Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

Versnellingsbak 75TS lagerproblemen?

wo dec 06, 2006 09:41

De bak die ik afgelopen zaterdag heb geplaatst baart mij zorgen.
Op de uitgaande assen van het differentieel zit speling. Met de assen en de schijven gemonteerd kun je de schijf zichtbaar bewegen.
Ook lijkt het ingaande lager van de bak niet meer fris. Bij starten en stoppen van de motor (met koppeling niet bediend) komt er ter hoogte van overgang koppelingshuis/versnellingsbak een rammelend geluid naar buiten. Met ingetrapte koppeling niet. Druklager, groep en plaat zijn OK. Olie is vervangen.

Iemand een suggestie. Zou eigenlijk een enorm frisse bak moeten zijn (25.000 km)
Bak schakelt prima en ik hoor (nog) geen bijgeluiden tijdens rijden. Ook geen lekkages.

Groet

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Versnellingsbak 75TS lagerproblemen?

wo dec 06, 2006 09:45

Waarschijnlijk geen lagerprobleem. Maar teveel lager- / tandspeling...

Dus de bak kan best gedaan zijn.... maar niet op de juiste wijze. :oops:
Shut up and ride!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 06, 2006 09:46

als je een rammelend geluid hoort bij koppeling los maar met de koppeling ingetrapt niet dan is m.i. het druklager niet fris.
Als je zeker weet dat je druklager goed (nieuw) is dan zou het nog een hoofdlager kunnen zijn maar dat gebeurd niet zo vaak.

Die speling op je assen komt waarschijnlijk door een versleten diff.

Waar heb je die versn.bak vandaan en hoe kom je aan de km/stand???
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 06, 2006 12:03

De bak komt via een omweg van een belgische 75TS die na een ongeval is gestald en daarvoor zeer weinig bereden is door een oude man. Man is een poosje later overleden (niet door ongeval)
De laatste keuringsdocumenten met daarop km.stand heb ik bij de bak gehad. De verkoper vertrouw ik volledig. Hij heeft zelf de frisse motor gehouden en de rest in delen verkocht.

Druklager is nieuw en netjes gemonteerd met vet. Hoor ook geen typische druklager geluiden. Het is alleen als de motor gestart en gestopt wordt en dus even wat onregelmatig rond gaat.

Merk wel een verschil in bochtgedrag met deze bak en mijn oude bak (150.000km). Beide met sper. Lijkt alsof ik wat meer doorslag van wielen heb in de bocht nu.
Ben leek op gebied van sper dus dat zou wat mij betreft ook kunnen betekenen dat mijn oude bak versleten was en deze goed of juist andersom. Ik weet het niet

Eric

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Versnellingsbak 75TS lagerproblemen?

wo dec 06, 2006 12:10

De bak komt via een omweg van een belgische 75TS die na een ongeval is gestald en daarvoor zeer weinig bereden is door een oude man. Man is een poosje later overleden (niet door ongeval)
De laatste keuringsdocumenten met daarop km.stand heb ik bij de bak gehad. De verkoper vertrouw ik volledig. Hij heeft zelf de frisse motor gehouden en de rest in delen verkocht.

Druklager is nieuw en netjes gemonteerd met vet. Hoor ook geen typische druklager geluiden. Het is alleen als de motor gestart en gestopt wordt en dus even wat onregelmatig rond gaat.

Eric
Eric, die ratel bij start/stop is toch min of meer normaal..?? Ik heb nooit anders geweten dan dat dit bij alle transaxle's was... :?
Is mi (tandwiel??)speling die door het wegvallen van de aandrijving van de motor (bij stilzetten dan he :wink: ) te voorschijn komt.
Iow niks om je druk over te maken?
De speling op de diff heb ik geen idee van>heb het bij mn eigen transaxles nog nooit opgemerkt.
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 06, 2006 12:31

De auto waarover gesproken was een groene TS ??, verhaal komt me bekent voor nml

Is volgens mij van een maatje van me geweest, had hem gekocht voor de onderdelen, auto had iets van een 34000 km gelopen toen,
had flinke voorschade, motor was niet geraakt, eigenaar reed er soms maar 1200 km per jaar mee maar ging wel elke week tanken :wink:

Misschien een klap gehad door de aandrijfas met ongeluk en daardoor lagerschade in de bak ?
trasforma il meglio in massimo

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 06, 2006 12:46

oke,

druklager monteren met vet? Heb je geen last van slippende kopeplingsplaten dan? (doordat het vet op de plaat terecht komt?)

wat betreft dat ratelende geluid: dat hoort niet bij een frisse bak (en ik heb er maar 1 gehad die het wel deed, die bak was niet meer fris..) weet je zeker dat het geluid van de bak komt en niet van de uitlaat die tegen de remklauw klappert??? Of een losliggende bakrubber??

