Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member

Accuprobleem 75 1.8 IE

di dec 05, 2006 11:56

Beste mensen

Ik heb een groot elektrisch probleem met mn 75 imola
Namelijk mijn accu word leeggetrokken
Wat o wat kan dit zijn?
Mijn dynamo laad de accu gewoon op, maar na een dag niet gereden is mij accu weer leeg, (nee ik laat niets aanstaan, licht aanjager of iets dergelijks)

Graag suggesties wat ik na kan gaan, stationair lopend meet ik op de accupolen boven de 13 volt dus hij laad op?

Iemand die me kan helpen?
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Accuprobleem 75 1.8 IE

di dec 05, 2006 12:19

ik weet niet of je versterkers hebt die evt. je accu leeg kunnen trekken.
anders even ruststroom afname meten.

het kan ook gewoon zijn dat je accu kapot is, het is er wel de tijd van het jaar voor.

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member

di dec 05, 2006 12:22

nou het is een splinternieuwe accu 4 mnd oud, ik heb geen versterker erin (gewone radio) maar toch bedankt voor de tip
ik heb nooit een ruststroom afname meting gedaan, hoe doe ik dit :oops: (niet veel verstand van het electrische) :(
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

roberto
Advanced Member
Advanced Member

di dec 05, 2006 13:07

Ruststroom is eenvoudig te meten door een kabel van een van de accupolen los te halen en dan multimeter aansluiten tussen de kabel en de accupool. Met de multimeter op gelijkstroom. Dan kun je door zekeringen te trekken uitsluiten welk circuit er zoveel stroom nodig heeft.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Speeder

Re: RE: Accuprobleem 75 1.8 IE

di dec 05, 2006 19:07

Ruststroom is eenvoudig te meten door een kabel van een van de accupolen los te halen en dan multimeter aansluiten tussen de kabel en de accupool. Met de multimeter op gelijkstroom. Dan kun je door zekeringen te trekken uitsluiten welk circuit er zoveel stroom nodig heeft.
In principe juist, maar ik heb daar wat problemen mee ondervonden. Als ik de accupool los koppel, en dan de mulimeter ertussen zet, schiet de centrale duurvergrendeling dicht en loopt er even een piekstroom van ongeveer 11A. De meeste meters gaan maar tot 10A (en dan niet eens afgezekerd). Mijn multimeter gaf de geest en ik heb een weerstand gebruik als shunt. Dan kan je met een multimeter paralel aan de weerstand de spanning meten en vervolgens met de wet van OHM (R=U/I) de stroom berekenen die er doorheen loopt...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di dec 05, 2006 19:41

meet wel op ampere en niet op volt.... er kan makkelijk iets van een 12v aanstaan wat heel weinig ampere's trekt (bijv. rood waarschuwingslampje van een alarm systeem) dat betekent niet dat deze ook je accu leegtrekt.
dus op ampere meten en dan zekeringen trekken > geen resultaat? Dan relais' trekken> geen resultaat? Pluskabel van de dynamo (diode mogelijk kapot, laadt wel bij! ) Nog geen resultaat? > dan alle verbruikers 1 voor 1 uitschakelen...........suc6 :wink:

Als je 55Ah-accu in 1 dag leeg is dan verbruikt er i.i.g. iets van ongeveer 6 ampere.......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 05, 2006 20:12

In principe juist, maar ik heb daar wat problemen mee ondervonden. Als ik de accupool los koppel, en dan de mulimeter ertussen zet, schiet de centrale duurvergrendeling dicht en loopt er even een piekstroom van ongeveer 11A. De meeste meters gaan maar tot 10A (en dan niet eens afgezekerd). Mijn multimeter gaf de geest en ik heb een weerstand gebruik als shunt. Dan kan je met een multimeter paralel aan de weerstand de spanning meten en vervolgens met de wet van OHM (R=U/I) de stroom berekenen die er doorheen loopt...
En de CV werkt zoals het hoort?
Ik heb hetzelfde gehad en toen bleek dat een motor niet goed meer functioneerde, die verwisseld probleem oplost :!:

Speeder

di dec 05, 2006 20:16

En de CV werkt zoals het hoort?
Ik heb hetzelfde gehad en toen bleek dat een motor niet goed meer functioneerde, die verwisseld probleem oplost :!:
Hij staat nu al 2 weken stil, de eerste keer ging het regenen en de tweede keer begaf mijn weerstand het. Ik heb inmiddels een nauwkeurige berekening gemaakt en een passende weerstand gehaalt. Meten moet nog even gebeuren. Ik vind het wel interessant om te horen wat er bij jou CV mis zat. Ik heb namelijk wel het idee dat het uit die hoek komt...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di dec 05, 2006 20:39

trek het relais en/of de zekering van je CV er eens uit.
Is het probleem dan weg, dan weet je dat het in je CV zit.

Zoals zo vaak moet je eerst constateren in welk circuit het verbruik zit voordat je allerlei dingen gaat vervangen. En vermoeden dat ergens iets mis is, gaat niet werken...... Meten is weten!
Laatst gewijzigd door ravado op di dec 05, 2006 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 05, 2006 20:47

Idd eerst het circuit testen voordat je gaat vervangen.
Bij mij viel de lekstroom steeds naar 0 nadat ik de relais van de CV eruit trok.
Omdat er problemen met de bestuurders CV waren deze losgekoppeld en toen werd duidelijk dat deze de boosdoender was.

Speeder

di dec 05, 2006 20:51

Idd eerst het circuit testen voordat je gaat vervangen.
Bij mij viel de lekstroom steeds naar 0 nadat ik de relais van de CV eruit trok.
Omdat er problemen met de bestuurders CV waren deze losgekoppeld en toen werd duidelijk dat deze de boosdoender was.
Ik heb inmiddels gelukkig wel redelijk wat ervaring met elektrische circuits in auto's. Het ging mij meer om het probleem, om het component zegmaar :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”