Gerrets
Guru
Guru

Wiel loopt aan.....ET waarde???

ma nov 27, 2006 19:16

Sinds ik mijn wielen voor heb laten richten loopt mijn linker voorwiel aan bij max. insturen naar links. Bij max. insturen naar rechts heb ik er geen last van aan de linkerkant. De auto heeft ooit een tik van de vangrail (Links) gehad maar het probleem was toen niet aan de orde. Is dit te verhelpen of is er iets goed verbogen waar ik na al die jaren geen weet van heb. Nou heb ik vaak over de ET waarde wat gelezen (op dit forum), maar mij is nooit echt duidelijk geworden wat dit nou precies betekend.

Misschien dat hier het probleem zit.

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Wiel loopt aan.....ET waarde???

ma nov 27, 2006 19:26

Et waarde was eerder kennelijk ook goed, dus die moet goed zijn. Is er geen draagarm/reactiearm krom ?BIj een juiste uitlijn procedure ( Vierkantsuitlijning met controle van caster en camber) moet dit probleem absoluut naar boven komen. Verder:
Geen hogere banden gemonteerd? Is de stuuraanslagbout aan de linkerzijde ook versteld/verbogen tgv de aanrijding ?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 27, 2006 20:25

Kijk eens of er casterverschil zit links en rechts. Afstand hart vd velg tot spatbordrand of een ander vastpunt. Hoeveel vingers kun je bijv. plaatsen tussen band en spatbordrand l.en r.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma nov 27, 2006 21:17

Bij mij is de linker wielkas iets naar binnen gedrukt daarom liep het wiel aan.
Even met wat spierkracht bijbuigen.

Gerrets
Guru
Guru

di nov 28, 2006 23:48

Nee na het rechttrekken van de wielen heb ik geen andere banden gemonteerd. Ik vermoed echter dat er inderdaad nog iets niet recht is. Nu wil ik binnenkort toch de linker aandrijf as vervangen i.v.m. een drooggelopen homokeniet. Kijken wat dat voor resultaat opleverd.

Tis wel vreemd heb al sinds die klap gezeik aan de voorkant, eerst de veer schotels en lagers daarna wiellager daarna stuurhuis en nu dit, ik word gek!! Heb wel de hulp van delarenzo dus dat komt ook wel goed.

gr Tom
Groeten Tom

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 29, 2006 00:08

Kun je evenveel omwentelingen naar links, als naar rechts draaien, gezien vanuit de rechtuitpositie?
Mogelijk is er in het verleden te simpel uitgelijnd, waardoor de stuurstangen (veel) vetschil in lengte vertonen. Bijvoorbeeld drie omwentelingen naar links en slechts twee naar rechts of zo. Als dat het geval is, moet je eerst maar eens het stuur zodanig zetten dat je links en rehts evenveel omwentelingen hebt en dan opnieuw uitlijnen! :idea:

Jouw auto zal de eerste niet zijn. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gerrets
Guru
Guru

wo nov 29, 2006 00:35

hey dat is een goeie, eerlijk gezegd nog nooit op gelet!! ik ga het eens bekijken. Bedankt voor de tip. btw ik heb een sportstuur.

gr Tom
Groeten Tom

Speeder

Re: RE: Wiel loopt aan.....ET waarde???

wo nov 29, 2006 14:37

hey dat is een goeie, eerlijk gezegd nog nooit op gelet!! ik ga het eens bekijken. Bedankt voor de tip. btw ik heb een sportstuur.

gr Tom
Gelukkig veranderd een sportstuur niets aan het stuurhuis :)

Gerrets
Guru
Guru

do nov 30, 2006 16:13

Haha nee speeder god zij dank niet, maar laatst wilde ik het stuur eraf trakken maar die zat akeling vast en ik dacht dat ik misschien te hard aan die stang heb getrokken. Maar goed daar ging het niet om.

de slagen van het stuur zijn precies 1.5 dus daar zit geen verschil in. Maar die tip heeft mij wel aan het denken gezet, wanneer ik het stuur erop zet krijg ik het op ongeveer een halve centimeter na niet recht op de stang. dus er zit waarschijnlijk toch iets niet goed, maar waar moet ik dan zoeken? in het stuurhuis, of bij de stuurstang of aandrijfas naar het linkerwiel?

gr Tom
Groeten Tom

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 30, 2006 20:04

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. :? maar ik maak er uit op, dat de uitlijning slechts minimaal afwijkt...........dus daar komt het aanlopen niet van, dunkt mij.

Ik zou zeggen: Bij stilstaande auto lekker aan het stuur draaien tot de uiterste stand en dan luisteren hoe dat klinkt en kijken waar je het wiel iets ziet raken. :idea: Dan weet je iid geval waar het wiel iets raakt. Misschien wordt je daar dan wijzer van.............

Gerrets
Guru
Guru

do nov 30, 2006 22:07

Zal het iets beter uitleggen, ik heb het stuur in stilstand gedraaid en kwam tot anderhalve slag naar beide kanten. Wel hoor ik een tik voor bij het linker wiel was mij al bekend is een drooggelopen homokeniet, Rubber heeft een klein gaatje (wordt overigens binnenkort geheel vervangen). Wat ik persoonlijk denk, maar mijn vraag was dan ook of het hier aan zou kunnen liggen.
Misschien dat door die klap long time ago de aandrijfas of de stuurstang verbogen kunnen zijn, als dat kan en daardoor het wiel aanloopt moet ik het daar maar eens gaan zoeken. Het stuurhuis is onlangs vervangen dus het lijkt mij stug dat die het weer begeven heeft.

Het linkervoorwiel loopt aan aan de rechterkant naar de bestuurderskant. En daar nog net voordat het spatbord, het plastic is daar al geheel weggesleten zo'n 3 cm lang en en 1 cm breed.

Ik hoop iets meer duidelijkheid gegeven te hebben.

gr Tom
Groeten Tom

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 30, 2006 23:20

Misschien heel simpel: zit dat kunststof binnenscherm wel goed op z'n plek? :roll:

Is dat wel het geval, dan zou de wielophanging wel heel erg verbogen moeten zijn. :shock: En dan zou de uitlijning ook van geen kanten kloppen of zou het wiel er wel erg scheef onder zitten, enz., enz. Ik kan het me nauwelijks voorstellen. :?

Maar niets is zeker. :wink:

Gerrets
Guru
Guru

zo dec 03, 2006 21:50

'Die kappen zitten er goed onder hij loopt namelijk ook aan tegen het chassis, misschien is de boel wel goed uitgelijnd maar staat het wiel nog steeds scheef want dat heeft ie altijd iets gedaan.

maar goed als ik binnenkort de aandrijfas ga vevangen misschien is dan het probleem weg. dat duurt nog wel een tijdje maar je hoort van me of het opgelost wordt.

erg bedankt voor alle info :thumbs:

gr Tom
Groeten Tom

Terug naar “Algemene Technische vragen”