De eerste multikleppers waren duur en hadden dus alleen toegevoegde waarde in een snelle auto...
Toen ontstond de nu nog steeds geroemde bijnaam: toerenmotoren...
logisch want veel vermogen is toeren draaien, en dat lukt fantastisch met een multikleppr (CRX, S2000 etc)
Om dat vermogen te draaien heb je ook veel klepoverlap nodig.
Klepoverlap is simpel het gelijktijdig openstaan van de in en uitlaatklep..
Nadeel is wel dat je onderin vermogen (lees koppel) verliest.
Toyota was een van de eerste die met een 16V kwam die onderin GOED presteerde omdat ze de klepoverlap terbrachten naar 0...
Voordeel was dat je onderin weer koppel kreeg en een rijdbare motor kreeg. Daarbij heb je geen spoeling van onverbrandde benzine door 0 klepoverlap,
wat de emissie ten goede komt... immer je hebt dan geen onverbrandde benzine (=HC) in je uitlaatgas, en indien een katalysator gemonteerd hoeft deze niet extra te werken omdat HC te "naverbranden".
Overigens kwamen de 16V ongeveer gelijk met de katalysator en is de ontwikkeling van de personenauto 16V dus afgestemd op de katalysator.
Eigenlijk kon Alfa de 16 net zoveel vermogen geven met allerlei emissie toestanden als de 8v zonder emissie toestanden!
Dus de 16V is m.i. de betere motor die zelfs met emissie toestanden presteerd wat een "vuile" 8V presteerd.
De basismotor ve 16V is dus in alle opzichten beter dan een 8V