Ik kan mij haast niet voorstellen dat als er een lager van de bak niet meer fris is, dat je het geluid alleen bij starten en afzetten van de motor hoort........ maar dat is mijn mening.

Zet anders de 75 even op 4 bokken of een brug en laat dan iemand anders de 75 starten en afzetten terwijl jij bij de versn.bak luistert....

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 06, 2006 13:01

@ Ravado

Da's precies wat we gedaan hebben, op de brug en het geluid is duidelijk te traceren. Absoluut geen uitlaat of bakrubber.
Dat vet is aangebracht volgens het werkplaatshandboek alleen op de as waarover het druklager zich beweegt en een beetje aan de gaffel.
Absoluut geen vet op de drukgroep cq plaat.

@ Guilia Bianca

Bak komt uit Almelo en is zeer waarschijnlijk die waar jij dat verhaal van kent en dus eigenlijk ook bevestigd.

Eric

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 06, 2006 13:05

@ Ravado

Da's precies wat we gedaan hebben, op de brug en het geluid is duidelijk te traceren. Absoluut geen uitlaat of bakrubber.
Dat vet is aangebracht volgens het werkplaatshandboek alleen op de as waarover het druklager zich beweegt en een beetje aan de gaffel.
Absoluut geen vet op de drukgroep cq plaat.

@ Guilia Bianca

Bak komt uit Almelo en is zeer waarschijnlijk die waar jij dat verhaal van kent en dus eigenlijk ook bevestigd.

Eric
oke duidelijk, beetje vet op de as dus.... Je bent er dus zeker van dat het geluid uit de bak komt.... Gezien je verhaal van de speling op de aandrijfassen denk ik dat het geluid ook hier vandaan komt. Om zeker te zijn van het feit dat het allemaal goed zit (of niet) moet de bak los....
De speling die jij benoemt hoort zeker niet op een transaxle....

T is wel lullig voor je.... je verwacht een goede bak met weinig km's en dan heb je dit...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 06, 2006 13:12

Als je de bak in zijn eerste versnelling zet, heb je dan veel keuzemogelijkheden (maw is er veel ruimte).
Als je dan de koppeling laat opkomen en je hebt heel je handpalm (zachtjes) op de bovenkant van je pook, voel je hem dan bewegen (meer dan 0,5 cm).
Zo nee dan zit volgens mij je primaire as nog goed vast, secundaire as weet ik niet.
Beweegt ie wel dan zit de borgingsmoer los van de primaire as.

Waarom laat je de bak niet even zakken om erin te kijken?
Ik ken iemand die doet dat zo.

En dat geratel komt mij ook wel bekend voor.
Soms is het er soms ook niet. Vooral als de bak warm is en de olie dun.

R11i

wo dec 06, 2006 14:07

En dat geratel komt mij ook wel bekend voor.
Soms is het er soms ook niet. Vooral als de bak warm is en de olie dun.
Ik zat me al af te vragen wat het was, iid bij warme motor zet ik hem af en hoor je hem af en toe ratelen..
Maar is dit nu bak of diff?

Ralph.

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 06, 2006 14:15

Wordt een interessant topic!

Had nog geen reaktie op deze vraag:

Merk wel een verschil in bochtgedrag met deze bak en mijn oude bak (150.000km). Beide met sper. Lijkt alsof ik wat meer doorslag van wielen heb in de bocht nu.
Ben leek op gebied van sper dus dat zou wat mij betreft ook kunnen betekenen dat mijn oude bak versleten was en deze goed of juist andersom. Ik weet het niet

Roy PB

Eric

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 06, 2006 14:42

Roy PB

Eric
meer doorslag zegt , nog, niet zoveel.... welk wiel spint door? binnenst of buitenste?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 06, 2006 14:46

Roy PB

Eric
Als ik dit lees zou ik zeggen, dat je huidige diff minder sper heeft/ verder versleten is, dan je oude diff. Praten we nu over een diff/ bak met 35000 km vanaf nieuw of over een bak met 35000 km na 'revisie'? (waarbij het diff dus niet zo goed meer is)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 06, 2006 15:01

35000 km vanaf nieuw

Oude bak was dus kennelijk beter Shit

Eric

Terug naar “Algemene Technische vragen”