Pagina 1 van 1

Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: vr nov 24, 2006 09:57
door Bertonebianco
Ik begrijp de functie van de veer bij het koppelingspedaal niet goed.
Hij zal het pedaal terugduwen maar gezien de vreemde montage snap ik het niet.
Zit namelijk niet in lijn met de beweging van het pedaal maar staat er loodrecht op.

Mogelijk heeft de werking van die veer iets te doen met het feit dat mijn pedaal af en toe niet terugkomt.


Wie heeft dit al eens doorgrond?


eric

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: vr nov 24, 2006 13:52
door De Block
Ik heb geen idee hoe het precies zit bij een 75, maar kopperingspedalen hebben vaak 2 veren. Er zit er vaak ook nog een om de as waar het pedaal omheen "scharniert". (die kun je van buitenaf niet zien). Zien er zo uit:

Afbeelding

Nogmaals, geen idee of het bij jou zo werkt...

Voorts staat de veer buitenop optisch mischien in de zelfde stand als de pedaal-arm, maar zit vaak nog voor het "scharnierpunt" vast en heeft dus weldegelijk werking. Als het pedaal blijft hangen, komt dat vaak door de veer om de "as". Loshalen en asje invetten kan wonderen doen.

Re: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: vr nov 24, 2006 14:12
door Alessandro
Ik begrijp de functie van de veer bij het koppelingspedaal niet goed.
Hij zal het pedaal terugduwen maar gezien de vreemde montage snap ik het niet.
Zit namelijk niet in lijn met de beweging van het pedaal maar staat er loodrecht op.

Mogelijk heeft de werking van die veer iets te doen met het feit dat mijn pedaal af en toe niet terugkomt.


Wie heeft dit al eens doorgrond?


eric
Die veer zorgt ervoor, dat als het pedaal helemaal ingetrapt is, de veer jouw voet een beetje helpt, m.a.w. de druk op het pedaal is dan wat minder. Een echt modern 'feature' (filerijden :wink: of het echt verlichting geeft is een tweede.)
Als de koppeling niet goed ontlucht is, maar ook tijdens het ontluchten dus kan het gebeuren dat het pedaal dus niet vanzelf terugkomt. De Alfetta (en de 33 evenmin) bijvoorbeeld heeft zo'n constructie niet. Het pedaal komt bij die auto dus wel altijd terug.

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: vr nov 24, 2006 14:19
door Bertonebianco
Heb inmiddels begrepen uit de vorige post dat de door mij bedoelde veer het pedaal in een soort voorbekrachtiging zet als hij voor meer dan de helft is teruggekeerd na indrukken.
Maar ook assisteert bij volledig ingedrukt pedaal. Mooie techniek.

Je komt er echter gewoon niet goed bij. Komend weekend maar eens mijn rug gaan forceren


Eric

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: za dec 02, 2006 22:29
door Bertonebianco
Vandaag bij de 105 workshop een andere bak gezet en meteen druklager en hulpkoppelingscylinder vervangen. Tevens ook remschijven en blokken achter. De bak lag er immers toch onderuit.
Helaas, helaas is er geen enkele verbetering opgetreden. De slag van het pedaal is nu beperkt tot minder dan de helft en hij grijpt ogenblikkelijk aan als je je voet ook maar een paar mm van het schutbord licht. Iets anders aan de hand dus !.
Enige dat over blijft is nu nog de hoofd koppelingscylinder. Maandag maar eens kijken of ik er een te pakken kan krijgen.


Eric

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: za dec 02, 2006 22:32
door Graffiaturo
heb je de hulpkoppelingscilinder wel los ontlucht?

maw, niet aan de bak vastgeschroeft,maar zo gedraaid dat de ontluchtingsnippel naar boven wijst?
anders krijg je de koppeling echt niet ontlucht en krijg je dus jouw symptonen :wink:

Re: RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: zo dec 03, 2006 22:12
door Alessandro
heb je de hulpkoppelingscilinder wel los ontlucht?

maw, niet aan de bak vastgeschroeft,maar zo gedraaid dat de ontluchtingsnippel naar boven wijst?
anders krijg je de koppeling echt niet ontlucht en krijg je dus jouw symptonen :wink:
Precies! :!:

Met die verstande, dat er wel mee te rijden is(alles went) en het pedaal wel terugkomt.(tijdens ontluchten niet) :wink:

Help!!!!

