Pagina 1 van 6

Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:31
door Andretti Molletti
about valves per cilinder and sparks per cilinder....

Ergens borrelde de discussie over dit interessante onderwerp vandaar een nieuw topic!!!


Dus geef je mening over de voor en nadelen van een 8V t.ov. een 16V
En idem betreffende de Single en Twin Spark!!!

Gentlemen start your engines!!!!

:lol:

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:41
door panzerfrans
Om dan maar eens even een flinke knuppel in het hoenderhok te gooien.....

Multi-kleppen techniek is de grootste onzin in gewone 'straat' motoren daar deze technologie beneden de vijf a zesduizend toeren overbodig is.

Groeten, Frans :mrgreen:

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:43
door reijnaje
Voorzetje over 8V tov 16V.

Je wilt zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte boven de cilinder gebruiken voor het in- en uitlaten van de lucht.

Teken eens 2 cirkels (8V) in een grotere cirkel en kijk hoeveel van de beschikbare ruimte verloren gaat.
Doe dan hetzelfde met 4 cirkels (16V) in dezelfde grotere cirkel. De 4 kleine cirkels zijn per stuk wel wat kleiner als de 2 cirkels van de 8V, maar aangezien er dubbel zoveel zijn wordt de totaal beschikbare ruimte veel beter benut.

Dus samengevat: totaal klepoppervlak kan bij 16V groter zijn als 8V dus heeft dat voordeel.

Ik ben nog gene boxer twinspark tegen gekomen bij Alfa dus daar weet ik niet zoveel vanaf.

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:44
door Andretti Molletti
:jumping:

Bullshit :lol:

16V met nauwelijks klepoverlap is en milieuvriendelijk en powerfull!!!

your turn ;)

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:46
door Bert-155
Oef, ik zal geen technische bijdrage gaan leveren, maar ik ga dit topic wel in de gaten houden!

Dat er meer van dit topics mogen komen! :thumbs:

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:49
door Andretti Molletti
Serieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
Dan moeten we de voordelen eens uitsplitsen...
Voordeel 16V is meer vermogen, maar de reden is nu voornamelijk emissie!!
De nokkenassen bepalen vermogen of emissie... niet de kleppen.
uiteindelijk kun je met een multiklepper wel meer vermogen draaien omdat je én meer lucht én een hoger toerental kan draaien!

Re: RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:55
door reijnaje
Serieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
Dan moeten we de voordelen eens uitsplitsen...
Voordeel 16V is meer vermogen, maar de reden is nu voornamelijk emissie!!
De nokkenassen bepalen vermogen of emissie... niet de kleppen.
uiteindelijk kun je met een multiklepper wel meer vermogen draaien omdat je én meer lucht én een hoger toerental kan draaien!
pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het Sprintje 8)

Over de hoeveelheid lucht: er is maar zeer kort tijd om een lucht/brandstofmengsel in de cilinder te krijgen. Hoe hoger de toeren, hoe korter die tijd is. Vandaar dus: meer kleppen = een snellere vulling van de cilinder

Re: RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 21:59
door panzerfrans
Voorzetje over 8V tov 16V.

Je wilt zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte boven de cilinder gebruiken voor het in- en uitlaten van de lucht.

Teken eens 2 cirkels (8V) in een grotere cirkel en kijk hoeveel van de beschikbare ruimte verloren gaat.
Doe dan hetzelfde met 4 cirkels (16V) in dezelfde grotere cirkel. De 4 kleine cirkels zijn per stuk wel wat kleiner als de 2 cirkels van de 8V, maar aangezien er dubbel zoveel zijn wordt de totaal beschikbare ruimte veel beter benut.

Dus samengevat: totaal klepoppervlak kan bij 16V groter zijn als 8V dus heeft dat voordeel.

Ik ben nog gene boxer twinspark tegen gekomen bij Alfa dus daar weet ik niet zoveel vanaf.
Je hebt dat oppervlak niet nodig om een motor bij normale toerentallen goed te vullen.

En als je een van die twee inlaat kleppen per cilinder niet dicht houd over de onderste driekwart van het totale toerengebied word je vulling er zelfs slechter op.

En in dat bovenste kwart van het toerengebied moet je die extra klep enkel openen omdat een enkele 16V cirkel kleiner is dan een enkele 8V cirkel.

Clear as mud :?: :wink:

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 22:03
door Andretti Molletti
De eerste multikleppers waren duur en hadden dus alleen toegevoegde waarde in een snelle auto...
Toen ontstond de nu nog steeds geroemde bijnaam: toerenmotoren...
logisch want veel vermogen is toeren draaien, en dat lukt fantastisch met een multikleppr (CRX, S2000 etc)
Om dat vermogen te draaien heb je ook veel klepoverlap nodig.
Klepoverlap is simpel het gelijktijdig openstaan van de in en uitlaatklep..
Nadeel is wel dat je onderin vermogen (lees koppel) verliest.
Toyota was een van de eerste die met een 16V kwam die onderin GOED presteerde omdat ze de klepoverlap terbrachten naar 0...
Voordeel was dat je onderin weer koppel kreeg en een rijdbare motor kreeg. Daarbij heb je geen spoeling van onverbrandde benzine door 0 klepoverlap,
wat de emissie ten goede komt... immer je hebt dan geen onverbrandde benzine (=HC) in je uitlaatgas, en indien een katalysator gemonteerd hoeft deze niet extra te werken omdat HC te "naverbranden".
Overigens kwamen de 16V ongeveer gelijk met de katalysator en is de ontwikkeling van de personenauto 16V dus afgestemd op de katalysator.

