de opvoerpomp laten draaien niet mogelijk is?

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: zo dec 24, 2006 14:26
door bralfa
Zou theoretisch moeten kunnen. Het verschil tussen een pomp voor injectie en een pomp voor carbs blijf je echter wel houden.

Een pomp geschikt voor carbs die is dusdanig gemaakt dat deze afslaat als de maximum druk berijkt is. Een injectie pomp niet.

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: ma dec 25, 2006 09:29
door edwinvanpoeijer
Klopy, ik wil het dan vooral even proberen om te kijken of de carbs dan geen benzine lekken bij stationair.
Ik laat de retourleiding even zitten dus de pomp kan geen te hoge druk opbouwen of vastslaan.

Mocht het verschil uitmaken dan weet ik in ieder geval dat het beetje benzine wat steeds in de luchtfilterbak ligt komt door een te hoge brandstofdruk.

RE: Spider 2.0 + DellOrto slecht stationair + diestelt na?

Geplaatst: di dec 26, 2006 11:34
door Alessandro
Okay, zie je wel, 'we' komen er wel! 8)