Pagina 1 van 3
Verlagen 75 door verstellen torsies , Gelukt!!
Geplaatst: za dec 09, 2006 16:59
door Beezztie
Ik meen begrepen te hebben dat je de wagen in stapjes van 1,5 mm kunt verstellen door de torsie zowel voor als achter te verdraaien. Heb dit geprobeerd, doel was ca. 1 cm lager en dus 7 tandjes verstellen. Zowel voor als achter dezelfde kant op, aan de linkerkant tegen de klok in en aan de rechterkant met de klok mee. Jammer dus, staat nu veel te laag. Waarschijnlijk heb ik voor toch een tandje meer gepakt dan achter..
Toch maar een garage opzoeken die dit vaken gedaan heeft, bummer!
(de staven kwamen wel makkelijk los, dat viel dan weer mee)
RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt..
Geplaatst: za dec 09, 2006 17:09
door aralfa
een auto is nooit te laag

foto ?

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt..
Geplaatst: za dec 09, 2006 17:10
door yuri 75 V6
Heb je de originel posities gemerkt? Anders is het echt KTU om het weer recht te zetten...
Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt
Geplaatst: za dec 09, 2006 17:33
door Beezztie
Heb je de originel posities gemerkt? Anders is het echt KTU om het weer recht te zetten...
Ja, heb ik gedaan, stonden ook al markeringen op vanuit de fabriek.
Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt
Geplaatst: za dec 09, 2006 18:03
door Speeder
Heb je de originel posities gemerkt? Anders is het echt KTU om het weer recht te zetten...
Ja, heb ik gedaan, stonden ook al markeringen op vanuit de fabriek.
Nou, dan ben je toch goed bezig geweest! Gewoon even door proberen man

Dat ie niet in 1x op de juiste hoogte staat kan gebeuren, gewoon weer terug naar de markeringen draaien en inschatten wat het wel moet zijn... Het ergste heb je al gehad.
RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt..
Geplaatst: za dec 09, 2006 18:55
door Alessandro
De auto staat nu veel te laag zeg je, en je zegt dat je links tegen de klok in hebt gedraait en dus rechts met de klok mee.
a) als dit is gezien van achter uit de auto, gekeken naar voor, dan zou de auto 1 cm omhoog gekomen moeten zijn. Mogelijk de arm voor toch een tandje meer/ minder verdraait (tis maar hoe je het bekijkt) en daardoor heb je de auto weer 5,5 cm verlaagd. Totaal resultaat: +/- 4,5 cm verlaging.
b) als gezien van voor de auto, dan heb je de auto dus wel 1 cm verlaagd, maar dus blijkbaar ook nog een extra tandje voor verzet. totaal resultaat +/- 6,5cm verlaging.
Dus in het eerste geval enkel de arm voor één tandje verzetten. Het spreekt voor zich welke kant op.
In het tweede geval moet je de hele operatie op nieuw doen/ 14 tandjes de ander kant op dan je eerst heb gedaan, enz.
Je bent op de goede weg man! Gewoon goed nadenken en nog een keertje 'proberen'. Ik schrijf het tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het nu dus gewoon gedoemd om wel te lukken!

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt..
Geplaatst: za dec 09, 2006 20:04
door AlfettaOwner
Ff terug naar fabrieksinstelling (zowel voor als achter duidelijk zichtbaar) en wer overnieuw beginnen.
Spaar je de kosten van een garage uit!!
Succes het moet lukken

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt..
Geplaatst: za dec 09, 2006 21:34
door Andretti Molletti
Ik weet niet hoe jullie sleutelen, maar het volgende moet ik toch wel even kwijt..
Als ik een transaxle verlaag dan hang ik voordat de torsie eruit ga de onderste draagarm dus los, zonder de fusee eraan.
Op dat moment werk ik op bokjes en kan ik de hoogte ve vast punt vd draagarm tot de grond meten.
Stel al dat rekenwerk is gelukt en ik verdraai de juiste hoeveelheid achter en voor links en rechtsom etc etc..
Daarna hang ik de boel weer terug natuurlijk en schroef ik de draagarm aan de carr.
Nu komt het... ik meet simpel de hoogte van de draagarm tov grond weer op en dat is nu veranderd met de totale hoogte verandering die ik straks afgebouwd krijg... dus... simpeler kan je het niet controleren en voordat ik alles afbouw weet ik dus al of mijn sleutelwerk geslaagd is..
Ben ik nu zo uniek dat ik het zo doe??? of......