Geplaatst: ma dec 04, 2006 21:54
door Bertonebianco
Ontluchten heeft geholpen, er is nu sprake van een behoorlijke slag en voldoende druk.
Helaas valt het pedaal af en toe nog steeds weg. Parkeren met normaal pedaal en een uurtje later pedaal op de vloer.
Net gekeken en ik kan het pedaal door wat te bewegen en zachtjes te drukken gewoon op de vloer leggen.
Het is dus nu duidelijk dat de hoofdkoppelingscylinder de boosdoener is. Er zit immers niets tussen pedaal en zuiger dan een vaste stang.
Ik zie de balg en de stang en de kop van de cylinder ook gewoon zitten
De veer heeft hier totaal geen invloed op.

So far so good.

Maar nu moet ik dus de cylinder vervangen en de 2 imbusboutjes zijn dus gewoon onbereikbaar!!!!!!!

Daarom graag tips/adviezen van iemand die dit al eens eerder heeft gedaan.


Eric

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: ma dec 04, 2006 22:03
door frankalfa
Die 2 imbusbouten zjn wel bereikbaar hoor...Maar niet makkelijk....Beetje sukkelen met een imbussleutel met ' zo'n doppie waarmee je onder een hoek kunt draaien' eraan :wink:
Is geen easy operatie,suc6!
Grtz,fRank

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: ma dec 04, 2006 22:11
door Alessandro
Haha, dit herken ik. Geef je pedaal een lompe scop, ontkoppeld ie wel. Trap je het pedaal langzaam in, voel je geen weerstand en ontkoppelt dus niet en bij een 75 blijft het pedaal dan ook nog op de grond liggen. :lol:

Idd een inwendig lekke hoofdkoppelcilinder. lekker stoeien met allerlei imbussleuteltjes/ doppen, knietjes, verlengstukken, enz. Heerlijk! :blue_cool: :biggrin: (fijne handjes is een pré :wink: )

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: ma dec 04, 2006 22:21
door Bertonebianco
Ik maak morgen op mijn werk een imbussleutel met een lengte van 60 cm.
Dan kun je de onderste losdraaien door het gat dat ontstaat als je het centenbakje vewijderd.
Blijft de bovenste nog over.Shit


Eric

HKC snel los!!!!!!!!

Geplaatst: vr dec 08, 2006 15:00
door Bertonebianco
Nou, dat viel mee.

Na verwijderen splitpen en de bus komt het pedaal helemaal omhoog.
Als je de onderste kap verwijderd van de stuurkolom dan wordt alles opeens veel beter bereikbaar en zie je beide bouten gewoon zitten.
Met behulp van mijn custom made 60cm lang verlengstuk, een knietje met daarop een 6mm imbus en een sterke zaklamp lukte het om in 5 minuten de zaak los te hebben.

Zit nu te wachten op TPG post die de nieuwe cylinder gaat bezorgen.

Eric

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: vr dec 08, 2006 15:01
door Bertonebianco
De duitsers noemen dat "Geheimtip"


Eric

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

Geplaatst: vr dec 08, 2006 15:17
door frankalfa
=D>
Grtz, fRank

Karwei geklaard

Geplaatst: vr dec 08, 2006 18:18
door Bertonebianco
En eindelijk is de koppeling weer zoals het hoort!
Om 16.00 uur de TNT pakketdienst en om 17.30 weer een werkende koppeling.

De oude cylinder was aan de binnenzijde beschadigd en er zat wat roest op.
De nieuwe is trouwens ook af te stellen voor wat betreft de pedaalstand. Er zit +/- 2 cm draad op de drukstang.

Voor wie dit karwei ook nog een keer moet doen is de speciale verlengde imbus bij mij te leen.



eric