Pagina 1 van 1
waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 14:47
door tommie
ik ben op zoek naar een plekje om mn luchtfilterbuis naar buiten te laten komen zonder ergens gaten te hoeven boren/zagen in mn bumper of wat dan ook en nu kwam ik onder de linkerkoplamp van mijn 75 (bestuurderskant) een dingetje tegen waarvan ik geen idee heb wat het doet en of het weg kan?
fototje doet wonderen misschien:
de stekkeraansluiting is dus van de koplamp, en dat zwarte eronder gaat het dus om, de slang eraan loopt naar het blok toe maar kan nog niet vinden waar ie naar binnen gaat/ophoudt

RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 15:30
door De Block
Is dat niet gewoon een filter voor de tank-ontluchter...?
RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 15:41
door tommie
bakje voor tankontluchter.. dat zou dan toch bij de tank moeten zitten en niet onder mijn koplamp?
of bedoel je dat ding uit het andere topic?
RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 15:43
door bralfa
Koude lucht aanvoer voor je dynamo
RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 16:07
door De Block
Helemaal gelijk.. Verkeerde topic...

Re: RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 16:18
door tommie
Koude lucht aanvoer voor je dynamo
dankje wel!
en die heeft ie dus wel degelijk nodig lijkt mij?
zoals misschien wel bekend zit ongeveer op de plek van de foto het luchtfilterhuis, nu heb ik dus een mooie kit van Green overgenomen van JoorZ, maar moet de aanzuigbuis nog ergens kwijt zien te raken zodanig, dat de luchtaanvoer wel fris is en het liefst zo direct mogelijk!
dan zoek ik daarvoor nog wel even verder

de koplamp er gewoon uit laten zal geen optie zijn denk ik?

voor straatgebruik
RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 18:20
door yuri 75 V6
Tip van iemand die het kan weten: vergeet die toevoerslang voor koude lucht. Waarom? Komt-ie:
Als je rijdt, is er daar toch wel koele lucht (kieren zat in het front. Als je het niet gelooft, ga maar eens rijden met temperatuurvoelertjes bij je filter en aan je buitenspiegel, zo deden we dat bij K&N altijd en tijdens het rijden is de temperatuur bij het filter dan grofweg gelijk aan de buitentemperatuur).
Als je stilstaat, loopt de temperatuur dan wel vlot op, omdat er geen rijwind meer is. Oplossing: filter isoleren van de motorwarmte. Dus: hittschild. Prototype maken van stevig karton, daarna van plaat en dat eventueel bekleden met hittewerend en reflectiefolie aan de warme kant.
Die koude luchttoevoerslang zit er bij de meeste merken open luchtfilter wel bij, maar dat is meer placebo-effect in de meeste gevallen. Waarom er geen hitteschild in die kits zit? Nou, da's duurder dan een universeel stuk flexibele slang. Da's alles.
En nog iets: op jouw auto zal dat filter voor het vermogen niet of nauwelijks uitmaken, je luchtmassameter is toch de grootste restrictie.
RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: do nov 23, 2006 18:24
door tommie
luchthoeveelheidsmeter zelfs als ik mij niet vergis.. momenteel rij ik met een K&N inlegfilter, maar heb een Twisterkit van Green, dus met behuizing en opening aan de voorkant
maar jij zegt dus dat het allemaal kein flauss aus macht wat voor filter ik er op heb? deze K&N of die Twister?
RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: vr nov 24, 2006 00:39
door berlinista
zo is dat maar net. Maakt geen ene ruk uit.
Verklaar zelf eens waarom je denkt van wel?
Goed , je krijgt in theorie (theorie!!!!) meer lucht binnen. En dan?
Re: RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: vr nov 24, 2006 12:09
door yuri 75 V6
zo is dat maar net. Maakt geen ene ruk uit.
Verklaar zelf eens waarom je denkt van wel?
Goed , je krijgt in theorie (theorie!!!!) meer lucht binnen. En dan?
Nou, dan gaat onder vollast je motormanagement wat meer brandstof inspuiten et voilá, een beetje extra vermogen. Maar omdat de extra lucht die het filter hier KAN doorlaten teniet wordt gedaan door de restrictie van de LMM, zit daar geen winst. Bij een modernere LMM (hittedraad of -film) is die restrictie er niet (geen stuwklep) en dus kan een GOED GECONSTRUEEERD open luchtfiltersysteem wel degelijk meer vermogen opleveren. Dit is wel erg afhankelijk van de auto en de kwaliteit van het standaard inlaatsysteem, een open luchtfilter geeft niet per definitie meer vermogen (ik heb R&D gedaan voor K&N en vaak zat eerlijke vermogenstests gedaan. Vermogenswinst is geen fabeltje, maar het is zeker geen absoluut gegeven dat je een open luchtfilter in je auto kunt hangen zonder er verder bij na te denken en vermogen wint, integendeel!).
RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: vr nov 24, 2006 12:15
door Andretti Molletti
Precies Yuri!
En dank zij Yuri rij ik met dik 5 pk meer rond dan standaard
Eerlijk gemeten waar ik bij was

RE: waar dient dit voor?
Geplaatst: vr nov 24, 2006 21:28
door berlinista
Yuri, zoals in je laatste regel, zo bedoel ik het precies.