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt
Geplaatst: za dec 09, 2006 23:21
door Beezztie
Ik weet niet hoe jullie sleutelen, maar het volgende moet ik toch wel even kwijt..
Als ik een transaxle verlaag dan hang ik voordat de torsie eruit ga de onderste draagarm dus los, zonder de fusee eraan.
Op dat moment werk ik op bokjes en kan ik de hoogte ve vast punt vd draagarm tot de grond meten.
Stel al dat rekenwerk is gelukt en ik verdraai de juiste hoeveelheid achter en voor links en rechtsom etc etc..
Daarna hang ik de boel weer terug natuurlijk en schroef ik de draagarm aan de carr.
Nu komt het... ik meet simpel de hoogte van de draagarm tov grond weer op en dat is nu veranderd met de totale hoogte verandering die ik straks afgebouwd krijg... dus... simpeler kan je het niet controleren en voordat ik alles afbouw weet ik dus al of mijn sleutelwerk geslaagd is..
Ben ik nu zo uniek dat ik het zo doe??? of......

Uhmm, durf het bijna niet te vragen maar wat is de onderste fusee en hoe maak ik die los? (heb wel het handboek van Alfa maar da's in het Engels, komt geen fusee in voor..)
Ik denk idd dat ik voor een tandje extra heb verzet maar dat komt omdat ik de draagarm niet verder naar onder kan krijgen. Daarvoor moet waarschijnlijk die fusee los? (en de stuurstag ook denk ik?)
RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt..
Geplaatst: za dec 09, 2006 23:31
door jef 75
onderste fusee is volgens mij degene die met 2 dikke bouten door je chassis zit onderaan vooraan de torsiestang
Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt
Geplaatst: za dec 09, 2006 23:35
door Beezztie
De auto staat nu veel te laag zeg je, en je zegt dat je links tegen de klok in hebt gedraait en dus rechts met de klok mee.
a) als dit is gezien van achter uit de auto, gekeken naar voor, dan zou de auto 1 cm omhoog gekomen moeten zijn. Mogelijk de arm voor toch een tandje meer/ minder verdraait (tis maar hoe je het bekijkt) en daardoor heb je de auto weer 5,5 cm verlaagd. Totaal resultaat: +/- 4,5 cm verlaging.
b) als gezien van voor de auto, dan heb je de auto dus wel 1 cm verlaagd, maar dus blijkbaar ook nog een extra tandje voor verzet. totaal resultaat +/- 6,5cm verlaging.
Dus in het eerste geval enkel de arm voor één tandje verzetten. Het spreekt voor zich welke kant op.
In het tweede geval moet je de hele operatie op nieuw doen/ 14 tandjes de ander kant op dan je eerst heb gedaan, enz.
Je bent op de goede weg man! Gewoon goed nadenken en nog een keertje 'proberen'. Ik schrijf het tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het nu dus gewoon gedoemd om wel te lukken!

Het is gezien van achter de auto. Dus om hem ca. 1 cm omlaag te krijgen zou ik de linker staaf tov de standaard instelling juist met de klok mee moeten draaien? En dan inderdaad zowel voor als achter dezelfde kant op?
Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt
Geplaatst: za dec 09, 2006 23:39
door Graffiaturo
onderste fusee is volgens mij degene die met 2 dikke bouten door je chassis zit onderaan vooraan de torsiestang
bijna goed

das je draagarm
aan de andere kant, dus in de punt, zit de fuseekogel, de onderste dan he

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt
Geplaatst: za dec 09, 2006 23:40
door jef 75
onderste fusee is volgens mij degene die met 2 dikke bouten door je chassis zit onderaan vooraan de torsiestang
bijna goed

das je draagarm
aan de andere kant, dus in de punt, zit de fuseekogel, de onderste dan he

Voila teamwork

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt
Geplaatst: za dec 09, 2006 23:41
door Beezztie
onderste fusee is volgens mij degene die met 2 dikke bouten door je chassis zit onderaan vooraan de torsiestang
bijna goed

das je draagarm
aan de andere kant, dus in de punt, zit de fuseekogel, de onderste dan he

Dat dacht ik al. Is dat een kwestie van een moertje losdraaien? (in de werkplaats manual moet je een of ander speciaal gereedschap onder de onderste draagarm zetten, of is dat alleen maar om de arm te ondersteunen?
RE: Verlagen 75 door verstellen torsies , poging mislukt..
Geplaatst: za dec 09, 2006 23:43
door Graffiaturo
moertje losdraaien en dan met 2 hamers de kogel lostikken
zware hamer aan de achterkant laten dragen en dan tikken, schrikt hij zo los