Pagina 1 van 2
Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: zo dec 03, 2006 13:11
door edwinvanpoeijer
Wilde vanmorgen mijn Spider weer eens starten, heeft een aantal maanden stil gestaan tijdens het spuiten.
In de eerste instantie werkte mijn hoofd benzinepomp niet, daarna alle zekeringen gecontrolleerd en de dader gevonden.
Nu ben ik echter iets te fanatiek geweest met het starten en de accu was waarschijnlijk net te zwak, gevolg...
Overgestroomde carbs en bezine uit de uitlaat

(dom dom dom van mij dus).
Zijn er nog zaken waar ik nu op moet letten, wil de auto in ieder geval een aantal dagen laten staan zodat de benzine zoveel mogelijk weg is,
zit er namelijk niet op te wachten dat ik na het starten geen garage meer over heb
Heb het luchtfilter al verwijdert en ook even de bougies uit het blok gedraait om de boel te laten luchten..
Is dit genoeg, zijn er dingen om op te letten als ik hem weer ga starten en kan dat al snel of moet ik nog even geduld hebben?
Alvast bedankt!
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: zo dec 03, 2006 13:21
door Maxtor
Hoe ik een auto start als deze een tijd heeft stilgestaan, en carburateurs heeft natuurlijk.
Choke aan (mist je een handchoke hebt uiteraard) en behoorlijk wat keren flink pompen met het gaspedaal. Startmotor rondgooien gedurende een tijdje (meestal slaan ze niet in de 1e keer aan, kan je ook meteen oliedruk opbouwen) en dan opnieuw een paar keer het pedaal intrappen, weer startmotor rondgooien en dan lichtjes gas geven. Tot nu toe blijkt deze methode ieder jaar weer succesvol (ook bij de niet Alfa's).
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: zo dec 03, 2006 22:10
door Alessandro
Volgens mij ben je nu al zover, dat je (met schoongemaakte bougies er weer in en luchtfilter) de auto morgen gewoon kunt starten zoals je gewend was.
(bijv. contact aan, 2x trappen, starten met een beetje gaspedaal ingedrukt en gaan!?

)
RE: Motor verzopen , carburateurs stromen over
Geplaatst: do dec 07, 2006 20:04
door edwinvanpoeijer
Net weer een nieuwe poging gedaan om te starten...
Choke iets uitgetrokken, motor start redelijk goed maar loopt niet lekker. Dat is natuurlijk begrijpelijk.
Een beetje geprobeerd om hem aan de gang te houden maar motor viel weer stil.
Weer een flinke benzinelucht en wederom stroomde de carburateurs over..
Waar kan dit aan liggen? is dit omdat de motor nog heel beroerd liep, moet ik soms eerst flink gas geven zodat de motor even lekker loopt
of los ik hier het overstromen van de carbs niet mee op?
Dit heb ik nl nog niet meegemaakt met deze auto, meestal start ie wel en na wat rommelen met de choke en het gaspedaal gaat ie wel lekker lopen.
Iets lijkt anders te zijn maar er is niets gebeurd met de carbs..
Zou het kunnen zijn dat de ontsteking niet optimaal werkt door een iets te lage accuspanning? hij heeft geen moeite met de startmotor omgooien?
Wie heeft er nog tips, vind het namelijk niet echt een veilig idee om nu iedere keer maar wat aan te klooien, er stroomt nl benzine uit de carburateurs en de
vorige keer zelfs wat uit de uitlaat, tenminste het rook aardig naar benzine..
Help

....
Alvast bedankt voor de tips!
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: do dec 07, 2006 20:56
door Johan
Het lijkt er op dat er een vlotter blijft hangen of dat een vlotternaald vies of gecorrodeerd is. Hierdoor blijft de benzine onder druk je carburateur(s) in stromen met verzuipen als gevolg. Soms helpt het om een paar kleine tikjes tegen de betreffende carburateur te geven. Schoonmaken is natuurlijk het beste...
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: do dec 07, 2006 22:35
door edwinvanpoeijer
Dacht ik ook aan maar als de motor niet loopt en de benzinepomp wel dan is er niks aan de hand.
Pas bij een (bijna) lopende motor stromen de carbs (beide) over.
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: do dec 07, 2006 22:57
door Alessandro
Kijk eens met losse bougie, of je een lekker krachtige vonk hebt.

Mocht je geen idee hebben hoe het er ongeveer uit zou moeten zien, doe je hetzelfde biij een andere benzineauto. dan heb je vergelijkingsmateriaal.

