Emanuel

stalen velg

ma okt 23, 2006 07:08

hoi ik heb een setje gebruikte winterbanden op stalen velgen gekocht. nou is mijn vraag, ik heb nu lichtmetaal op mijn auto kan ik de zelfde bouten gebruiken voor mijn stalen velgen?

mvrgr

Emanuel

Alfa 146 1.6 boxer
Alfa 156 1.8 TS

Rob2000

RE: stalen velg

ma okt 23, 2006 08:29

Nee, alu velgen hebben andere wielbouten. Met een konus geloof ik.
Ik ben al minstens 3 keer bij de garage gestaan om winter- cq. zomerbanden te laten monteren om er dan achter te komen dat ik mijn zakje met wielbouten vergeten had :oops:

EDIT:
Hmm nu schoot me ineens te binnen dat ik wel stalen velgen met winterbanden heb maar geen bouten erbij. Volgens mijn dealert passen bij italiaanse auto's de bouten op staal EN alu.
Ik moet wel zeggen dat ik er geen snars van geloof want dat heb ik nog nooit gehad maar 100% zeker ben ik ook weer niet :?:

Rob2000

ma okt 23, 2006 10:56

Zo, ik heb het antwoord nu paraat 8)

De bouten passen op alu en staal, maar alleen als het originele alfa velgen zijn wat bij mij dus het geval is.

Groet,
Rob

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 23, 2006 12:07

past idd, kijk wel even of de bouten niet te lang zijn en bijv. iets raken in de remtrommel of zo, voor zover van toepassing. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma okt 23, 2006 13:06

Hoi,

Weet dat bij een 33 en bij een 164 de bouten van lmv te lang zijn voor stalen velgen (het handremmechanisme in de achterste schijven zit dan in de weg)

Nog erger: lmv velgen met bouten voor stalen velgen monteren is levensgevaarlijk omdat er dan maar enkele windingen schroefdraad vast zitten (ze zijn immers te kort)

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: stalen velg

ma okt 23, 2006 18:16

Hoi,

Weet dat bij een 33 en bij een 164 de bouten van lmv te lang zijn voor stalen velgen (het handremmechanisme in de achterste schijven zit dan in de weg)

Nog erger: lmv velgen met bouten voor stalen velgen monteren is levensgevaarlijk omdat er dan maar enkele windingen schroefdraad vast zitten (ze zijn immers te kort)

Thom
voorbeeld van de best of both worlds:

Op een 145 LMV monteren met de bouten voor stalen velgen van een 33. (die zijn dus net iets langer dan die voor145 staal)
En leuk voordeel, die bouten passen dus ook op staal bij diezelfde 145. De bouten zijn dan dus langer, maar niet te lang. :D

Samengevat: proberen:
1) monteren, voel dat je voldoende windingen schroefdraad gebruikt, laten we zeggen min. een stuk of 6.
2) draai het wiel rond, blijft het nergens haken/ aanlopen o.i.d., dan is het goed.
3) moet eigenlijk 1 zijn: je hebt toch wel de juiste conische vorm??!!

als het nu nog niet duidelijk is.......... :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Emanuel

ma okt 23, 2006 19:02

hartstikke bedankt voor de antwoorden!!!

groeten emanuel

Alfa 156 1.8 TS
Alfa 146 1.6 boxer

Terug naar “Algemene Technische vragen”