Pagina 1 van 1

Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 10, 2006 12:34
door ZXTEUN
heeft iemand enig iedee bij welk toerental mijn boxertje het zuinigst rijdt?
wanneer ik door de stad sukkel achter de rest van het verkeer aan, kan ik namelijk toch geen gas geven, dus kan ik net zo goed een beetje zuinig proberen te rijden. heb zelf vaak de neiging om bij de 60 zelfs al in zijn 5e versnelling te zitten, maar doe ik daar dan wel goed aan??

greetz

RE: Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 10, 2006 12:39
door Speeder
Hehe, zuinig rijden met een 33 ? :-s Ik heb geen idee wanneer hij het zuinigst is. Hoe minder het toerental en de belasting, hoe minder hij injecteert...

RE: Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 10, 2006 13:21
door Ruben
Dit soort onderwerpen moeten maar gesteld worden op het toyota prius forum, alfa's (en andere italianen) zijn gemaakt om te gaan! :D Even serieus nu, ik denk dat een zo hoog mogelijke versnelling bij constante snelheid het zuinigst rijdt. Maar als je accelereert kun je dan wel beter terug schakelen. Het hangt natuurlijk ook helemaal van de motorkarakteristiek af welk laagst mogelijke toerental nog lekker rijdt, en van waarauit nog goed te accelereren is.

RE: Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 10, 2006 13:21
door bert
Je kan kiezen om te rijden waar de motor zijn beste rendement behaalt maar d.w.z. dat de motor daar het zuinigst is of top vermogen levert maar minste verbruik voor de geleverde prestatie maar dat verschilt natuurlijk per motor maar in geval van de 33 zou ik denken aan schakelen bij het toerental wanneer 2/3 van maximum koppel wordt afgegeven. Als het gaat om zo zuinig mogelijk te rijden, kan je beter een vacuummeter monteren.

RE: Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 10, 2006 14:17
door Thijs-arnhem
60 in de 5? Pas op dat je niet teveel "onder toeren" komt te zitten hè. Wordt de belasting op je lagers zo groot.

(Dit zal denk ik nog wel gaan, hoeveel toeren rijd je dan eigenlijk? Ik zit dan meestal net in de 3 :) )

RE: Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 10, 2006 17:37
door Alessandro
Ik denk niet dat voor jouw auto de meest ideale situatie is. De snelheid hoeft maar een beetje terug te vallen en De motor trekt het niet/ wordt te zwaar= inefficiënt belast/ je moet wer terug schakelen. Mij kijkt de 4e versnelling in de praktijk toch beter en bovendien (antwoord op de vraag) zuiniger. Als je langere tijd ECHT CONSTANTE SNELHEID zou kunnen rijden, kan het natuurlijk wel zuiniger uitpakken.

Een dikke V6 kan je wel makkelijk tot zelfs 40 km/u laten terugzakken. :oops:

RE: Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 10, 2006 18:06
door Alfa eL
Relatief het zuinigst rij je bij 4500 toeren, daar zit het max. koppel.

Maar dat bedoel je niet. ik denk dat het het zuinigst is om tussen de 2000 en 2500 toeren te blijven. En goed anticiperen enzo dat je op tijd het gas los kunt laten en minder hoeft te remmen.

RE: Zuinig rijden

Geplaatst: vr nov 17, 2006 11:01
door Alfa33
Ik weet uit de vliegruigwereld dat een zuigermotor bij 55% van het maximaal vermogen het meest efficient is, dus de meeste afstand aflegd met de minst mogelijke hoeveelheid brandstof.
Als je de tijd ook meeneemt in de calculatie, komt dat percentage uit op 75% van het maximaal vermogen.

voor zover ik weet geldt dit voor alle conventionele atmosferische zuigermotoren. De waardes zullen niet erg veel afwijken in ieder geval.

Voor de 33 16v is dus het efficients (tijd meegenomen) om de toerenteller op 4500 rpm in 5 te rijden. Dat is dan dus ongeveer 150km/h. Als ik dit constant kan rijden, rijdt die toch nog 1 op 10.
tijd niet meegenomen kan je het beste dus +- 3250 rpm rijden en dat komt in 5 dus op ongeveer op 100 km/h uit. Verbruik is dan iets van 1 op 15