Re: RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: vr dec 08, 2006 00:12
door Andretti Molletti
Ik zou met die Bougie en vonk maar oppassen als de boel telkens onder de benzine staat
Dacht ik ook aan maar als de motor niet loopt en de benzinepomp wel dan is er niks aan de hand.
Pas bij een (bijna) lopende motor stromen de carbs (beide) over.
Zeg je ons nu dat je een elektriche benzinepomp hebt??
is de druk daarvan niet te groot??
Je vlotternaalden is de beste optie tenzij je benzinedruk te hoog is daar kan geen goede vlotter tegenop!
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: vr dec 08, 2006 07:40
door edwinvanpoeijer
Jep, ik heb een benzinepomp(volgens mij zelfs 2 oko een opvoerpomp in de tank), de auto is omgebouwd van Spica naar Carbs.
Ik weet niet of er toen een andere pomp opgezet is volgens mij niet want het ziet er allemaal origineel uit.
Dit is de eerste keer dat ik het probleem heb, nooit problemen gehad met carbs die overstromen.
De benzine komt uit de inlaat het luchtfilter in en het is op allebei de carburateurs.
Ik zal in ieder geval de bekabeling en de bougies na kijken, kan het dus zo zijn dat wanneer de motor bokkig/slecht
stationair loopt er benzine langs de inlaat weer naar buiten komt? Het is nogal behoorlijk veel benzine daarom dacht ik
ook meteen aan de pomp, slang of een probleem met een carb. Maar het is bij allebei de carburateurs en alleen als de
motor niet loopt. Dus contact om en de benzinepomp gewoon lekker laten draaien.
Ik zal in ieder geval dit weekend de carburateurs er vanaf halen en alles na lopen.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is starten en daarna de motor wat meer toeren laten draaien met het gaspedaal.
Misschien dat alles weer even lekker moet draaien om het probleem op te lossen, alleen vindt ik het idee van overstromende
benzine en veel onverbrande benzine in de uitlaat (wat volgens mij de vorige keer het geval was, dus misschien ook nog ergens een slechte vonk) niet een echt veilig idee. Op de planning staat ooit nog wel een iets grotere garage maar dan wil ik deze met beleid slopen en niet door de boel op te blazen

RE: Motor verzopen ==> Motor loopt VERVOLG
Geplaatst: zo dec 10, 2006 13:20
door edwinvanpoeijer
Net de carburateurs nagekeken, het heveltje van de acceleratiemembramen zat vast.
Motor gestart (zonder choke) , met halfgas slaat de motor netjes aan en pikt ook goed op (paar keer gas gegeven tot 2000 rpm).
Gas los==> motor valt stil (maar goed, de carbs zijn eraf geweest dus misschien de instelling van de gasklep verlopen?).
Daarna gestopt want er kwam rook links van het blok (bij het spruitstuk) en witte rook met veel vocht met benzine lucht uit uitlaat (maar dat kan denk ik ook van de stilstand zijn).
Bougies er even uit gehaald, zijn zwart (schoonmaken dus) en uit 1 van de cilinders komt rook.
Om eerlijk te zijn durf ik nu even niet goed aan de motor te rommelen omdat ik het gevoel heb dat er iets niet goed is.
Hebben jullie nog tips hoe dit aan te pakken? waar moet ik op letten of is het gewoon een kwestie van een blokje omrijden om het blok even lekker te laten draaien?
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: zo dec 10, 2006 14:20
door Andretti Molletti
wat je schrijft is allemaal normaal en oké, zelfs de bougies MOETEN zwart zijn! (na effe koudstart en te rijk lopen is dat normaal)
Idd de boel gewoon buiten even 10 minuutjes laten warmdraaien en dan is de rook om je hoofd verdwenen.. de uitlaat zit vol water condens en benzine dus dat moet uitdampen, en je stationairschroefje zal wel iets ingedraait moeten worden.
Enige wat je zeker moet controleren is je benzinedruk... er moet een drukregelaar onder of in de buurt vd carbs gemonteerd worden bij een Spica>>Carb conversie!!!
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: zo dec 10, 2006 14:25
door Andretti Molletti
ziet er zo uit, een benzinedrukregelaar met filter:

RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: zo dec 10, 2006 15:18
door edwinvanpoeijer
Volgens mij zit er zo'n filter gemonteerd, zal straks nog eens kijken.
Er zaten wel andere bougies in dan de originele golden lodge, daarop heeft het altijd gewerkt maar heb voor de zekerheid golden lodges in gezet (had ik nog liggen van de spider).
De auto start als nooit te voren, zonder choke gewoon met een beetje gas maar zodra je het gas losdraait gaat ie heel slecht lopen met langzaam stilvallen tot gevolgd.
Ik zal morgen eens verder zoeken, ben ik toch vrij kan ik de hele dag rommelen.
Bedankt voor de tips!
RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: zo dec 10, 2006 17:18
door Andretti Molletti
Schroefje "2"ergens in het midden wat indraaien en je motor blijft weer netjes stationair lopen!!
Draai je te ver dan gaat hij te hard lopen, kwestie van weer terugdraaien... aan deze schroef kan je weinig verpesten

RE: Motor verzopen (waar op te letten)
Geplaatst: di dec 12, 2006 16:36
door edwinvanpoeijer
Thanks, ik heb de stationair schroef behoorlijk ingedraait.
De motor loopt na een beetje gas stationair, na een paar minuten gaat hij wel wat schokken en valt het stationair toerental wat
terug.
Ik zal hem eens een tijdje laten lopen wanneer het droog is, gisteren was het nou niet echt lekker weer om de auto buiten te
zetten.
Er komt nog wel steeds rook links van het blok maar ik denk dat dat misschien wel komt van het schoonmaken voor het spuiten
en misschien dat er ook wat verf op is gekomen tijdens het spuiten..
Ik hoorde wel af en toe wat getik (niet van warm worden metaal maar ik denk wat naverbranding?) uit de middendemper.
Het ziet er allemaal in ieder geval een stuk beter uit
Zodra de auto rijklaar is (ben nu bezig met de bekleding daarna kunnen de stoelen er weer in) zal ik weer eens een bezoekje
brengen aan de 105Workshop ofzo om de instelling van de carbs nog een keer te laten controleren.
Streven is om de auto voor of op/rond 7 januari klaar te hebben voor de jaarlijkse keuring.