Pagina 1 van 1

startprobleem 147 jtd

Geplaatst: vr dec 08, 2006 17:38
door TurboMarc
Het is een turbo, maar ik heb niet veel verstand van diesels #-o

De 147 jtd van mijn vrouw heeft soms startproblemen. Dit doet zich voor als hij warm is en ong 15-30 min stil heeft gestaan.
Als je dan wilt starten, is het net of hij op 2/3 poten loopt. Hij slaat dan ook vanzelf af.
Na 2 of 3 keer starten doet hij het gewoon. De tester geeft geen storing aan op de gloeispiralen :?

Iemand een idee waar het probleem zit :?:

Alvast bedankt,

Marc

RE: startprobleem 147 jtd

Geplaatst: vr dec 08, 2006 17:48
door frankalfa
Niet dat ik verstand heb van diesels :wink: maar kan het zijn dat ie brandstofdruk verliest?
Als je bljjft doorstarten loopt ie dan na enkele seconden wel gewoon op 4 pitten?
Suc6, grtz, fRank
Ps dat ie steeds vanzelf afslaat is niet handig, zeker als je rechtdoor wilt...(vrij naar Herman Finkers... :lol: )

RE: startprobleem 147 jtd

Geplaatst: vr dec 08, 2006 18:18
door TurboMarc
Even lid worden van de bond van doorstarters :wink:
Doorstarten heb ik niet geprobeerd...

Ik zal proberen de sleutels van haar af te pikken, dan ga ik dit weekend wel even JTD'en (met squadra chip)

RE: startprobleem 147 jtd

Geplaatst: vr dec 08, 2006 18:34
door Andretti Molletti
Doorstarten heeft mi geen zin.
Een JTD werkt als een modern benzine inspuitsysteem maar dan zonder vonk.
Enige mogelijkheid is dus dat een injector niet goed functioneerd.
Er zijn twee mogelijkheden:
Elektrisch, welke makkelijk te controleren is door een proefLEDje over de injector te schakelen en te zien of deze wordt aangestuurd tijdens de koude start.
Mechanisch: lekverliezen meten door de retourslangetjes van de injector los te koppelen en daaraan 4 slangetjes maken van minimaal 50cm en deze omhoog zetten. Tevens de andere kant vd retour afstoppen anders kan je naar de stomerij. Je kan dan starten en kijken of alle injectors gelijke hoeveelheid diesel retour gooien. Een lekkende injector geeft minder retour, een niet goed aangestuurde meer. Verstandig is wel even te kijken welke kleur rook er uit de uitlaat komt als i slecht start en evt te onderzoeken welke injector niet mee doet bij een slechte start.
Voorgloeien is in principe niet nodig bij dit weer/temperatuur.

Heel andere invalshoek is een hangend EGR systeem wat vervuild is en dus onegwenst uitlaatgas teruggooid tijdes stationair.