Pagina 1 van 2

Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: ma dec 11, 2006 23:21
door cuoresportivo33
Weet iemand hoe koudestartverrijking werkt?

Gaat het toerental omhoog doordat er meer wordt ingespoten, in combinatie met meer lucht? Of wordt er juist bij eenzelfde hoeveelheid inspuiting, minder zuurstof toegevoegd?

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: ma dec 11, 2006 23:49
door tommie
meer brandstof, zelfde lucht

net als bij je ouderwetse handchocke, je geeft m meer brandstof met dezelfde hoeveelheid lucht

Re: RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 00:00
door Speeder
meer brandstof, zelfde lucht

net als bij je ouderwetse handchocke, je geeft m meer brandstof met dezelfde hoeveelheid lucht
In het geval van zijn 16V meet het MMS dus met de temperatuursensor op het blok de temperatuur en zal ie aan de hand daarvan bij koude start meer injecteren. Right? Wat ik me dan nog afvraag: bij een 8V heb je op het gasklephuis nog een extra device zitten die de luchttoevoer regelt. Is het zo dat er meer geinjecteerd word, of is het zo dat dit device ervoor zocht dat er minder lucht bij komt? En hoe zit dit bij een 16V?

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 00:26
door Andretti Molletti
Heren (studenten?) ...

Koude start... warme motor... vollast...

Alle belastingstoestanden draait een benzine motor op een kwaliteits mengsel, en niet op kwantiteit. (behalve Direct ingespoten benzine dan).

Dat betekend dat je een mengselverhouding wilt van tussen de 1:12 en 1:15 ongeveer, en daar laat je meer of minder van de motor instromen door gas te geven...
Het toerental wordt dus bepaald door de hoeveelheid mengsel dat de motor ingaat...

Een motor loopt niet op lucht en ook niet op benzine..alleen op de juiste mengselverhoduing daarvan!!

Een diesel daar en tegen loopt op immer een maximale luchtvulling en het afgegeven vermogen wordt bepaald door de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt, een kwantiteits regeling dus.


Een koudstartverrijking kan dus op verschillende manieren werken, maar het komt er op neer dat de temperatuur van de motor gemeten wordt, er een voorziening is die het toerental verhoogt door meer lucht toe te laten om de gasklep heen en iets wat ervoor zorgt dat er dan uiteraard bijpassend een hoeveelheid benzine ingespoten wordt!

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 00:54
door yuri 75 V6
Als je er alleen meer benzine in zou kieperen, zou het zaakje verzuipen natuurlijk.

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 11:48
door cuoresportivo33
Dus Andretti,

Wanneer ik het goed begrijp, kan mijn kwakkelende stationairloop bij koude motor (geen verrijking) ook een gevolg zijn van een versleten LMM. Mijn temperatuursensor is reeds vervangen, en ook mijn stationair regelmotor zie ik bewegen wanneer ik deze eraf haal, en de auto probeer te starten.

Wanneer de LMM dus denkt dat er meer lucht binnenkomt dat werkelijk het geval is, zal deze dus teveel brandstof erbij injecteren, wat als gevolg heeft dat het toerental inzakt.

Wanneer ik de stekker van de stationairmotor aftrek gaat het toerental wel omhoog. Is dit te verklaren omdat het MMS dan een standaard hoeveelheid brandstof gaat inspuiten, of omdat er meer lucht bij het te rijke mengsel komt, waardoor de mengverhouding beter wordt?

Re: RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 15:14
door tommie
Heren (studenten?) ...

Koude start... warme motor... vollast...

Alle belastingstoestanden draait een benzine motor op een kwaliteits mengsel, en niet op kwantiteit. (behalve Direct ingespoten benzine dan).

Dat betekend dat je een mengselverhouding wilt van tussen de 1:12 en 1:15 ongeveer, en daar laat je meer of minder van de motor instromen door gas te geven...
Het toerental wordt dus bepaald door de hoeveelheid mengsel dat de motor ingaat...

Een motor loopt niet op lucht en ook niet op benzine..alleen op de juiste mengselverhoduing daarvan!!

Een diesel daar en tegen loopt op immer een maximale luchtvulling en het afgegeven vermogen wordt bepaald door de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt, een kwantiteits regeling dus.


Een koudstartverrijking kan dus op verschillende manieren werken, maar het komt er op neer dat de temperatuur van de motor gemeten wordt, er een voorziening is die het toerental verhoogt door meer lucht toe te laten om de gasklep heen en iets wat ervoor zorgt dat er dan uiteraard bijpassend een hoeveelheid benzine ingespoten wordt!

student inderdaad.. denk ik eens vol overtuiging te antwoorden, grandioos fout! nouja, ik weet nu ook in ieder geval hoe het zit ;) bedankt voor de kloppende uitleg :)

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 17:55
door alfaqv75
ok

hoe zit het met de waarde van je lambda, aan de hand van dat getal kunnen we wat gaan concluderen

om te beginnen, co uitstoot wordt gevormd door een zuurstof tekort:

1. lambda is goed, dan is de verbranding niet optimaal (slechte bougie's, vervuilde injectoren, etc)

2. Lambda is niet goed, dus te rijk mengsel, dus de hele verbranding kamer krijgt te weinig lucht (de verhouding lucht benzine is niet optimaal)

Re: RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 18:23
door Andretti Molletti
ok

hoe zit het met de waarde van je lambda, aan de hand van dat getal kunnen we wat gaan concluderen

om te beginnen, co uitstoot wordt gevormd door een zuurstof tekort:

1. lambda is goed, dan is de verbranding niet optimaal (slechte bougie's, vervuilde injectoren, etc)

2. Lambda is niet goed, dus te rijk mengsel, dus de hele verbranding kamer krijgt te weinig lucht (de verhouding lucht benzine is niet optimaal)
Start ff een ander topic want dat is hier nvt, doch mogelijk wel leerzaam...

