Pagina 1 van 2
Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: za nov 11, 2006 16:48
door DionT
Ik heb een alfa 33 1.7 16v uit 1994. Met koude motor houdt hij met het rijden de eerste 5 min. erg in, stottert ook een beetje. Ik merk dat dit door verstopping van mijn motor komt. Als ik namelijk een paar keer goed doortrek (bij een warme motor) is dat de keer erna al stukke minder (dit doe ik liever niet al te vaak, wil ik zuinig blijven op mijn alfa), maar toch blijft het hinderlijk. Ik overweeg nu om euro 98 of pura erin te gooien ipv. euro 95. Zou iemand mij hierover kunnen adviseren?
Mvg. Dion Timmer
RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: za nov 11, 2006 16:52
door Richard75
check je brandstoffilter eens. issie ooit vervangen dat je weet?
word vaak vergeten of verzuimd tijdens onderhoudsbeurten
overigens tank ik vaak bij bp, euro 95 meestal. en ook af en toe 98. vind ie lekker denk ik dan

RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: zo nov 12, 2006 10:07
door f.soetens
Zowiezo houdt de 33 boxer meer van 98 dan van 95, en verdien je hogere benzine kosten terug doordat ie er zelfs iets zuiniger op rijdt (eigen ervaring). Ik gooi er meestal BP ultimate in en afentoe een flesje injectorcleaner, dat houdt de motor aardig soepel en baadt het niet dan schaadt het niet. Ook afentoe stevig doortrekken (NIET met koude motor!!) kan zeker geen kwaad en niet teveel korte ritjes maken!
Succes.
Frederik
RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: zo nov 12, 2006 14:16
door Sandertje P4
Ik zweer bij 98! Hij loopt er een stuk beter en soepeler op.
Mvg
RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: zo nov 12, 2006 14:48
door alfaRob33
1 Geen kleine stukjes rijden......laat hm eens lekker uit
2 Check benzinefilter
3 Check injectoren
4 Check bogies
5 Check Verdeelkap en rotor
6 Gebruik af en toe injectiereiniger
7 ik zelf zweer bij Ultimate 98 (dan kan Punt 6 vervallen)
8 Denk eens aan een SquadraChip.....Hierdoor gaat hij ook rustiger/soepeler lopen.
suc6
oja wat ik ook meestal doe is : Na het starten zonder gas geven even 3 min laten draaien voor het wegrijden
dan is ook je bak lekker gesmeerd en de motor weer "uit zijn slaap" gekomen
.
RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: zo nov 12, 2006 16:19
door mafkees
shell pura is er toch niet meer?

RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: zo nov 12, 2006 16:41
door Steven 33
Over het inhouden (zowel koud als warm in een bepaald teorenbereik) van een 33 16v is al aadig wat geschreven op het fourm, met de zoekfunctie kom je een heel eind.
Een brandstoffillter functioneert toch voor koude en warme motor gelijk? Lijkt me voor dit probleem nou niet meteen de oplossing. Mijn 8v loopt op 95 van witte pomp zonder problemen, zowel warm als koud.
Succes!
RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: ma nov 13, 2006 10:40
door DionT
Dank jullie wel voor jullie tips, ik ga het allemaal meenemen in m'n plan mijn alfa weer soepeltjes te laten draaien
Jullie horen van me!
RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: do nov 16, 2006 11:30
door Alfa33
Die van mij wil ook wel is stotteren en slecht lopen als die koud is, lijkt op veel te rijk lopen. Na verloop van tijd (3 min) 'schakelt' die vanzelf weer naar de normale stand. In mijn geval kan ik ook de motor even opnieuw starten en het probleem is bij mij over.

RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: do nov 16, 2006 12:19
door alfist for live
Mijn alfa 33 1.4 8V uit 1993 stotterde ook vooral s ochtends de eerste 300 meter.
Ik heb toen 4 nieuwe bougies erin laten zetten en het probleem was over.
Hij loopt nu als een zonnetje
Heb geen stotterje meer bij koude start hij pakt gelijk goed op en warm helemaal
ruben
Re: RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: do nov 16, 2006 12:41
door Beezztie
shell pura is er toch niet meer?

Klopt, Shell heeft nu V power, voor zowel benzine als diesel. Ik gebruik V power voor m'n 75's, werkt prima (beetje duur alleen..)
Pura was destijds een iets ander concept, meer gericht op beter voor het milieu en minder op betere prestaties. V Power klinkt in dat opzicht beter vind ik.
Zijn er veel forumleden die de speciale / duurdere versies gebruiken van de grote maatschappijen? (V Power van Shell dus, BP Ultimate, Esso en Total hebben volgens mij ook iets dergelijks?)
Re: RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: do nov 16, 2006 14:00
door Floor
shell pura is er toch niet meer?

Klopt, Shell heeft nu V power, voor zowel benzine als diesel. Ik gebruik V power voor m'n 75's, werkt prima (beetje duur alleen..)
Pura was destijds een iets ander concept, meer gericht op beter voor het milieu en minder op betere prestaties. V Power klinkt in dat opzicht beter vind ik.
Zijn er veel forumleden die de speciale / duurdere versies gebruiken van de grote maatschappijen? (V Power van Shell dus, BP Ultimate, Esso en Total hebben volgens mij ook iets dergelijks?)
Ja, Ultimate van BP. De motor loopt daarmee lekkerder dan met Vpower
RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: do nov 16, 2006 14:56
door Duc
Ja hier ook een Vpower en soms BP ultimate gebruiker. Voor in mijn Ducati. Heb het gevoel/idee dat hij wat lekker loopt met deze brandstof dan met gewone benzine.
Verbruik hou ik natuurlijk niet bij

RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: do nov 16, 2006 20:49
door Graffiaturo
altijd BP Ultimate in de tank
mijn 75 TB had ook nogal last van een soort van ochtendhumeur, aan het einde van de wijk wilde hij afslaan enzo, toen ik overstapte op BP Ultimate, was dat helemaal over, en bovendien ging het verbruik van 1:7 naar 1:9,5 ongeveer
bijkomend voordeel, de BP pomp waar ik altijd tank, heeft een 250m verderop een witte pomp, en moet dus wat stunten met de literprijs, een liter Bp Ultimate kost dan dus net zoveel als een liter euro95 bij de Total

RE: Ervaringen Euro 98 of Pura
Geplaatst: do nov 16, 2006 22:13
door 1750GTV
Vraagje: BP Ultimate. Is dat RON98?
Dit ivm met een Squadrachip in mijn 75TS.