Eigenlijk kon Alfa de 16 net zoveel vermogen geven met allerlei emissie toestanden als de 8v zonder emissie toestanden!
Dus de 16V is m.i. de betere motor die zelfs met emissie toestanden presteerd wat een "vuile" 8V presteerd.
De basismotor ve 16V is dus in alle opzichten beter dan een 8V ;)

Re: RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 22:04
door panzerfrans
Serieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
Dan moeten we de voordelen eens uitsplitsen...
Voordeel 16V is meer vermogen, maar de reden is nu voornamelijk emissie!!
De nokkenassen bepalen vermogen of emissie... niet de kleppen.
uiteindelijk kun je met een multiklepper wel meer vermogen draaien omdat je én meer lucht én een hoger toerental kan draaien!
pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het Sprintje 8)

Over de hoeveelheid lucht: er is maar zeer kort tijd om een lucht/brandstofmengsel in de cilinder te krijgen. Hoe hoger de toeren, hoe korter die tijd is. Vandaar dus: meer kleppen = een snellere vulling van de cilinder
Nee,

De totale doorlaat van je inlaat word te groot voor de benodigde doorstroming, waardoor de snelheid van het gas zodanig afneemt dat er geen goede menging, en vulling, meer plaatsvind.

Re: RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 22:05
door Andretti Molletti
Voorzetje over 8V tov 16V.

Je wilt zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte boven de cilinder gebruiken voor het in- en uitlaten van de lucht.

Teken eens 2 cirkels (8V) in een grotere cirkel en kijk hoeveel van de beschikbare ruimte verloren gaat.
Doe dan hetzelfde met 4 cirkels (16V) in dezelfde grotere cirkel. De 4 kleine cirkels zijn per stuk wel wat kleiner als de 2 cirkels van de 8V, maar aangezien er dubbel zoveel zijn wordt de totaal beschikbare ruimte veel beter benut.

Dus samengevat: totaal klepoppervlak kan bij 16V groter zijn als 8V dus heeft dat voordeel.

Ik ben nog gene boxer twinspark tegen gekomen bij Alfa dus daar weet ik niet zoveel vanaf.
Je hebt dat oppervlak niet nodig om een motor bij normale toerentallen goed te vullen.

En als je een van die twee inlaat kleppen per cilinder niet dicht houd over de onderste driekwart van het totale toerengebied word je vulling er zelfs slechter op.

En in dat bovenste kwart van het toerengebied moet je die extra klep enkel openen omdat een enkele 16V cirkel kleiner is dan een enkele 8V cirkel.

Clear as mud :?: :wink:
Je moet het niet in oppervlakte vergelijken, maar in oppervlakte beschikbaar in de tijd!
De doorstroming van de lucht is het product van de diameter kleppen x de tijd dat ze openstaan.
Dan kun je gelijke vullingen creeren bij zowel een 8V als een 16V dus je kan de 16 onderin ook prima laten lopen!!!

Re: RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 22:07
door Andretti Molletti
Serieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
Dan moeten we de voordelen eens uitsplitsen...
Voordeel 16V is meer vermogen, maar de reden is nu voornamelijk emissie!!
De nokkenassen bepalen vermogen of emissie... niet de kleppen.
uiteindelijk kun je met een multiklepper wel meer vermogen draaien omdat je én meer lucht én een hoger toerental kan draaien!
pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het Sprintje 8)

Over de hoeveelheid lucht: er is maar zeer kort tijd om een lucht/brandstofmengsel in de cilinder te krijgen. Hoe hoger de toeren, hoe korter die tijd is. Vandaar dus: meer kleppen = een snellere vulling van de cilinder
Nee,

De totale doorlaat van je inlaat word te groot voor de benodigde doorstroming, waardoor de snelheid van het gas zodanig afneemt dat er geen goede menging, en vulling, meer plaatsvind.
Twee kleine poortjes hebben meer luchtsnelheid dan één grote!!!
En je kan dan onderin één poortje afsluiten, wat ze ook bij 8V's deden met een "swirl"klep!

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 22:08
door Andretti Molletti
Pfffft gaat me nu wel bijna te snel hoor ;)
morgen lees ik bij en geef ik weer antwoordt :lol:

Re: RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 22:11
door panzerfrans
Serieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
Dan moeten we de voordelen eens uitsplitsen...
Voordeel 16V is meer vermogen, maar de reden is nu voornamelijk emissie!!
De nokkenassen bepalen vermogen of emissie... niet de kleppen.
uiteindelijk kun je met een multiklepper wel meer vermogen draaien omdat je én meer lucht én een hoger toerental kan draaien!
Je kunt met een multiklepper meer vermogen draaien *omdat* je daarmee bij hogere toerentallen de cilinders nog steeds gevuld krijgt.

RE: Everything you always wanted to know

Geplaatst: wo nov 15, 2006 22:15
door Andretti Molletti
De 8V van Dennis in de challenge draaide 8500rpm...
De multiklepper kan meer toeren draaien uit mechanisch oogpunt: licht gewicht kleppen tov een 8V en dus minder massa dat zwevende kleppen kan veroorzaken.
Lucht krijg je best wel in een 8 klepper hoor ;)