Re: RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 18:31
door Andretti Molletti
Dus Andretti,

Wanneer ik het goed begrijp, kan mijn kwakkelende stationairloop bij koude motor (geen verrijking) ook een gevolg zijn van een versleten LMM. Mijn temperatuursensor is reeds vervangen, en ook mijn stationair regelmotor zie ik bewegen wanneer ik deze eraf haal, en de auto probeer te starten.

Wanneer de LMM dus denkt dat er meer lucht binnenkomt dat werkelijk het geval is, zal deze dus teveel brandstof erbij injecteren, wat als gevolg heeft dat het toerental inzakt.
Dat zou dan koud en warm beroerd lopen tot gevolg hebben.
Wanneer ik de stekker van de stationairmotor aftrek gaat het toerental wel omhoog. Is dit te verklaren omdat het MMS dan een standaard hoeveelheid brandstof gaat inspuiten, of omdat er meer lucht bij het te rijke mengsel komt, waardoor de mengverhouding beter wordt?
Dit komt omdat de stationairtoerentalregelklep een vaste postitie inneemt en blijkbaar meer lucht doorlaat...
De LMM meet dat en spuit bijbehorend in dus je toerental stijgt en je mengsel blijft ok...



Berekening inspuithoeveelheid:

er zijn een aantal parameters die de inspuithoeveelheid bepalen, te weten:

Luchthoeveelheid + luchttemperatuur = de luchtmassa.
Deze wordt domweg door 14,7 gedeeld en je hebt de inspuithoeveelheid ..we noemen dit Lambda 0

Daarnaast heb je afwijkingen van Lambda ) zoals koudstart.
De motortempsensor geeft een correctiefactor als de motor te koud is. Dus bv 10 graden, correctiefactor x3

Bij een koude motor (10C) wordt de inspuithoeveelheid dus Lambda 0 x 3 = 3 x zoveel inspuiten als bij bedrijfswarme motor

Ook acceleratie kan een correctie factor op Lambda 0 geven, vollast geeft bv x1,8 ... dus plankgas geeft Lambda 0 x 1,8.
etc etc

We hebben dus een Lambda 0 afhankelijk van de inkomende massa vd lucht...
EN een correctiefactor afhankelijk van de gewenste Lambda.

Hiermee is alles te verklaren cq te beredeneren.

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 19:46
door mafkees
jaja :?

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 20:02
door Speeder
Leuk topic. We leren de algemene werking op school natuurlijk wel, maar het is leuker om het nu aan de praktijk te toetsen. Waar het mij dus om gaat is dat ik precies weet hoe het systeem werkt dat op de 16V zit, de specifieke actuatoren/sensoren zegmaar...

Re: RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 20:21
door Andretti Molletti
jaja :?
Whats up gekke kees??
:lol:

Re: RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 20:21
door Andretti Molletti
Leuk topic. We leren de algemene werking op school natuurlijk wel, maar het is leuker om het nu aan de praktijk te toetsen. Waar het mij dus om gaat is dat ik precies weet hoe het systeem werkt dat op de 16V zit, de specifieke actuatoren/sensoren zegmaar...
kom op dan volgende vraag ;)

RE: Hoe werkt koudestartverrijking?

Geplaatst: di dec 12, 2006 21:35
door Rob75
Niet om anderen tegen het hoofd te storen, maar even een eenvoudige schets van de stationairregeling bij een 16v boxer met ML 4.1 Motronic.

De gasklep staat bij stationair toerental dicht. Daarvoor is er de luchtomloopregelklep. Deze bepaalt de hoeveelheid lucht die nodig is om het stationair toerental af te regelen. Dit lijkt een beetje op de ouderwetse stationairstelschroef op een carburateur. Draai deze in en de gasklep opent zich meer.

Daarnaast worden de sensoren voor motortemperatuur (koelvloeistof) en inlaatluchttemperatuur (in luchtmeter) gebruikt om het mengsel voor temperatuur te corrigeren. Ofwel de chokefunctie. Wanneer de motor op temperatuur komt gaat de lambdasonde ook nog meespelen.

De laatste vraag over sensoren en actuatoren:

sensoren: motortemperatuur, inlaatluchttemperatuur, lambdasensor en bdp sensor (toerental)
actuatoren: luchtomloopregelklep, inspuitventielen.

Als ik iets vergeet dan hoor ik het graag.

Groet,

Rob